کد خبر 19214
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

ثبت نام ۹ نماینده مجلس دوازدهم در انتخابات ریاست جمهوری/ آغاز تحرکات انتخاباتی رئیس مجلس

ثبت نام ۹ نماینده مجلس دوازدهم در انتخابات ریاست جمهوری/ آغاز تحرکات انتخاباتی رئیس مجلس

در مجموع ۸۱ نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرده اند، ۹ نفر از نمایندگان مجلس دوازدهم هستند و در این میان رئیس مجلس تحرکات انتخاباتی خود را هم آغاز کرده است.

به گزارش نمایندگان، با پایان زمان ثبت‌نام داوطلب‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم در روز گذشته، مرحله‌ی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز شده است. 

در مجموع در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد ماه که مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود ۸۱ نفر واجد شرایط اولیه بودند که ثبت نام آنها قطعی شد؛ از این ۸۱ نفر ۹ نفر از نمایندگان مجلس دوازدهم هستند.

بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی ستاد انتخابات کشور، شورای نگهبان از امروز ۱۵ خرداد تا ۲۱ خرداد به‌مدت هفت‌روز صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد. سه‌شنبه ۲۲ خرداد نیز اسامی نامزدهای انتخاباتی توسط وزارت کشور منتشر خواهد شد.

مهلت تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری از تاریخ ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه به‌مدت ۱۵ روز برنامه‌ریزی شده و هفتم تیرماه نیز منع تبلیغات انتخاباتی است. روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ رأی‌گیری انجام خواهد گرفت چنانچه هیچ کدام از این کاندیداها کثریت مطلق آرا را به دست نیاورند انتخابات به دور دوم خواهد رفت که بر اساس پیش‌بینی انجام شده اگر انتخابات به دور دوم برود، مرحله‌ی دوم جمعه ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد.

همچنان که اشاره شد از ۸۱ ثبت نام کننده انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۹ نفر به شرح جدول زیر از نمایندگان فعلی مجلس هستند:

حوزه انتخابیه

نام نماینده

تهران- رئیس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف

۱

اردبیل- نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی

علی نیکزاد

۲

تنکابن

شمس الدین حسینی

۳

یزد

محمدرضا صباغیان

۴

تبریز

مسعود پزشکیان

۵

اصفهان

عباس مقتدایی

۶

زاهدان

فداحسین مالکی

۷

تهران

ابراهیم عزیزی

۸

قوچان

علی آذری

۹

ثبت نام محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری البته در حالی صورت گرفت که هنوز چند روزی است انتخاب او به عنوان رئیس مجلس نگذشته است و طیفی از نمایندگان انتظارشان این بود که وی به عنوان رئیس مجلس،  این مسئولیت را برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری از دست ندهد.  اما تحرکات روزهای اخیر قالیباف نشان می‌دهد که او تمام قد وارد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی و کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: رئیس جمهور بلافاصله بعد از انتخابات با چندین تصمیم حیاتی روبروست. باور کنیم انتخابات فردایی هم دارد!

یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آیندهٔ یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. نسبت مشکلات را با توانایی‌ها و تجربه‌ها بسنجیم.

برخی این توییت را یک اقدام انتخاباتی تلقی کرده و آن را کنایه به سعید جلیلی و اعضای دولت سیزدهم که اقدام به کاندیداتوری کرده‌اند،  قلمداد می‌کنند. 

واکنش ها در مجلس به کاندیداتوری قالیباف

هرچند پیش از ثبت نام  قالیباف به عنوان داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،  اعلام شد که ۱۶۰ نماینده مجلس یه نامه‌ای از او خواستند که برای انتخابات ثبت نام کند اما برخی نمایندگان نیز نسبت به این اقدام وی منتقدند از جمله حمید رسایی از رئیس و نایب‌رئیس مجلس بابت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و نوشت: ناب قالیباف و نیکزاد! حضرات تازه چندروز است که دوقسم جلاله (نمایندگی و هیأت رییسه) را بر زبان جاری کرده اید. با این قسم‌ها تعهد داده اید تا به قانون اساسی پایبند و ولایت مدار باشید با توجه به صراحت نهی رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان برچه اساسی برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اید!

امیرحسین ثابتی دیگر نماینده طیف جبهه پایداری در مجلس نیز در واکنش به ثبت نام قالیباف نوشت: قصد نوشتن این مطلب را نداشتم اما پس از نامزدی آقای قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری مینویسم؛ در چند هفته گذشته، بعضی نمایندگان و حتی بعضی چهره های بیرون از مجلس پیشنهاد میدادند برای ریاست مجلس حتما به قالیباف رای دهم تا رئیس مجلس شود تا دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند.البته من این تحلیل را قبول نداشتم و اولا معتقد بودم که بر اساس شناخت دقیقی که از آقای قالیباف دارم، حجت شرعی و عقلی برای رای دادن به او برای ریاست مجلس ندارم و نمیتوانم بعدا از رای خودم جلوی پرسشهای مردم دفاع کنم ثانیا؛ اگر ایشان رئیس مجلس شود حتما در انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت خواهد کرد. 

علاوه بر این ۹ نفر، ۳۰ نفر دیگر از ثبت نام کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سابقه نمایندگی مجلس داشته‌اند. 

مصطفی کواکبیان، محمود احمدی بیغش، محمد خوش چهره، سید احمد رسولی نژاد، حبیب الله دهمرده، علیرضا زاکانی، محمدرضا میر تاج الدینی، زهره الهیان، محمود صادقی، حسن محمد یاری،شهریار حیدری، محمدرضا پورابراهیمی، غنی نظری، حسن سبحانی، حسن کامران، حمیده زرآبادی، قاسم جاسمی، وحید جلال‌زاده، اردشیر مطهری، محمد وحدتی، حسن نوروزی، حسین گروسی، محمد مهدی زاهدی، اصغر سلیمی، ضرغام صادقی، عبدالرحیم بهاروند، سید احمد موسوی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مهرداد بذرپاش و رفعت بیات از چهره‌هایی هستند که اکنون ر مرحله بررسی صلاحیت از سوی شورای نگهبان قرار دارند و سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را نیز داشته‌اند. 

انتهای پیام
 

کد خبر 19214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =