کد خبر 19536
۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اولویت‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس هنوز مشخص نیست/ بلاتکلیفی کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی

اولویت‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس هنوز مشخص نیست/ بلاتکلیفی کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی

هفته آینده قرار است تکلیف دو کمیسیون فرهنگی و قضایی مجلس که هنوز به حد نصاب نرسیده‌اند مشخص شود؛ اما درباره اولویت‌های کمیسیون‌های دیگر هم هنوز تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش نمایندگان، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع تعطیلات شنبه‌ها را منتفی دانسته و معتقد است این کمیسیون اولویت‌های دیگری در دستور کار دارد، اما هنوز حتی هیات رییسه این کمیسیون انتخاب نشده است.

در واقع پس از آنکه یک ماه بعد از آغاز به کار مجلس دوازدهم بالاخره اعضای ۱۱ کمیسیون تخصصی مشخص شدند و پس از آن هیات رییسه ۱۰ کمیسیون انتخاب شدند؛ هنوز دو کمیسیون تخصصی تشکیل نشده و کمیسیون‌ اجتماعی هم هنوز به مرحله انتخاب هیات رییسه نرسیده است.

دو کمیسیون بلاتکلیفی و یک کمیسیون بدون هیات رییسه 

دهم تیر ماه اعضای 10 کمیسیون از 13 کمیسیون تخصصی مجلس مشخص شدند و هنوز نشست 3 کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و قضایی به واسطه عدم حد نصاب اعضا برگزار نشد و به جلسه بعد موکول شد. 

حالا حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی تکمیل می‌شوند. 

وی اظهار کرد: الان ۱۱ کمیسیون تعیین‌تکلیف شده و فقط دو کمیسیون قضایی و حقوقی و فرهنگی مانده که این دو کمیسیون تا هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شوند. 

اولویت‌های کمیسیون‌های تخصصی چطور تعیین می‌شود؟

بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی، رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص، رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزیران، بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق، کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط، تهیه گزارش موردی و سالانه درخصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارایه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت از وظایفی است که در آیین نامه برای کمیسیون‌های تخصصی مجلس تعیین شده است.

بعضی طرح‌ها و لوایح مصوب در مجلس یازدهم که در مرحله رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است، از اولویت‌های مشخصی است که کمیسیون‌های مجلس دوازدهم در دستور کار دارند.

تعطیلی شنبه‌ها در اولویت است یا خیر؟

در روزهای اخیر یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از امکان بررسی مجدد لایحه تعطیلی شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی  خبر داده و عنوان کرده است: با توجه به شرایط موجود، لایحه تعطیلی شنبه‌ها باید دوباره در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد و پس از اینکه نظر کمیسیون را گرفت مجدد باید فرایند طرح آن در صحن علنی مجلس طی و در صحن بررسی و رأی‌گیری شود. بنابراین هم حق کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی و هم صحن علنی مجلس است که دوباره راجع به تعطیلی روز شنبه اظهار نظر کنند.

اما شاهرخ رامین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی تلویزیونی بیان کرد: متاسفانه مدت هاست وقت کمیسیون صرف تعطیلی پنجشنبه و شنبه شده است و کمیسیون اجتماعی موضوعات مهمتری از این تعطیلی را در دستور کار خود دارد.

وی تصریح کرد: سالهاست که در شرایط فعلی کار کردیم و مشکلی هم نداشتیم. به نظر نمی‌رسد اولویت کمیسیون اجتماعی تعیین روز تعطیل برای روزهای شنبه یا غیر شنبه باشد؛ چراکه با این موضوعات نباید وقت کمیسیون گرفته شود.

البته این عضو کمیسیون اجتماعی درباره اولویت‌های کمیسیون‌ در مجلس دوازدهم چیزی نگفته است.

انتهای پیام 

کد خبر 19536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =