کد خبر 23278
۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۸

صحن مجلس؛

رضایی‌کوچی: وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اسف‌بار است/ اتوبوس‌های ۳۰ ساله در جاده‌ها تردد می‌کنند

رضایی‌کوچی: وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اسف‌بار است/ اتوبوس‌های ۳۰ ساله در جاده‌ها تردد می‌کنند

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل‌ونقل عمومی نوروزی گفت: متوسط عمر اتوبوس‌های برون‌شهری به بیش از ۱۵ سال رسیده و این در حالی است که برخی اتوبوس‌ها با عمر ۲۵ تا ۳۰ سال هنوز در جاده‌ها مسافر جابه‌جا می‌کنند.

به گزارش نمایندگان، محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴) مجلس شورای اسلامی و در بررسی عملکرد دستگاه‌های مرتبط با سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۴، با اشاره به جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان در سفرهای نوروزی افزود: ابتدا لازم می‌دانم به خانواده‌های داغ‌دار این عزیزان تسلیت عرض کنم. متأسفانه در ایام نوروز، تعدادی از هم‌وطنانمان در جاده‌ها جان خود را از دست دادند که این موضوع بسیار تأسف‌برانگیز است.

رضایی‌کوچی ادامه داد: در فاصله زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، حدود ۲۲ میلیون نفر از امکانات حمل‌ونقل عمومی شامل حمل‌ونقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی استفاده کرده‌اند. اما به دلیل کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی، بسیاری از مردم نتوانستند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری کشور بیش از ۱۵ و نیم سال است، گفت: این بدان معناست که بسیاری از اتوبوس‌ها فرسوده‌اند و باید از رده خارج شوند، اما همچنان در حال جابه‌جایی مسافر هستند. برخی از اتوبوس‌های موجود حتی ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند.

وی افزود: از ۱۴ هزار اتوبوس برون‌شهری کشور، تنها حدود ۷ هزار اتوبوس توان تردد در مسیرهای متوسط و طولانی را دارند که این نشان‌دهنده وضعیت اسفناک ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است. بنابراین نوسازی ناوگان امری ضروری است.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به حادثه ناگوار برای زائران کرمانی گفت: در این حادثه ۶۰ نفر در یک اتوبوس نشستند، چرا که وسیله حمل‌ونقل کافی وجود نداشت و این منجر به آن سانحه تلخ شد. عدم صرفه اقتصادی در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل مسافر از دیگر مشکلات جدی این حوزه است.

وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاران، بازگشت سرمایه با توجه به قیمت بالای اتوبوس و پایین بودن نرخ بلیت توجیه‌پذیر نیست. بنابراین باید با ارائه یارانه یا تسهیلات از مالکان و رانندگان اتوبوس‌ها حمایت شود.

رضایی‌کوچی با انتقاد از عدم هماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: علی‌رغم پیش‌بینی منابع در قوانین و بودجه، در حوزه تأمین ارز و ثبت سفارش اتوبوس‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم. من بارها وزیر صمت را دعوت کرده‌ام، اما همچنان این مشکلات پابرجاست.

وی همچنین با اشاره به آمار فوتی‌ها در ایام نوروز گفت: متأسفانه ۸۸۰ نفر از هم‌وطنان در سر صحنه تصادفات جان باخته‌اند که نسبت به نوروز سال گذشته، افزایش ۳ درصدی فوتی‌های در صحنه را شاهد بودیم و این آمار قابل قبول نیست.

وی افزود: مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه کاهش تصادفات، کنترل رفتار رانندگان است. اما سامانه‌های هوشمند نظارت بر تردد، کنترل سرعت و جلوگیری از خواب‌آلودگی در اتوبوس‌ها اجرایی نشده‌اند، در حالی که قانون بودجه ۱۴۰۲ بر تجهیز حداقل ۵۰ درصد کابین‌ها به این سامانه تأکید کرده بود.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به نبود این سامانه در بسیاری از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها گفت: در حال حاضر پلیس و سایر دستگاه‌ها ابزار لازم برای نظارت بر رفتار رانندگان را ندارند که این موضوع باید به طور جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به گزارش استاندار کرمان افزود: یکی از دلایل افزایش تصادفات در این استان، عدم حضور مؤثر پلیس در ایام نوروز بود. البته از تلاش‌های پلیس در سایر استان‌ها باید تقدیر کرد، اما در استان کرمان، به دلیل اعزام برخی نیروها به مرخصی، این خلأ احساس شد.

رضایی‌کوچی درباره راهکارهای پیشنهادی کمیسیون گفت: تأمین فوری تجهیزات راهداری که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده بود اما به دلیل عدم پیگیری سازمان راهداری و همراهی نکردن وزارت صمت عملیاتی نشده، از جمله اقدامات ضروری است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای تأمین مالی نوسازی ناوگان نیز مورد غفلت قرار گرفته است. بر اساس برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف به کاهش سالانه ۱۰ درصدی تصادفات است، اما در بودجه، چیزی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

رضایی‌کوچی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز موظف به اختصاص ۹ همت از منابع برای تحقق این هدف بوده که متأسفانه تاکنون محقق نشده است.

انتهای پیام

کد خبر 23278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =