کد خبر 19660
۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

ترافیک طرح‌های فوریتی در آغاز به کار مجلس دوازدهم/ خبری از اعلام وصول نیست

ترافیک طرح‌های فوریتی در آغاز به کار مجلس دوازدهم/ خبری از اعلام وصول نیست

در حالی که از ابتدای مجلس دوازدهم تاکنون تنها از سوی هیئت رئیسه یک طرح اعلام وصول شده است اما امروز نایب رئیس مجلس گفت که ۳۰ طرح دو فوریتی در نوبت بررسی از سوی هیئت رئیسه است. 

به گزارش نمایندگان، جلسه علنی امروز مجلس برای دقایقی با تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر در دستور کار قرار نگرفتن یک طرح دو فوریتی به درخواست او متشنج شد. 

ماجرا این بود که محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در تذکری گفت: بنده اولین طرح دو فوریتی را تقدیم هیئت رئیسه کردم و مراحل آن را طی کردم، ولی آقای قالیباف وتو می‌کند، به چه حقی؟ شما به قرآن مجید سوگند یاد کردید که آیین‌نامه را رعایت کنید، چرا رعایت نمی کنید. بگویید طرح من چه مشکلی دارد؟ آقای قالیباف اینجا پادگان نیست، اینجا مجلس شورای اسلامی است، اینجا خانه ملت است و من به عنوان نماینده مردم، طرحی را در جهت منافع مردم ثبت کردم و طبق آیین‌نامه نیز ارائه شد، بگویید چرا نمی گذارید؟ چرا آن را وتو می‌کنید؟ مگر من نماینده مردم نیستم و مگر این آیین‌نامه نباید رعایت شود، مگر قسم نخورید، چرا رعایت نمی کنید؟ اگر من به عنوان نماینده مردم نتوانم حرفم را بزنم، پس چه کسی می‌تواند صحبت کند؟ باید اعلام شود.

ترافیک طرح‌های فوریتی در آغاز به کار مجلس دوازدهم 

پس از این تذکر، علی نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این نماینده گفت: آقای عثمانی اولا انتسابی که شما به رئیس مجلس دادید، درست نیست، شما هم قسم خوردید. شما در جایگاه هیئت رئیسه به من گفتید که من یک طرح دوفوریتی دارم و من به شما عرض کردم که چشم، اما با توجه به اینکه ۳۰ طرح دوفوریتی تاکنون ثبت شده و ما باید طرح‌های دوفوریتی را بر اساس آیین‌نامه به موقع مطرح کنیم، هیئت رئیسه در حال تدوین ساز و کار قانونی است که دوستان ما که در موضوع ورود می‌کنند، بتوانیم در خدمتشان باشیم.

نایب رئیس مجلس نماینده معترض خواست که شان و جایگاه نمایندگی و مجلس را رعایت کند. 

این موضوع البته با تذکر دوباره محمد قسیم عثمانی ختم بخیر شد. او در تذکر شفاهی دوم خود ضمن عذرخواهی از نمایندگان مجلس گفت: من از همگی عذرخواهی می کنم، من عضوی از شما هستم و جایگاه مجلس و نمایندگان برایم از همه چیز مهم تر است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من انقدر تحت فشار عصبی قرار گرفتم چرا که می توانید از آقای متفکرآزاد بپرسید که چند بار مراجعه کردم و از آقای حاجی بابایی بپرسید چند بار خواهش کردم و گفتم 30 طرح اعلام وصول شده که طرح من در اول این لیست قرار داشت چرا اجازه نمی دهید که طرح شود؛ من را توجیه کنید.

وی تصریح کرد: من یاغی نیستم بلکه یک دانشگاهی هستم، این طرح که ارائه دادم سالانه 5 هزار میلیارد تومان از هزینه های مردم را کم می کند، مگر حضرت آقا نفرمودند قانونگذاری کنید برای خدمت به مردم، این هم خدمت به مردم است.

عثمانی یادآور شد: من معذرت می خواهم اگر گفتم اینجا پادگان است چرا که ما آبرو و کشورمان را مدیون پادگان ها هستیم و من خاک پای کسانی هستم که در پادگان ها، مرزها عزت و ناموس مان را حفظ کردند.

وی افزود: منظور من از پادگان این است که رابطه، فرماندهی و فرمانبری در مجلس نیست و آئین نامه داخلی می گوید چطور مجلس باید اداره شود، اگر آئین نامه را رعایت نکردم بگویید بیخود طرح ارائه دادید.

اما نکته‌ای که در این زمینه قابل توجه است یکی از ابتدای مجلس دوازدهم تا کنونی نیاز هفتم خرداد ماه امسال هنوز از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول طرح‌ها و لوایح روال معمول انجام نشده است. 

تنها طرح اعلام وصول شده مجلس

تنها طرحی که تاکنون اعلام وصول شده است مربوط به پاسخی است که مجلس به اقدام دولت کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داد و در روز هفتم تیر ماه طرح الزام دولت به تروریستی اعلام کردن ارتش و نیروهای مسلح و امنیتی وابسته به دولت کانادا را اعلام وصول کرد.

به نظر می‌رسد آنچه تاکنون درباره اعلام وصول طرح‌ها رخ داده به دلیل تاخیریست که بر جریان آغاز به کار مجلس دوازدهم نسبت به مجالس گذشته صورت گرفته است، این تاخیر خود را ر تشکیل کمیسیون‌های تخصصی نیز به گونه دیگر خود را نشان داد. 

انتهای پیام

کد خبر 19660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =