کد خبر 20169
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵

گزارش اختصاصی نمایندگان؛

فیلترینگ و ضرورت قانونمندی فضای مجازی/ آیا کاسبی بازار فیلترشکن کساد می‌شود؟

فیلترینگ و ضرورت قانونمندی فضای مجازی/ آیا کاسبی بازار فیلترشکن کساد می‌شود؟

ضرورت قانونمندی فضای مجازی به منظور ایجاد تعادل بین امنیت و آزادی‌های فردی و بهبود وضعیت کسب و کارهای آنلاین، به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. با توجه به اهمیت موضوع، تدوین قوانین شفاف و منصفانه می‌تواند به ارتقای فضای مجازی و حفظ حقوق کاربران کمک کند.

به گزارش نمایندگان؛ در حالی که فیلترینگ به عنوان ابزاری برای کنترل محتوای آنلاین و حفاظت از کاربران در برابر اطلاعات مضر به کار می‌رود، این سیاست با چالش‌های جدی همچون محدودیت آزادی‌های دیجیتال و تأثیرات منفی اقتصادی همراه است.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که ضرورت قانونمندی فضای مجازی به منظور ایجاد تعادل بین امنیت و آزادی‌های فردی و بهبود وضعیت کسب و کارهای آنلاین، به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. با توجه به اهمیت موضوع، تدوین قوانین شفاف و منصفانه می‌تواند به ارتقای فضای مجازی و حفظ حقوق کاربران کمک کند.
در سال‌های اخیر، مسئله فیلترینگ و ضرورت قانونمندی فضای مجازی در ایران به یکی از مباحث اصلی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شده است. با توجه به تحولات سریع دنیای دیجیتال، این موضوع به یکی از دغدغه‌های مهم سیاست‌گذاران، فعالان فضای مجازی و کاربران تبدیل شده است. از طرفی فیلترینگ فضای مجازی به نوعی به سو استفاده کاسبان این شرایط و کاسبی فیلترشکن منجر شده است.

فیلترینگ در ایران به عنوان ابزاری برای کنترل دسترسی به محتواهای خاص و محافظت از کاربران در برابر محتوای غیرمجاز و مضر استفاده می‌شود. از جمله مزایای این سیاست می‌توان به کاهش دسترسی به سایت‌ها و محتوای ضد امنیتی، محافظت از جوانان و جلوگیری از گسترش اخبار جعلی اشاره کرد. با این حال، این رویکرد با چالش‌های جدی از جمله؛ محدودیت آزادی‌های دیجیتال، تأثیرات اقتصادی؛ نارضایتی عمومی روبرو است.

ضرورت قانونمندی فضای مجازی

در کنار فیلترینگ، ضرورت قانونمندی فضای مجازی به عنوان راهکاری برای مدیریت بهتر فضای دیجیتال و حفظ حقوق کاربران مطرح است. قانونمندی مناسب می‌تواند به تقویت امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی کاربران کمک کند بدون اینکه به آزادی‌های دیجیتال آسیب بزند. برخی از جنبه‌های کلیدی قانونمندی می توان به شفافیت و نظارت؛ حفاظت از حقوق کاربران؛ تعادل بین امنیت و آزادی سایبری اشاره کرد.

در همین زمینه نمایندگان به سراغ نمایندگان مجلس رفته است تا دیدگاه های قانونگذاران کشور را در باره این موضوع جویا شود.  
جعفر قادری نماینده مردم نیاز به تغییرات در خصوص فضای مجازی وجود دارد، باید از طریق شورای عالی فضای مجازی انجام شود و معمول و مرسوم نیز این است که این کار در شورا صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به جلساتی که با دولت و رئیس جمهوری در این باره برگزار و دیدگاه ها مطرح خواهد شد و سپس با تایید و جمع بندی تصمیم گیری و اقدام می شود. قطعا دولت نیز در این خصوص دارای نظرات خاص خود است.

فیلترینگ فضای مجازی موثر نبود

قادری با بیان اینکه فیلترینگ فضای مجازی موثر نبوده است، گفت: اکنون همه با فیلتر شکن از این فضا و پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی استفاده می کنند و به این به نوعی تحمیل هزینه های اضافی به خانواده‌هاست و موضوعیتی ندارد.
قادری اضافه کرد: بهتر است  به جای فیلتر این فضا، تفاوت تعرفه بین استفاده از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی وجود داشته باشد که افراد تشویق شوند در جایی که نیاز است از ظرفیت پلتفرم های خارجی استفاده کنند.

مجلس در موضوع فیلترینگ خلع ید است
روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: تلاش مجلس براین بود که فضای مجازی در کشور قانونمند باشد، اما به هرترتیب این امر انجام نشد و فیلترینگ در دست یک نهاد امنیتی است و مجلس در این خصوص خلع ید است.

وی افزود: حرف ما این است که اگر مجلس قانونی برای فضای مجازی داشته باشد و همه چیز شفاف باشد و از فضای ابهام گونه و غیر شفاف خارج شود. اگرهم به هر دلیلی قرار است شبکه ای فیلتر شود بدانیم که چه شخص یا نهادی قرار است فیلتر کند و برای چه مدت این فیلترینگ صورت می گیرد و چرا اساسا این فیلترینگ قرار است است انجام شود و کی قرار است آزاد شود که ما بتوانیم مطالبه گر مطالبات مردم در این زمینه باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون در موضوع فیلترینگ ما نمایندگان خلع ید هستیم، چرا؟ چون دستگاه امنیتی فیلتر کرده است و وقتی مردم به ما رجوع می کنند که چرا این اقدام صورت گرفته است؟ ما پاسخی نداریم که چرا فیلتر شده است و قانونی هم نداریم که به آن استناد کنیم.

فضای مجازی باید قانونمند شود

پیمان فلسفی نماینده مردم تهران در مجلس به نمایندگان گفت: موضوع فضای مجازی باید از حالت رها شده و بدون قانون مشخص خارج شود قانونمند کردن فضای مجازی به عنوان یک اصل باید پذیرفته شود و ما هم به این موضوع قائل هستیم و هرگونه حرکتی که فضای مجازی را نظام مند کند و در یک چارچوب مناسب قرار دهد به نحوی که هم از ظرفیت آن  به درستی برای تحقق اهداف کشور استفاده شود و مردم نیز بتوانند از ظرفیت‌های فضای مجازی به خوبی استفاده کنند استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: ما از قانونمند شدن فضای مجازی در راستای جلوگیری از معایب و خسارت‌هایی که ممکن است از طریق این فضا متوجه کشور و مردم شود استقبال می‌کنیم. بهتر است که فضای مجازی در قالب یک قانون مشخص مدیریت شود.

فضای مجازی ضابطه مند است

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس به خبرنگار نمایندگان گفت: درحاکمیت همه کشورهای دنیا واردات و صادرات کالاهایی مثل برنج و سیب زمینی چارجوب های خاصی وجود دارد  و واردات و صادرات اطلاعات نیز از کانال و دروازه فضای مجازی صورت می گیرد و طبق قاعده، نیازی به قانون در این مورد نیست.

وی افزود: در بسیاری ازکشورها فضای مجازی محدود شده است و اینکه درمجالس آنها بخواهند قانونی برای این فضا تصویب کنند دیده نمی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر مجلس به یک موضوع ورود پیدا کند تا ارائه طرح و تصویب قانون ۶ تا ۹ ماه زمان برای بررسی و تدوین لازم است.

رحماندوست افزود: فضای مجازی ضابطه مند است و همانگونه که در مورد کالاهای موجود در بازار، تعزیرات حق دارد که دخالت کند و مدیریت کند دستگاه های ذی ربط در حوزه فضای مجازی این کار را انجام می دهند و مدیریت می کنند. اگر نیاز به قانون مصوب و نظارت مجلس باشد، مجلس ورود پیدا می کند.

به گزارش نمایندگان، فیلترینگ و ضرورت قانونمندی فضای مجازی در ایران به عنوان دو جنبه اساسی در مدیریت فضای دیجیتال مطرح هستند. در حالی که فیلترینگ می‌تواند به محافظت از امنیت و جلوگیری از دسترسی به محتوای مضر کمک کند، باید توجه داشت که این سیاست ممکن است با محدودیت‌های جدی در آزادی‌های دیجیتال و تأثیرات اقتصادی همراه باشد. بنابراین، قانونمندی این فضا طبق فرمایش مقام معظم رهبری ضرورت دارد.  قوانین فضای مجازی باید به گونه‌ای تدوین شوند که به حفظ امنیت و حقوق کاربران توجه داشته باشند و تعادل مناسبی میان این دو ایجاد کنند.

انتهای پیام

کد خبر 20169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =