کد خبر 20396
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تعطیلی پنجشنبه در کش و قوس میان اجتماعی‌ها و اقتصادی ‌ها

تعطیلی پنجشنبه در کش و قوس میان اجتماعی‌ها و اقتصادی ‌ها

کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی به تعطیلی پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته رای داده که کمیسیون اقتصادی و فعالان اقتصادی به شدت با آن مخالفند.

به گزارش نمایندگان، لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که به لایحه افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز معروف شده است، در هفته‌ای که گذشت برای تامین نظر شورای نگهبان در کمیسیون اجتماعی اصلاح و روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفته تعیین شد. 

در واقع اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با توجه به اینکه شورای نگهبان نسبت به تعطیلی روز شنبه ایراد شرعی وارد کرده بود، برای رفع ایراد شورای نگهبان، با اکثریت آرا با تعطیلی روز پنج‌شنبه و کاهش ساعات کاری کارکنان دولت به ۴۰ ساعت در طول هفته موافقت کردند.  

مصوبه کمیسیون اجتماعی و مخالفت اقتصادی‌ها

این مصوبه اما در حالی در کمیسیون اجتماعی مجلس رقم خورد که فعالان اقتصادی تعطیلی روز شنبه را به دلیل همپوشانی حداقل یک روز تعطیلات در تمام کشورهای دنیا و وقف نیفتادن در تعاملات تجاری به عنوان روز دوم تعطیلات مدنظر داشتند. 

پس از این تصمیم مجلس بود که نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در صد و شانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران از تصویب تعطیلی روز پنج شنبه در مجلس گلایه کرده و گفت تعطیلی پنج شنبه بر وضعیت کسب و کارها هم تاثیر می‌گذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه می‌کند.

چرا شنبه تعطیل نشد

گفتنی است نمایندگان مجلس یازدهم در اردیبهشت ماه امسال پس از چند ماه بررسی لایحه به این نتیجه رسیده بودند که روز شنبه را به عنوان روز دوم تعطیلی تعیین کنند اما این موضوع با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نهایت ایراد شورای نگهبان مواجه شد. 

حالا کمیسیون تخصصی برای رفع این ایراد نجشنبه‌ها را به عنوان روز دوم تعطیلی تعیین کرده است موضوعی که فعالان اقتصادی از اساس به آن مخالف بودند. 

در مصوبه تعطیلی روز پنجشنبه کمیسیون اجتماعی مجلس وجود دارد این است که تعطیلی روز پنجشنبه همه بخش‌ها، اعم از دولتی و خصوصی را شامل می‌شود، به‌جز گمرک، سازمان امور مالیاتی و بیمارستان‌ها.

کمیسیون اقتصادی مجلس؛ مخالف

 سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعطیلی پنجشنبه می‌گوید: قطعا با تعطیلی پنجشنبه ها مخالف هستم و نظر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر همین اصل استوار است.

وی اضافه کرد: اگر بیشتر از حدی تعطیلی افزایش یابد بنگاه های اقتصادی به سمت تعطیلی گام بر میدارد این در حالی است که در خصوص تعطیلی پنجشنبه باید کمیسیون اقتصادی اظهار نظر کند ولی شاهد هستیم که کمیسیون اجتماعی مجلس به جای کمیسیون اقتصادی اقدام به بررسی تعطیلی پنجشنبه کرده است.

حالا بعد از ماه‌ها کش و قوس درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها و در شرایطی که نه فعالان اقتصادی و نه کمیسیون اقتصادی مجلس با تعطیلی پنجشنبه به عنوان روز دوم تعطیلات آخر هفته موافق نبودند این مصوبه در کمیسیون اجتماعی به شکلی که اشاره شد رقم خورد و حالا باید دید صحن علنی مجلس در این باره چه تصمیمی خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 20396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =