کد خبر 19186
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
جدال در آغاز مجلس دوازدهم 

سومین جلسه علنی مجلس دوازدهم با حواشی عجیبی همراه شد؛ از درگیری لفظی تا تهدید به «تکه تکه کردن» و تمام این‌ها در حالیست که مهم‌ترین توصیه رهبر انقلاب به مجلس دوازدهم پرهیز از چنین مجادلاتی بوده است.

به گزارش نمایندگان، مجلس دوازدهم تاکنون تنها ۳ جلسه علنی داشته است که در همین تعداد جلسات کوتاه بیشترین تنش‌ها و حواشی را نیز خلق کرده است؛ از حواشی شمارش اشتباه هیئت رئیسه تا حاشیه‌های امروز مجلس در جریان رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان. 

 سومین جلسه علنی مجلس دوازدهم از ساعت ۹ صبح امروز (پنجشنبه) با دستور کار بررسی گزارش شعب ۱۵گانه پیرامون اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم آغاز به کار کرد؛ پیش از نشست علنی به مدت یک ساعت از ساعت ۸ صبح نمایندگان در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون انتخابات هیئت رئیسه مجلس و همچنین موضوع عضویت در کمیسیون‌های تخصصی نشست غیر علنی داشتند. 

با آغاز جلسه علنی مجلس بررسی گزارش شعب ۱۵گانه پیرامون اعتبارنامه منتخبان در دستور کار قرار گرفت و سخنگوی شعب یک به یک پشت تریبون مجلس حاضر شدند تا گزارش شعب خود را به صحن ارائه کنند. 

داد و فریاد در جایگاه هیئت رییسه 

در همین حین برای لحظاتی جلسه علنی مجلس متشنج شد و به یکباره تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه و کنار میز نمایندگانی از معاونت قوانین تجمع کرده و صدای داد و فریاد به گوش رسید.

آنچنان که نمایندگان روایت کردند این درگیری بر سر یک اختلاف نظر درباره رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان بود؛ برخی معتقد بودند که باید رسیدگی در صحن علنی انجام و امکان اعتراض در نشست علنی نیز وجود داشته باشد اما رئیس مجلس تاکید داشت که اعتراضات فقط در شعب امکان بررسی دارند. 

جدال بر سر نحوه رسیدگی به اعتبارنامه‌ها

در جریان قرائت گزارش شعب از رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان مجلس، علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس تذکری درباره تصمیم گیری درباره چگونگی اعلام تصویب اعتبارنامه مطرح کرد که محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پاسخ به او توضیح داد که طبق قانون آئین نامه داخلی کار را انجام می‌دهیم و هر کسی اعتراضی به آئین‌نامه‌ای دارد، این اعتراض باید در شعب مطرح شود و روندی که ذکر شد، طی شود. اگر باز اعتراضی هم مطرح باشد، در هیچ جای آئین نامه نیامده که به اعتبار نامه در صحن می‌توان اعتراض کرد. تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع به رای گذاشتن این مسأله نیز با رئیس جلسه است.

با این حال در نخستین روزهای آغاز به کار مجلس دوازدهم بیشترین خبری که خودنمایی می‌کرد فیلمی از درگیری تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه بود.

در زمان قرائت گزارش شعب، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه و کنار میز نمایندگانی از معاونت قوانین حضور داشتند که ظاهرا صحبتی صورت گرفت که یک مرتبه مالک شریعتی فریادی خطاب بر تاجگردون زد که «چرا می‌روی؟» در همین هنگام تاجگردون در حال خروج از جایگاه هیات رییسه بود.

در همین حین درگیری دیگری میان مهرداد گودرزوند و رضا تقی پور شکل گرفت که با وساطت نمایندگان درگیری بیشتر جلوگیری شد و این دو نماینده را از صحن خارج کردند. 

شریعتی: تاج گردون من و سلیمی را تهدید کرد!

در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس مالک شریعتی مدعی شد که غلامرضا تاجگردون خطاب به علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس گفته است او را تکه‌تکه می‌کند!

شریعتی همچنین ادعا کرد که تاجگردون به خودش هم گفته است که اجازه نمی‌دهد او شب به خانه خودش برسد.

حمید رسایی نماینده تهران هم در همین مورد در صحن علنی تذکر داد و گفت: یک نفر آقایان شریعتی و سلیمی را تهدید کرده که نمی‌گذارم شب به خانه‌تان برسید! یعنی چه ، اینجا کجاست؟ 

 مالک شریعتی معتقد است که در بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاج گردون روال قانونی طی نشده است چرا که اعتراض وی به اعتبارنامه این نماینده مجلس همراه با مستندات به شعبه ارائه شده و باید از سوی شعبه با شورای نگهبان مکاتبه می‌شده و در صورتی که مورد جدیدی از نظر شورا وجود نداشته می‌توانستند اعتبارنامه را تایید کنند اما شعبه مربوطه به ریاست غلامرضا نوری قزلجه از شورای نگهبان استعلام مکتوب نگرفته است. 

به همین دلیل زمانی که اعتبارنامه مالک شریعتی که در شعبه ۶ بررسی شده بود به عنوان تایید شده در مجلس قرائت شد وی در همین زمینه نیز اعتراض کرد و گفت که متقابلاً تاج گردون به اعتبارنامه وی اعتراض زده اما اعتراض او مستند نبوده است اما به هر حال باید ز شورای نگهبان به صورت مکتوب استعلام گرفته می‌شد. 

در این هنگام مالک شریعتی در مقابل تریبون مجلس با صدای بلند از رییس مجلس خواست که حتی اگر شورای نگهبان اعتبارنامه من را تایید کرده، باز هم رسیدگی کنید.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در واکنش گفت: این موارد را باید رییس شعبه اعلام کند اگر قبلا موضوع در شورای نگهبان رسیدگی شده، دوباره نمی تواند اینجا مورد رسیدگی قرار گیرید.

هرچند در نهایت بعد از این جنجال‌ها اعتبارنامه ۲۹۰ نماینده مجلس تصویب شد اما برخی نمایندگان مجلس دوازدهم در همان آغاز کار عدم پایبندی خود را به حفظ آرامش و پرهیز از حواشی نشان دادند. 

آیا رفتار امروز آرامش بخش و امید آفرین بود؟

لازم به یادآوری است که رهبر معظم انقلاب در پیام مجلس دوازدهم ۱۲ توصیه را مطرح کردند که یکی از این موارد رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه بود. توصیه دیگر ایشان آرامش بخشی و امیدآفرینی و برانگیزاننده ی همتها و دعوت کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور و در عین حال پرهیز از مسابقات بی فایده ی رسانه ای و مجادلات مضر سیاسی در مجلس بود که امروز مجادلات پیش آمده در صحن مجلس نشان داد که هنوز برخی نمایندگان خود را پایبند به این

اصول و توصیه‌ها نمی‌دانند. 

کد خبر 19186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =