کد خبر 19689
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

جزئیات مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور نهم/ کابینه در حداقل زمان ممکن معرفی می‌شود

جزئیات مراسم تنفیذ و  تحلیف رئیس جمهور نهم/ کابینه در حداقل زمان ممکن معرفی می‌شود

مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم تنها دستور کار هفته جاری مجلس است؛ آنچنان که رئیس جمهور منتخب و رئیس مجلس گفته اند قرار است از حداقل فرصت ممکن برای معرفی کابینه استفاده شود.

به گزارش نمایندگان، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب از جانب رهبر انقلاب اسلامی، فردا ساعت ۱۰ صبح، در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفرای مقیم در تهران برگزار و دولت چهاردهم از فردا رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند. 

بر اساس جزء ۹ اصل ۱۱۰ قانون امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم، صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‏‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد. با تنفیذ حکم ریاست جمهوری اقدامات او به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند.

مراسم تحلیف؛ تنها دستور کار هفته جاری مجلس

پس از این مراسم، ساعت ۱۶ روز نهم مرداد ماه، مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضاییه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، «رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزراء از ابتدای شروع به‌کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

معرفی کابینه در زودترین زمان ممکن 

مسعود پزشکیان روز پنجشنبه گذشته در گفت وگو با رسانه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای KHAMENEI.IR به تشریح رویکرد دولت خود درباره تعامل با بخش‌های مختلف کشور، معیارها و شاخصه‌های انتخاب اعضای کابینه، سیاست‌ها و رویکردهای کلی دولت در ۴ سال آینده برای حفظ آرامش کشور و پرهیز از تنش و التهاب در فضای عمومی برای حل مسائل مردم و اولویت‌های فرهنگی و اقتصادی دولت چهاردهم پرداخت و اعلام کرد که پس از مراسم تنفیذ و تحلیف حداکثر سعی به کار گرفته می‌شود تا کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم از آمادگی و همکاری مجلس شورای اسلامی و فضای مثبت شکل‌گرفته در آن برای بررسی کابینه‌ی پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب خبر داد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد دولت جدید بعد از اخذ رأی اعتماد کل کابینه هر چه زودتر مسئولیت را تحویل گرفته و کار خود را آغاز کند.

رئیس مجلس از تصمیم رئیس‌جمهور منتخب برای ارائه کابینۀ پیشنهادی در حداقل زمان قانونی آن خبر داده است.

تعیین تکلیف کابینه سیزدهم دو هفته بعد از تحلیف

در دوره قبل، مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد و اسامی وزیران پیشنهادی از سوی شهید سید ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم که در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به مجلس معرفی شد و سپس روزهای سوم و چهارم شهریور ماه جلسه رای اعتماد به وزراری پیشنهاد در صحن مجلس برگزار شد. 

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رأی اعتماد برای هیأت وزیران‌، جلسات مجلس به‌طور متوالی تشکیل می‌شود و با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات بصورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و اخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی واصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌های جداگانه ثبت نام می‌نمایند.

‌هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهوربرنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس ، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران‌را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یکنفر مخالف و یکنفر موافق و هر کدام برای مدت پانزده دقیقه‌انجام خواهد داد.

‌رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیردو و نیم ساعت خواهد بود. درپی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه‌آغاز خواهد نمود. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یکنفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت‌پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیرمطروحه وقت خواهند داشت. 

بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد، رئیس جمهورمی‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‌طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن برای هر یک از وزیران جداگانه رأی‌گیری به عمل می‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأی‌گیری برای همه وزراء صورت خواهد گرفت. 

چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد، رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سی و پنجم (۱۳۵) قانون‌اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی کند.

انتهای پیام

کد خبر 19689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =