کد خبر 19624
۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

نمایندگان گزارش می‌دهد 

معرفی دو کاندیدای ریاست دیوان محاسبات از بین ۲۹ متقاضی/ کمیته ۱۱ نفره در حال بررسی است

معرفی دو کاندیدای ریاست دیوان محاسبات از بین ۲۹ متقاضی/ کمیته ۱۱ نفره در حال بررسی است

کمیته ۱۱ نفره منتخب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از بین ۲۹ کاندیدای ریاست دیوان محاسبات و ۲۳ کاندیدای دادستانی این دیوان، برای هر پست چهار نفر را انتخاب و به کمیسیون معرفی می‌کند؛ کمیسیون نیز نهایتاً برای هر پست دو نفر را به صحن مجلس عرفی می‌کند و تکلیف ریاست و دادستانی دیوان در جلسه علنی مشخص خواهد شد. 

به گزارش نمایندگان، انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور یکی از کارهای مقدماتی مجالس در آغاز به کار است؛ به این منظور در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کمیته ۱۱ نفری به منظور بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند. 

عباس قدرتی، رحیم زارع، فریدون همتی، محمد آشوری، نبی‌الله محمدی، نجیب حسینی، الهام آزاد، محسن زنگنه، جواد نیک بین، جبار کوچکی نژاد و محسن بیگلری  11 عضو کمیته دیوان محاسبات مجلس هستند.

روز شنبه هفته جاری آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان برای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات به پایان رسید و ۲۹ نفر برای ریاست و همچنین ۲۳ نفر برای دادستانی دیوان محاسبات کشور ثبت نام کرده‌اند. 

غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره فعالیت این کمیته می‌گوید: این کمیته ظرف امروز و فردا سوابق داوطلبین را بررسی کرده و نتیجه لازم را در روز سه‌شنبه به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه خواهد داد تا ما بتوانیم اسامی دو نامزد نهایی را به صحن علنی مجلس معرفی کنیم.

به گفته وی اگر پس از ارائه گزارش کمیسیون درباره اعلام اسامی نهایی نامزدهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات به هیئت رئیسه مجلس، این گزارش در دستور کار صحن علنی قرار گیرد، موضوع انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات هفته آینده در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

جواد نیک بین با اشاره به برگزاری اولین جلسه کمیته دیوان محاسبات محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس،َ یکی از وظایف کمیسیون برنامه و بودجه معرفی ۲ نامزد به عنوان رئیس دیوان محاسبات و ۲ نامزد به عنوان دادستان دیوان محاسبات به صحن علنی است تا نمایندگان مجلس یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

وی افزود: همچنین براساس آیین‌نامه مجلس،‌ برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقام‌های مدیریتی موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنان و حداقل ۲۰ سال سابقه کار از شرایط احراز کرسی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: در اولین جلسه کمیته دیوان محاسبات مقرر شد که شروط مندرج در آیین نامه داخلی مجلس ملاک بررسی کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات باشد. براساس بررسی‌های اولیه برخی از کاندیداها نقص مدرک دارند که این موارد به کاندیداها اعلام شده تا نسبت به رفع آن اقدام کنند.

نیک‌بین افزود: همچنین از داوطلبان برای حضور در کمیته و مصاحبه دعوت به عمل خواهد آمد و در نهایت ۴ نفر برای هر پست به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی می‌شود؛ احتمالا این روند تا فردا به طول می انجامد و بعد کمیسیون برنامه دو کاندیدا برای ریاست و دو کاندیدا برای دادستانی دیوان محاسبات به صحن علنی معرفی خواهد کرد.

دیوان محاسبات کشور مؤسسه ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل اسد و زیر نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می‌کند. این دیوان به کلیه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد رسیدگی یا حسابرسی می‌کند که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. 

دیوان محاسبات حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می کند.

ساز و کار قانونی انتخاب رییس دیوان محاسبات 

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس دیوان محاسبات بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان مجلس باید از میان گزینه‌هایی که کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به عنوان کمیسیون تخصصی به صحن مجلس معرفی کرده است، در یک جلسه علنی، با رأی اکثریت، رئیس دیوان محاسبات را انتخاب کنند.

بنابراین پس از نهایی شدن گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات از سوی کمیته مربوطه آن در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اسامی جهت اخذ رأی اکثریت نمایندگان مجلس به یکی از این گزینه‌ها، به هیئت‌رئیسه مجلس معرفی می‌شود که در یک جلسه علنی نمایندگان یک نفر را برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب کنند.

انتهای پیام

کد خبر 19624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =