کد خبر 19752
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

الزام مجلس به تعیین حداقل اعضای کمیسیون‌های کم طرفدار/ کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی هنوز بلاتکلیف‌اند

الزام مجلس به تعیین حداقل اعضای کمیسیون‌های کم طرفدار/ کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی هنوز بلاتکلیف‌اند

سازوکاری که نمایندگان مجلس برای تشکیل کمیسیون‌های کم طرفدار در مجلس در نظر گرفته بودند با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و حالا نمایندگان باید در این مورد چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش نمایندگان، تنها دستور کار هفته جاری صحن مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.

طبق ماده ۳۸ آیین نامه داخلی، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس می‌باشد. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (۳۹) تا (۴۴) آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

دو کمیسیون بلاتکلیف بعد از دو ماه 

حالا بیش از دو ماه از تشکیل مجلس دوازدهم هنوز دو کمیسیون حقوقی و قضایی و فرهنگی به دلیل نرسیدن به حدنصاب تشکیل نشده است.

نمایندگان مجلس در روز دوم مرداد ماه جاری پس  از تصویب کلیات طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس، جزئیات این طرح را به تصویب رساندند.

طبق این مصوبه تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به این شرح اصلاح می‌شود: پس از تعیین کمیسیون‌های تخصصی مطابق فرایند مقرر در این قانون، چنانچه اعضای کمیسیون تخصصی به حداقل نصاب مذکور در این ماده نرسد، هیات مشترک متشکل از اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی و هیات رئیسه مجلس مکلف است ظرف حداکثر یک هفته پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ این قانون حداقل اعضای آن کمیسیون را برای یک بار در همان دوره تعیین کند.

شورای نگهبان: مجلس عدد تعیین کند

سخنگوی شورای نگهبان امروز در نشست خبری خود  درباره «طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» توضیح داد: با توجه به اینکه برخی از کمیسیون‌های مجلس دوازدهم به‌لحاظ حداقل اعضا برای تشکیل کمیسیون با مشکل مواجه شد، مجلس این طرح را به تصویب رساند و سازوکار تعیین حداقل میزان حد نصاب برای تشکیل کمیسیون را در اختیار یک هیئت قرار داد.

وی با بیان اینکه این مصوبه را اخیراً دریافت کردیم و مورد بررسی قرار دادیم، اعلام کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، تفویض تعیین حداقل اعضای کمیسیون‌های مجلس نیازمند تقنین است و امکان واگذاری آن بدون ذکر ضابطه‌ای به یک هیئت، خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

 طحان‌نظیف ابراز داشت: اگر مجلس اصلاحات لازم را انجام بدهد، مجدد این طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد. امیدواریم تدبیری اتخاذ شود که در هر دوره با این موضوع مواجه نباشیم که برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس امکان تشکیل نداشته باشند.

بر اساس ماده ۵۶، آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی،  کمیسیون فرهنگی برای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی‌ و جوانان و زنان و خانواده و همچنین کمیسیون قضایی و حقوقی برای انجام وظایف محوله در محدوده قضایی و حقوقی مطابق ضوابط این آیین‌ نامه تشکیل می‌شود. اما برای این ماموریت ها تنها ۱۱ نماینده مجلس دوازدهم داوطلب عضویت در کمیسیون فرهنگی و 

پیش از این مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با گلایه از نمایندگان مجلس دوازدهم در عدم اقبال به عضویت در کمیسیون فرهنگی، گفته بود: انگار فرهنگ را کسی نمی خواهد. ما به کمیسیون اقبال داشتیم و پایش هم هستیم و این سوال را باید از نمایندگان دیگر که اقبالی به عضویت در کمیسیون نشان ندادند بپرسید که چرا فرهنگ در کشور شما بی ارزش هست؟ 

وی گفته بود: اصل انقلاب ما انقلاب فرهنگی است مگر بنا نیست نمایندگان نماینده انقلابی باشند پس چرا اقبالی به کمیسیون فرهنگی نداشتند.

به گفته وی نماینده ای که در حوزه فرهنگ متخصص بوده هم حتی برای عضویت در این کمیسیون اعلام آمادگی نکرده است و این جای تاسف دارد.

گفتنی است به طور معمول برخی کمیسیون های مجلس از جمله برنامه و بوجه، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و انرژی متقاضیان زیادی دارند و در این دوره نیز چنین بوده است تا جایی که پیش از نهایی شدن اعضای آن کمیسیون ها خبر از صف 70- 80 نفری متقاضیان عضویت در این کمیسیون‌ها بود و در مقابل کمیسیون‌هایی مانند فرهنگی و حقوقی و قضایی با اقبال چندانی روبرو نمی‌شوند. آنچنان که برخی نمایندگان اذعان کرده اند، بعضی مزایای احتمالی، سفرهای خارجی و غلبه نگاه محلی بر ملی از جمله دلایلی است که این تقاضای نامتوازن را درباره کمیسیون های مجلس ایجاد می کند. 

نمایندگان با ایراد شورای نگهبان به طرح خود، حالا باید برای چاره اندیشی کنند

انتهای پیام

کد خبر 19752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =