کد خبر 20082
۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸

ایزدخواه در گفتگو با نمایندگان:

مجلس در موضوع فیلترینگ خلع ید است/ فیلترینگ در دست یک نهاد امنیتی است

مجلس در موضوع فیلترینگ خلع ید است/ فیلترینگ در دست یک نهاد امنیتی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تلاش مجلس براین بود که فضای مجازی در کشور قانونمند باشد، اما فیلترینگ در دست یک نهاد امنیتی است و مجلس در این خصوص خلع ید است.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نمایندگان گفت: تلاش مجلس براین بود که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری فضای مجازی در کشور قانونمند باشد، اما به هرترتیب این امر انجام نشد و فیلترینگ در دست یک نهاد امنیتی است و مجلس در این خصوص خلع ید است.

وی افزود: حرف ما این است که اگر مجلس قانونی برای فضای مجازی داشته باشد و همه چیز شفاف باشد و از فضای ابهام گونه و غیر شفاف خارج شود. اگرهم به هر دلیلی قرار است شبکه ای فیلتر شود بدانیم که چه شخص یا نهادی قرار است فیلتر کند و برای چه مدت این فیلترینگ صورت می گیرد و چرا اساسا این فیلترینگ قرار است است انجام شود و کی قرار است آزاد شود که ما بتوانیم مطالبه گر مطالبات مردم در این زمینه باشیم.

عضو کمیسیوناقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنوندر موضوع فیلترینگ ما نمایندگان خلع ید هستیم، چرا؟ چ. ن دستگاه امنیتی فیلتر کرده است و وقتی مردم به ما رجوع می کنند که چرا این اقدام صورت گرفته است؟ ما پاسخی نداریم که چرا فیلتر شده است و قانونی هم نداریم که به آن استناد کنیم. دستگاه های اجرایی دست بسته هستند. نهاد امنیتی فیلتر کرده بروید از آنها بپرسید.

ایزدخواه تصریح کرد: اگر قانون در زمینه فضای مجازی و فیلترینگ داشته باشیم و چارچوب ها مشخص باشد نماینده می تواند مطالات مردم را به صورت نظارتی می تواند پیگیری کند و از دستگاه ها بخواهد که در این خصوص پاسخگو باشند، اما الان چون قانون نداریم مجلس خلع ید است و اتفاق بدی که در مجلس قبل افتاد این بود که این موضوع از دستور خارج شد.

بی قانونی فضای مجازی به نفع هیچ کس نیست

وی ادامه داد: فضای ژورنالیستی و زرد رسانه ای نیز بر این فضا حاکم شد و موضوع از دستور کار مجلس خارج و مجلس خلع ید شد و این اشتباه است. همانطور که رهبری نیز اشاره فرمودند؛ فضای مجازی به قانون نیاز دارد حالا یا باید دولت لایحه دهد یا مجلس طرح ارائه دهد که البته ترجیح این است که دولت لایحه دهد و در غیر اینصورت ما به صورت طرح می توانیم این موضوع را در مجلس جلو ببریم که فضای مجازی قانونمند شود زیرا بی قانونی به نفع هیچ کس نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اکنون این فضا فیلتر است و هیچ کس هم جوابگو نیست و نمی دانیم ذی نفع این فیلتر شدن کیست؟ و هیچ موضوعی شفاف نیست و اگر قرار است فیلتر شود طبق قانون و توسط یک نهاد مشخص باشد که نسبت به این فیلتر شدن پاسخگو باشد. آیا فیلترینگ باعث شد که مشکلات امنیتی کاهش یابد یا خیر؟ آیا ضرر و زیانی به مردم بابت بسته معیشتی رسیدیا خیر؟ اینها با قانونمند شدن این فضا مشخص می شود و نمایندگان می توانند بر قانون نظارت کنند و مطالبات را پیگیری و بر این فضا نظارت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اکنون در شرایطی هستیم که مجلس و نماینده مجلس در خصوص فیلترینگ خلع ید است. نهاد امنیتی فیلتر کرده و نمی دانیم تا کی قرار است فیلتر باشد و تحت چه شرایطی فیلتر شده است و کسی آیا نفعی می برد یا خیر؟ هیچ اطلاعی نداریم من نماینده هیچ اطلاعی ندارم.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: من معتقدم که باید برگردیم و این فضا را قانونمند کنیم و همه جوانب را در فرایند قانونی بررسی کنیم زیرا ۲۹۰ نماینده در مجلس و چندین کمیسیون هستند که این موضوع را بررسی کنند و با تصویب به شورای نگهبان ومجمع تشخیص مصلحت می رود و طبیعتا قانونی که مصوب می شود به نفع همه است و همه جوانب در آن بررسی شده است.

در صورت تعلل دولت، مجلس باید برای فضای مجازی طرح دهد

وی ادامه داد: فضایی که در مجلس یازدهم در این خصوص ایجاد شد هم به لحاظ هجمه بیرونی که چرا برای فضای مجازی قانون می نویسید و اشتباه است، هم به لحاظ فعل و انفعالات مجلس که کمیسیون مربوطه خلع ید شد، اشتباه بود. اکنون همه متوجه شدند که به نفع هیچ کس نبود و بهتر است دولت در این خصوص وارد عمل شود و لایحه دهد چون جوانب را بیشتر در نظر گرفته است و دولت هم تعلل کند خود مجلس برای تهیه طرح و قانونمند شدن این فضا دست به کار شود.


وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وعده ها و اظهارات رییس جمهوری و دولت چهاردهم آیا برای رفع فیلترینگ و قانونی شدن این موضوع با مجلس صحبت شده است یا خیر؟ گفت: با کمیسیون ها این موضوع مطرح نشده و اطلاعی نداریم که آیا دولت با هیات رییسه صحت کرده است یا خیر؟
انتهای پیام

کد خبر 20082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =