کد خبر 20252
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

چهارمین نماینده از مجلس به دولت می‌رود/ تکلیف کرسی‌های خالی چه خواهد شد؟

چهارمین نماینده از مجلس به دولت می‌رود/ تکلیف کرسی‌های خالی چه خواهد شد؟

تابه‌ حال رئیس‌جمهور و ٢ وزیر دولت نیز از نمایندگان مجلس بودند و در حال حاضر یک نماینده هم در مرحله استعفا از نمایندگی قرار دارد که در مجموع به چهار نماینده می‌رسد.

به گزارش نمایندگان، استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس تقدیم هیات رئیسه شد و در جلسه علنی فردا (یکشنبه) اعلام وصول می‌شود؛ رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس اعلام کرده که می‌خواهد حسین‌زاده را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کند.

گفتنی است پیش از این رئیس‌جمهور، پنجم شهریور با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی را به سمت معاونت خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرده بود اما بر مبنای آیین نامه داخلی مجلس حسین زاده برای ورود در دولت با حکم معاونت باید استعفای خود از نمایندگی را تقدیم هیات رئیسه مجلس کند و در صورت موافقت نمایندگان به دولت خواهد پیوست. 

پیش از این نیز دو نماینده مجلس به دولت مسعود پزشکیان که خود از نمایندگان مجلس دوازدهم بوده است، پیوستند اما حضور آنها در دولت نیازمند طرح استعفا نبود و برای غلامرضا نوری قزلجه و احمد دنیامالی که به عنوان وزرای دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، دادن رای اعتماد نمایندگان مجلس به آنها به منزله پذیرش استعفا محسوب شد.

روند استعفای نمایندگان مجلس چگونه است؟

طبق مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.

بررسی تقاضای استعفا بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضای استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضی استعفا یا نماینده دیگری به تعیین او تقاضای دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضای استعفا و توضیح نماینده متقاضی استعفا حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت می‌توانند صحبت کنند و پس از آن رای‌گیری به عمل می‏‌آید. در صورت تصویب تقاضای استعفا مراتب از طریق  به وزارت کشور اعلام می‌شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

تابه‌ حال رئیس‌جمهور و ٢ وزیر دولت نیز از نمایندگان مجلس بودند و در حال حاضر یک نماینده هم در مرحله استعفا از نمایندگی قرار دارد که در مجموع به چهار نماینده می‌رسد.

با شروع دولت چهاردهم، کرسی‌های مسعود پزشکیان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر و غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد و احمد دنیا مالی نماینده انزلی در مجلس خالی شده است و در صورت موافقت نمایندگان با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه، چهارمین کرسی مجلس نیز خالی خواهد شد؛ بنابراین باید نماینده‌ای جایگزین این کُرسی‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی شود.

تکلیف کرسی‌های خالی مجلس چه می‌شود؟

تا خردادماه سال آتی، سه انتخابات شورای شهر، میان‌دوره‌ای خبرگان و مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت.‌ بعد از بررسی و اعلام صلاحیت‌ها، هم‌زمان که مردم رای به شوراهای شهر می‌دهند، در تبریز، اسکو و آذرشهر، بستان‌آباد، بندر انزلی، نقده و اشنویه نیز به یک نفر نماینده خبرگان رهبری و یک داوطلب مجلس شورای اسلامی رای خواهند داد.

بنابراین تکلیف کرسی‌های خالی مجلس شورای اسلامی، در روز ششم تیر سال ۱۴۰۴ یعنی همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخص خواهد شد.

در صورت موافقت نمایندگان با استعفای حسین‌زاده مجلس شورای اسلامی با ٢٨۶ نماینده، جلسات علنی خود را برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

کد خبر 20252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =