کد خبر 19472
۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

دومین سوگند پزشکیان در مجلس دوازدهم/ معرفی کابینه پیشنهادی حداکثر دو هفته پس از مراسم تحلیف

دومین سوگند پزشکیان در مجلس دوازدهم/ معرفی کابینه پیشنهادی حداکثر دو هفته پس از مراسم تحلیف

با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب، پس از حکم تنفیذ از سوی رهبر انقلاب، مراسم تحلیف و حداکثر دو هفته پس از آن معرفی وزرای پیشنهادی دولت جدید برای اخذ رای اعتماد به مجلس انجام خواهد شد.

به گزارش نمایندگان، با وجود آنکه مجلس دوازدهم اعلام آمادگی کرد تا همین ایام تعطیلات صحن علنی، مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب را برگزار کند اما بر اساس اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس به دلیل لزوم انجام مقدمات برگزاری این مراسم، احتمالا در نیمه اول مرداد ماه برگزار خواهد شد.

مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از مراسم تنفیذ حکم او از سوی رهبر معظم انقلاب با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه در مجلس انجام می‌شود. در این رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. 

تا پیش از این هشت رئیس جمهور و 13 نوبت این مراسم برگزار شده و به طور معمول نیز در روز 14 مرداد ماه همزمان با سالروز صدور فرمان تاریخی مشروطیت برگزار شده است اما این بار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و فقدان رئیس جمهور ممکن است در این زمان بندی تغیراتی ایجاد کند.

آخرین رئیس جمهوری که مراسم تحلیف برگزار کرد 

آخرین رئیس جمهوری که این مراسم را اجرا کرد، شهید آیت الله رئیسی بود که مراسم تحلیف او سه سال قبل یعنی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی برگزار و او رسما هشتمین رئیس جمهور ایران شد. 

مسعود پزشکیان، منتخب مردم در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بعد از انجام مراسم تحلیف که قرار است در نیمه نخست مرداد ماه برگزار شود؛ به عنوان نهمین رئیس جمهور مراحل بعدی تشکیل دولت خود را انجام خواهد داد؛ البته پیش از آنکه به عنوان رئیس جمهور منتخب پشت تریبون مجلس سوگند یاد کند، استعفای خود از مقام نمایندگی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر را در مجلس اعلام و با همکاران خود در خانه ملت خداحافظی می‌کند. 

پزشکیان در ابتدای مجلس دوازدهم به عنوان نماینده مردم تبریز سوگند یاد کرده و این دومین باری است که از این تریبون و حالا به عنوان رئیس جمهور قرار است سوگند یاد کند. 

بر اساس ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزراء از ابتدای شروع به‌کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

روال رای اعتماد به وزرای دولت جدید چگونه است؟

فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر 10 دقیقه است. در صورتی‌که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

بر مبنای ماده 203 آیین نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت و أخذ رأی اعتماد برای هیأت وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالی تشکیل می‌شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

بر اساس ماده 204 آیین نامه، قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‏‌های دولت و أخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‌کنندو

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ می‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

 بحث و بررسی برای تک‌تک وزیران به‌ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‏گیرد، رئیس‌جمهور می‌‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏طور یکجا از آنان دفاع کند.. پس از آن رأی ‏گیری به‌عمل می ‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی ‏گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سی و پنجم (135) قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند.

انتهای پیام

کد خبر 19472

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =