کد خبر 19693
۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

شروط و معیارهای نمایندگان برای رای به کابینه چیست؟

شروط و معیارهای نمایندگان برای رای به کابینه چیست؟

با شکل‌گیری دولت چهاردهم نمایندگان مجلس در روزهای اخیر دیدگاه‌های خود را درباره معیارها و شروطی که برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور دارند را شیوه‌های مختلف بیان کرده‌اند.

به گزارش نمایندگان،  با تنفیذ حکم مسعود پزشکیان رئیس جمهور نهم  ایران و شکل‌گیری دولت چهاردهم، حالا مجلس شورای اسلامی پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور، رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را در دستور کار خواهد داشت. 

نمایندگان مجلس در روزهای اخیر کمابیش انتظارات خود را از کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور بیان کرده اند؛ داشتن تخصص و تعهد مهمترین کلید واژه است که تاکنون از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است. 

معیارهای مجلس برای وزرای تراز

مجید نصیرپور نماینده سراب و عضو فراکسیون مستقلین در این زمینه می‌گوید: ما حق نداریم سرنوشت مردم را با آزمون و خطا پیش ببریم فردی که در تراز وزارت نباشد حتماً در مجلس با چالش جدی مواجه خواهد شد. 

احمد راستینه نماینده اصولگرای مجلس دوازدهم نیز به رئیس جمهور توصیه می‌کند که وزرای پیشنهادی غربگرا به مجلس معرفی نکند چرا که مجلس به آنها رای نخواهد داد. او می‌گوید پزشکیان نباید افرادی را معرفی کند که سابقه آنها نشان داده است همیشه نگاهشان به دست کدخدا و نظام سلطه جهانی بوده است یکی از راه‌های تسریع در تشکیل هیئت دولت آینده این است که آقای پزشکیان گزینه‌هایی را خارج از شاخصه‌های مد نظر مقام معظم رهبری به مجلس معرفی نکند. 

ابوالقاسم جراره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های کابینه پیشنهادی رئیس جمهور می‌گوید رهبر انقلاب در جریان دیدار نمایندگان دوره دوازدهم مجلس ویژگی‌های کابینه‌ای که می‌تواند موجب کارآمدی دولت چهاردهم شود را اعلام کردند و همین ویژگی‌ها نیز معیار رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی خواهد بود. 

او می‌گوید نباید انتظار داشت تفکر کسی که روزی در این کشور وزیر مسکن بود و از افتخاراتش این بود که حتی یک مسکن مهر هم نساخته است از مجلس رای اعتماد بگیرد. 

حوزه اجتماعی نقطه قوت دولت آینده باید باشد

طی روزهای اخیر نیز برخی نمایندگان در موضع‌گیری‌های خود اعلام کرده‌اند که دولت چهاردهم باید توجه بیشتری به حوزه اجتماعی کشور داشته باشد تا بتواند بیش از گذشته به افزایش همبستگی ملی و مشارکت اجتماعی مردم در امور کمک کند که در این راستا دستگاه‌های متولی امر اجتماعی در کشور نقش بسیار مهمی دارند.

کارگروه اجتماعی شورای راهبری دولت چهاردهم مسئولیت معرفی گزینه‌های مناسب برای هدایت ۶ دستگاه متولی امر اجتماعی در کشور یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان امور اداری و استخدامی، بنیاد شهید، سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت زنان و خانواده را بر عهده دارد که به نظر می‌رسد با توجه به عضویت افراد صاحب نظر در کمیته‌های این کارگروه و مدیریت آن توسط یکی از مدیران باسابقه حوزه اجتماعی کشور، شاهد تحول قابل توجهی در این حوزه باشیم.

رای به وزرا به شرط عدم سیاست زدگی 

ولی الله بیاتی نماینده تفرش در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: رئیس جمهور مطابق با بیانات مقام معظم رهبری افرادی را برای تصدی وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کند که سیاسی فکر نکنند و سابقه سو نداشته باشد. 

زینب قیصری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نمایندگان مجلس دوازدهم دقت نظری در انتخاب وزرا داشته باشند، تاکید می کند: موضوع توجه به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه بسیار مهم است لذا وزیران پیشنهادی باید نگاه مثبتی به قانون برنامه هفتم و این برنامه‌ها داشته باشند.

جعفر قادری نماینده شیراز هم با اشاره به اینکه مجلس با انتخاب‌های سیاسی و افراد بدون سابقه کافی همراهی نخواهد کرد، می گوید: نمایندگان مجلس منتظر هستند لیست نهایی کابینه دولت چهاردهم به عنوان وزیر معرفی شود و سپس تصمیم گیری کنند.

به گفته وی باید یک تعامل مناسب بین دولت و مجلس برقرار شود و همچنین کسانی که در دولت در رأس امور قرار می‌گیرند از سیاست‌زدگی به دور باشند و کار کارشناسی را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس جمهور از جنس مجلس است؛ می داند مجلس چه می خواهد؟

حسین حق وردی، نماینده شهریار اظهار می کند: رئیس جمهور منتخب از جنس مجلس است و در ادوار مختلف نماینده مردم بوده است چون با فضای مجلس آگاهی کامل دارد درخواست های نمایندگان و مطالبات مردم برایشان آشناست و قطعا این موضوع در تعامل دولت و مجلس موثر و تاثیر گذار است.

نماینده مردم شهریار بیان داشت: رهبر انقلاب چارچوب و معیارهای برای انتخاب وزرا تعیین نمودند که اگر رئیس جمهور این معیارها را لحاظ کند مجلس نهایت همکاری را با ایشان خواهد داشت تا دولت در اسرع وقت تشکیل شود و وزرا در وزراتخانه قرار گیرند و با همراهی و همگامی مجلس، مسیر تازه ای برای حل مشکلات مردم آغاز شود.

حجت الاسلام قاسم روانبخش، نماینده قم تاکید می کند: رئیس جمهور باید افراد بدون حاشیه را جهت کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند و افرادی باشند که به دنبال خدمت به ملت باشند. پس در وهله اول رئیس جمهور باید در انتخاب وزرا شاخص‌هایی را که رهبری فرمودند مورد توجه قرار دهد و گزینه‌ها را با شاخص‌های مورد تاکید رهبری بسنجد و در ادامه هم مجلس باید این شاخص‌ها را ملاک عمل خود قرار دهد و بر اساس این شاخص‌ها، گزینه‌های پیشنهادی کابینه را ارزیابی کند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس معتقد است: صرف نظر از اینکه افراد و گزینه‌های پیشنهادی دولت وابسته به کدام جریان سیاسی و حزبی هستند، باید این ملاک‌ها در بررسی سوابق و برنامه‌های آنان مورد توجه قرار گیرد. اگر این موارد رعایت شود، قطعاً تعامل مجلس و دولت در ۴ سال آینده مثبت خواهد بود و شاهد تنش دولت و مجلس نخواهیم بود.

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، نماینده مردم بشاگرد، جاسک، رودان، سیریک و میناب در مجلس نیز بر ضرورت رعایت معیارهای مد نظر مقام معظم رهبری تاکید و  اظهار می کند: بخشی ازسخنان اخیر رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس بود که در انتخاب و دادن رای اعتماد به وزرای معرفی شده، تخصص، تعهد و تدین افراد مورد بررسی قرار گیرد و مجلس نیز دچار بازی های سیاسی و جناحی برای انتخاب نشود.

احمد دنیا مالی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم تصریح می کند:‌ رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان بر همکاری مجلس با دولت به ویژه در رای اعتماد به کابینه پیشنهادی تاکید داشتند. مقام معظم رهبری همواره بر همراهی مجلس با دولت در دوره‌های قبل نیز تاکید داشتند اما در این دوره تاکید ایشان بر همکاری با دولت بیش از دفعات قبل بود.

وی می گوید: ما نیز در مجلس و در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب با دولت همکاری خواهیم کرد و سعی ما بر این خواهد بود تا در انجام و پیشبرد امور دولت را یاری دهیم.

گفتنی است یکی از نکات مطرح شده از سوی رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان در خصوص کار فوری و پیش روی مجلس یعنی رأی اعتماد به کابینه بود. ایشان تعیین هر چه زودتر کابینه بعد از انجام امور لازم را مفید و ضروری خواندند و گفتند: در این زمینه هم نمایندگان مجلس و هم رئیس‌جمهور منتخب و محترم، مسئولیت‌های سنگینی دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص ویژگی‌ها و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، گفتند: کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدیّن و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد.

انتهای پیام

کد خبر 19693

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =