کد خبر 19059
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛ 

از مهر بی معلم تا خرداد بدون کارت آزمون/ وقتی زمین و زمان صحرایی را از استیضاح نجات می‌دهد

از مهر بی معلم تا خرداد بدون کارت آزمون/ وقتی زمین و زمان صحرایی را از استیضاح نجات می‌دهد

هم در آغاز سال تحصیلی امسال و هم در پایان سال تحصیلی و موعد امتحانات نهایی دانش آموزان، اتفاقاتی رخ داد که از نگاه نمایندگان مجلس حکایت از بی برنامگی و بی تدبیری در آموزش و پرورش دارد اما برنامه هفتم و بودجه و انتخابات و پایان مجلس و … همه دست به دست هم دادند تا استیضاح چندان برای رضا مراد صحرایی جدی نشود. 

به گزارش نمایندگان، یکی از موضوعاتی که در نشست علنی امروز (یکشنبه 30 اردیبهشت ماه) با تذکراتی از سوی نمایندگان مواجه شد، ناتوانی وزارت آموزش و پرورش در صدور به موقع کارت آزمون نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است. اما بعید است به دلیل فرصت کوتاهی که از عمر مجلس یازدهم باقی مانده است، برخوردی جدی از سوی مجلس فعلی با رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش انجام شود.

خضریان: همچنان بر استیضاح مصرم

در نشست علنی امروز مجلس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: وقتی وزیر آموزش و پرورش در جلسه هیات دولت که می بایست گزارش های مهم و سیاستی دستگاه های اجرایی ارائه شود، از برگزاری امتحان نهایی گزارش داد واقعا تعجب کردم که سطح گزارش وزیر آموزش و پرورش چقدر پایین آمده است که امتحان نهایی  را به عنوان یک ابر کار گزارش می دهد.   

وی در ادامه اظهار کرد: اتفاقات دو روز اخیر و اطلاعیه های متعدد آموزش و پرورش  با روان و آرامش میلیون‌ها خانواده و دانش‌آموز بازی کرد نشان داد جایگاه این وزارتخانه مهم و فراگیر در دست چه کسانی قرار گرفته است. چه تضمینی وجود دارد مسئولانی که حتی در آماده کردن کارت آزمون امتحان نهایی ناتوان هستند بتوانند در تامین امنیت آزمون‌ها درست عمل کنند؟

او در عین حال گفت: اینکه بنده همچنان بر استیضاح صحرایی تاکید دارم، به علت ناکارآمدی مضاعفی است که هر روز بیشتر نمایان می‌شود و به کشور و دولت آسیب جدی خواهد زد.

درخواست خداحافظی صحرایی از وزارت آموزش و پرورش 

در این جلسه همچنین محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به ناتوانی وزارت آموزش و پرورش در صدور کارت امتحانی برای دانش آموزان خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آغاز سال تحصیلی، کلاس بدون معلم داشتیم، در میانه سال نیز بدون پرداخت و توجه به معلمان و در پایان سال حوزه‌های امتحانی بدون دانش‌آموز را شاهدیم. از شما چطور می‌توان انتظار داشت که سند تحول بنیادین را اجرایی کنید، وقتی در توانایی شما صدور یک کارت امتحانی نیست، بهترین کار خداحافظی از وزارت آموزش و پرورش است.

یوسفی: وزارتخانه از صدور کارت عادی امتحانات عاجز است

مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس هم پیش از این با انتشار یک توییت از عدم صدور کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی و سردرگمی خانواده ها و دانش آموزان انتقاد کرد و نوشته بود: ضعف و ناتوانی اساسی‌ترین وزارت یعنی آموزش و پرورش عیان بود، عیان‌تر شد. وزارت خانه‌ای که از صدور یک کارت عادی امتحانات، عاجز است و چند ساعت قبل از امتحانات هم خبری از جوابگویی سایت نیست، دچار بی تدبیری است که باید پاسخگوی خانواده میلیون‌ها دانش آموز و ما نمایندگان باشد.

در همین حال محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم خبر داد که در پی مشکلات ایجاد شده بسیاری از خانواده‌ها موضوع را به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس منعکس کرده و همچنین برخی از رسانه‌ها را مطلع کردند.

وی یادآور شد:  وزارت آموزش و پرورش در گذشته نیز یک سری ایراداتی داشت و حتماً شخص آقای وزیر هم ناظر بر این موارد است؛ مشکلات حادث شده مربوط به عملکرد بخش سنجش و ارزیابی وزارت آموزش و پرورش نیست و مشکل ایجاد شده نشأت گرفته از عملکرد بخش فناوری است.

وی ادامه داد: بخش فناوری وزارت آموزش و پرورش به واقع با شرکت‌هایی طرف قرارداد شده‌اند که از توانایی اجرایی لازم برخوردار نیستند ما پیش‌تر گفته بودیم که سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش حداقل در حوزه امتحانات باید قوی‌تری باشند.

به گزارش نمایندگان رضامراد صحرایی که چهاردهم فروردین سال گذشته به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهور منصوب شده بود و به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شد، توانست با رأی نمایندگان مجلس در نهم خرداد وزیر آموزش و پرورش شود. 

استیضاحی که هیچ وقت جدی نشد

اما هنوز جوهر وزارت او خشک نشده بود که نشانه‌های نابسامانی در این وزارتخانه با آغاز سال تحصیلی به شکل وسیعی خودنمایی کرد؛ مهر آغاز شد اما بسیاری از مدارس معلم نداشتند. 

کمتر از شش ماه از آغاز فعالیت صحرایی می‌گذشت که زمزمه‌های استیضاح صحرایی در مجلس شنیده و طرحی نیز آماده شد اما آنچه به یاری این وزیر آمد مشغله کاری سال و ماه های پایانی عمر مجلس یازدهم بود. قرار بود که پس از پایان جلسات بررسی برنامه هفتم توسعه کشور، وضعیت استیضاح او بررسی شود اما بعد از آن ترافیک کاری مجلس در رسیدگی به بودجه 140، در پیش بودن انتخابات مجلس و … همه دست به دست هم دادند تا استیضاح از سر او بگذرد. 

با این حال مواردی همچون ضعف در برنامه‌ریزی برای تأمین معلمان مورد نیاز پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ و در نتیجه کمبود معلم در بسیاری از مناطق کشور، تأخیر در اعلام نتایج آزمون آموزگاری و دبیری، فقدان برنامه‌ای منسجم برای اجرای سند تحول بنیادین و پرداخت افراطی به کارهای حاشیه‌ای و گفتمانی، اظهارنظرهای غیرحساب‌شده و فقدان مدیریتی صحیح مسائل آموزش و پرورش در رسانه، تراکم بالای کلاس‌های درسی و شرایط نامناسب مدارس در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۲ از دلایلی بود که استیضاح کنندگان بر آن تاکید داشتند. 

این استیضاح هرچند هرگز منتفی نشد و برخی نمایندگان بارها بر آن تاکید داشتند اما به هر حال سیر حوادث سیاسی و اقتصادی مجموعا صحرایی را نجات داد. در فروردین ماه امسال بود که علی خضریان، نماینده مردم تهران تاکید کرد: ابداً از استیضاح منصرف نشده‌ام و به همراه جمعی از نمایندگان مجلس، عملکرد وزیر محترم را دقیق پیگیری می‌کنیم و محورهایی را که در استیضاح ثبت کرده‌ایم با کمک کارشناسان حوزه آموزش و پرورش مورد رصد داریم و دائماً به نمایندگان مجلس گزارش می‌دهند.

انتهای پیام


 

کد خبر 19059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =