کد خبر 20300
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

برنامه هفتم؛ خط قرمز مجلس درباره بنزین 

برنامه هفتم؛ خط قرمز مجلس درباره بنزین 

هیچ حکمی در برنامه هفتم توسعه به تعیین یا اجرای سیاست قیمتی درباره بنزین اشاره ندارد؛ بلکه تنوع در سبد سوختی کشور و سازوکارهایی برای مدیریت و بهینه سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت پیش بینی شده است. 

به گزارش نمایندگان، مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: برای رفع ناترازی بنزین نیاز به افزایش قیمت بنزین توسط دولت نیست، بلکه باید ضمن توجه به قانون برنامه، سبد سوخت کشور را متنوع کرد تا مشکل در کوتاه مدت حل شود.

وی بیان کرد: صنعت CNG و خودروی برقی رها شده است، همچنین سالانه صدها هزار تن گاز مایع یا LPG که در پالایشگاه‌های نفت و گاز تولید می‌شود، در مشعل سوزانده می‌شود و بعد همین‌ها را نمی‌گذارند در اختیار خودروها قرار گرفته تا صنعت اتوگاز رونق گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون برنامه هفتم، برای رفع ناترازی باید سبد سوخت متنوع شده و از LPG استفاده شود. از رئیس جمهور که همواره بر اجرای برنامه هفتم تاکید دارد، درخواست دارم که قانون برنامه هفتم توسعه را در این زمینه اجرایی کند، چرا که اگر LPG و CNG و خودروی برقی اعمال شود، نیاز کشور به ۲۰ تا ۳۰ درصد واردات بنزین مرتفع می‌شود.

برنامه هفتم؛ خط قرمز مجلس برای بنزین 

تکلیف بنزین در برنامه هفتم چیست؟

بر اساس این گزارش، فصل نهم از برنامه هفتم پیشرفت به موضوع انرژی اختصاص دارد و ماده 46 آن مربوط به مدیریت و نحوه مصرف بنزین، نفت گاز(گازوئیل) و سایر حامل های انرژی شبکه حمل و نقل کشور است. در تمام این فصل و بندهای زیر مجموعه آن هیچ حکمی درباره تعیین یا اجرای سیاست قیمتی درباره بنزین دیده نمی شود. در عوض مجموعه احکامی درباره تنوع در سبد سوختی کشور و سازوکارهایی برای مدیریت و بهینه سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت بیان شده است.

در بند ب ماده 46 تاکید شده است که «به‌منظور رفع ناترازی بنزین، ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور و اجرای تکالیف پدافند غیرعامل و قانون هوای پاک، سازمان {برنامه و بودجه} مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های نفت، کشور و صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، برنامه جامع تأمین و تخصیص حامل های انرژی شبکه حمل‌ونقل کشور را شامل بنزین، نفت‌گاز، گازمایع، برق و گازطبیعی فشرده حداکثر ظرف شش‌ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه نموده و به تصویب هیئت وزیران برساند.»

این حکم در واقع دولت را مکلف کرده است برنامه جامعی برای تامین و تخصیص حامل های انرژی شبکه حمل و نقل کشور ازجمله بنزین تهیه کند که البته امکان درنظر گرفتن سیاست قیمتی در این برنامه جامع نیز در صورت هماهنگی دولت و مجلس وجود دارد.

علاوه بر این هدف کمی تولید روزانه 129 میلیون لیتر بنزین در انتهای برنامه است در جداول برنامه هفتم وجود دارد و  ایجاد سازمان راهبردی در زیرمجموعه دولت برای موضوع انرژی مطرح شده است. هدف از تشکیل این سازمان، ایجاد هماهنگی فرابخشی و مدیریت کلان و متمرکز در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخش های مختلف با رعایت ملاحظات کاهش شدت انرژی و پیگیری اجرای طرح های بهینه‌سازی انرژی و تعیین میزان و نحوه تخصیص کلیه یارانه‌های انرژی در هر بخش است.

وعده وزیر نفت برای هماهنگی با دولت در موضوع بنزین 

گفتنی است محسن پاک نژاد، وزیرنفت در روز رای اعتماد تاکید کرده بود که در بحث سیاست‌گذاری‌های مربوط به حامل‌های سوخت خصوصا بنزین و گازوئیل دولت در هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی اقدام خواهد کرد.

او در عین حال تاکید کرده بود که برنامه هایش در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه هفتم پیشرفت برنامه‌ها تنظیم و ارایه شده است و در همین راستا آنچه می‌توان از وزیر پیشنهادی توقع داشت، شناخت چالش‌های هر بخش و ارایه راهبردها و برنامه‌ها برای تحقق اهداف است.


 

کد خبر 20300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =