کد خبر 18353
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

موعد تبلیغات در آستانه پایان/ ضرباهنگ دعوت به مشارکت در انتخابات تندتر می‌شود

موعد تبلیغات در آستانه پایان/ ضرباهنگ دعوت به مشارکت در انتخابات تندتر می‌شود

بیش از ۱۵ هزار داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعات پایانی فرصت تبلیغات را سپری می‌کنند؛ دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفند علاوه بر داوطلبان در میان چهره ها و شخصیت های سیاسی همچنان ادامه دارد.

به گزارش نمایندگان، نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تنها چند ساعت تا پایان فرصت قانونی، اجازه تبلیغات را دارند و از ۸ صبح فردا (پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه) مهلت تبلیغات نامزدها به پایان می‌رسد و ۲۴ ساعت پس از پایان این محدودیت، رای گیری آغاز خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای نگهبان، در مجموع صلاحیت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان در شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت که به معنای تایید حدود ۷۵ درصد داوطلبان است و ۱۴۴ نفر نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری رقابت خواهند کرد. 

نظارت بر انتخابات از سوی نمایندگان کاندیداها و ناظران مردمی 

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: در روز رأی‌گیری و از ابتدا و تا انتهای شمارش آرا، ۶۲ هزار نفر از نمایندگان نامزدها حضور دارند؛ ۲۵۰ هزار نفر در این دوره مسئولیت تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند و در این دوره ۲۳۰ هزار نفر از ناظران مردمی که رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، بر فرایند انتخابات نظارت می‌کنند.

پیش‌بینی شعبه‌ای برای زنان و شعبه ای برای رای اولی‌ها در تهران

حامد شایان، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار تهران اعلام کرد: در شعبه‌های رای گیری، رمزینه‌هایی (کیوآرکدهایی) تعریف شده که شرکت کنندگان در انتخابات می‌توانند با تلفن همراه خود آن را اسکن و به نام و کد داوطلبان دسترسی پیدا کنند.

به گغته وی سه هزار و ۸۲۶ شعبه رای گیری در شهر تهران برای جمع‌آوری آرای مردم تعبیه شده و ۳۶ شعبه هم در حوزه اقلیت‌ها داریم.

وی افزود: در تهران شعب ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که همه عوامل اجرایی انتخابات در آن حتی پلیس نیز زن هستند، البته در این شعب از آقایان هم رای گیری بعمل می‌آید. شعب ویژه رای اولی‌ها هم در پایتخت پیش بینی شده است.

پیش بینی میزان مشارکت بیش از ۴۰ درصد 

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرد به منظور بررسی مشارکت سـیاسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۷ تا ۸ اسفندماه ۱۴۰۲ سومین نظرسنجی در مقیاس ملی را اجرا کرده‌است. بر این اساس میزان مشارکت مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس آخرین نظرسنجی، حدود ۴۱ درصد با سطح اطمینان ۲± است. برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اســلام‌شهر و پـردیس نیز میتوان میزان مشارکت مردم را نزدیک به درصد «قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنم» ۲۳.۵ درصد با سطح اطمینان ۲± دانست.

یک روز قبل هم نتایج نظر سنجی صدا و سیما منتشر شد که بر اساس آن نظرسنجی ۴۱.۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد. ۲۹.۵ درصد مردد هستند و هنوز تصمیم نگرفته اند و ۲۹ درصد هم اعلام کرده اند که قطعا در انتخابات شرکت نمی کنند.

تذکر وزارت کشور؛فقط احزاب شناسنامه دار فهرست بدهند

در حالی که فهرست های انتخاباتی متعددی از سوی ائتلاف ها، جریان های سیاسی و اشخاص معرفی شده است؛ وزارت کشور شامگاه هشتم بهمن ماه در اطلاعیه ای قانون جدید انتخابات درباره تبلیغات و حضور احزاب را یادآوری کرده است. 

در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی ملت شریف ایران و نامزدهای محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رساند: در راستای اجرای ماده (۸) «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» و «آیین نامه اجرایی» مصوب آن، در خصوص نحوه فعالیت جبهه ها و ائتلاف‌های سیاسی جهت اعلام فهرست های انتخاباتی، بدین وسیله ضمن تشکر از رعایت چارچوب های قانونی در عرصه رقابت ها توسط احزاب، گروهها، جبهه های سیاسی، فهرست های ائتلافی و نامزدهای حاضر در صحنه، ضوابط فعالیت ائتلاف ها و جبهه های مذکور در ارائه فهرست های انتخاباتی به شرح ذیل اعلام می شود:

صرفاً احزاب و جبهه‌های سیاسی می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به‌صورت مجزا برای حوزه‌های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی­‌های آن حوزه انتخابیه تنظیم و با توجه به سطح فعالیت ملی و یا استانی آن حزب و جبهه به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها اعلام کنند.

احزاب و جبهه‌های سیاسی مکلفند، فهرست خود را جهت ارائه به ستاد انتخابات و یا فرمانداری، با قید عنوان فهرست، طی نامه مکتوب با امضای دبیر­کل یا نماینده قانونی آن حزب یا جبهه‌ و به ضمیمه موافقت کتبی نامزدها برای عضویت در فهرست، ارسال نمایند. آگهی اسامی نامزدها و فهرست‌های یاد شده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها منتشر می شود.

پس از اعلام رسمی حمایت گروه ها، مجامع و اقشار مختلف از نامزد مورد نظر، وی می تواند حمایت آنان را در آثار تبلیغاتی مجاز خود، درج و منتشر کند.

تصویر مقامات در فهرست ها فقط با رضایتنامه کتبی

چنانچه نامزدهای انتخابات بخواهند در آثار تبلیغاتی خود از اعلام نظر، نام، تصویر یا نماد شخصیت‌ها، مقامات اشخاص حقیقی حقوقی، احزاب و گروه‌ها در تایید خود استفاده کنند، لازم است اعلام نظر کتبی و امضا شده ایشان تسلیم هیات استانی بررسی تبلیغات گردد. البته اعلام نظر شخصیت ها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسوولیت آنها باشد.

وزارت کشور انتظار دارد در راستای شاخص های چهارگانه انتخابات؛ مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت، همه فعالان سیاسی در عرصه انتخابات نسبت به رعایت چارچوب های قانونی در تبلیغات و فهرست های انتخاباتی دقت نظر داشته باشند.

لازم به ذکر است، منظور از احزاب و جبهه های سیاسی در این اطلاعیه، موضوع ماده ۱ قانون «نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی» مصوب ١٣٩۴/١١/۴ است که آخرین فهرست آنها در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شده است.

این یادآوری در حالی است که از عکس رئیس جمهور در یکی از لیست های انتخاباتی معرفی شده در تهران استفاده شده و از نام محمدباقر قالیباف که خود نامزد انتخابات هم هست در برخی فهرست ها استفاده شده است. 

البته کانال رسمی اطلاع‌رسانی محمدباقر قالیباف در این مورد واکنش نشان داد و نوشت: به اطلاع مخاطبان گرامی می‌رسانیم محمدباقر قالیباف، ضمن تشکر از همۀ گروه‌های علاقمند به ایشان، از هم لیست‌های فرعی که به جبهۀ انقلاب نسبت داده می‌شوند خواسته است نام او را از فهرست‌های خود حذف کنند. بنابراین محمدباقر قالیباف تنها در لیست اصلی جبهه انقلاب حاضر خواهد بود که ماحصل اجماع فرآیندی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری است.

۵۲ نامزد برای هر کرسی وجود دارد

در این میان چهره ها و شخصیت های سیاسی هم به میدان آمده و آخرین تلاش های خود را برای به مشارکت دعوت کردن مردم انجام می دهند. 

محمد دهقان معاونت حقوقی رئیس جمهوری می‌گوید: فضای انتخابات نسبتا خوب است و ۵۲ نامزد برای هر کرسی وجود دارد و فضای نسبتا بهتری در کشور ایجاد و نامزدهای زیادی تایید صلاحیت شده اند. ان‌شاءالله انتخابات پرشوری خواهیم داشت تا موجب پایه سازی برای پیشرفت و ارتقای امنیت کشور خواهد شد.

لاریجانی: تنوع سلایق در انتخابات وجود دارد 

علی لاریجانی در گفت وگویی اعلام کرده است که هنوز هم تنوع در انتخابات وجود دارد، من فکر می‌کنم این‌گونه نیست که سلایق مختلف در انتخابات حضور نداشته باشند، در انتخابات حضور دارند اما ممکن است متوازن نباشند.

وی تاکید کرد: با شرکت نکردن در انتخابات، آیا مسائل و مشکلات حل می‌شود؟ اگر دولت در انظار بین‌المللی موجه نباشد در حل مسائل موفق نمی‌شود. ممکن است اشکالات وارد باشد اما راه حل آن دقیق نبوده و حلال مشکل نیست.

لاریجانی تصریح کرد: اگر رای ندهیم، چه مشکلاتی حل می‌شود؟ آیا دولت در حل مسائل بین‌المللی قوی‌تر شده یا مسائل اقتصادی داخلی بهتر حل می‌شود؟ زمانی که افراد ناتوان‌تر به مجلس بروند، قطعا مسائل اقتصادی حل نمی‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 18353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =