به گزارش نمایندگان، رئیس سازمان برنامه و بودجه در روزهای اخیر جزئیات بیشتر بودجه سال ۱۴۰۴ پرده برداشت بر این اساس قرار است به جای آنکه بودجه سال ۱۴۰۴ در دو بخش تقدیم مجلس شود، در سه بخش به مجلس برسد.
البته تغییرات ماده ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که برای اولین بار در سال گذشته درباره بودجه سال ۱۴۰۳ اعمال شد دولت را مکلف کرده تا بودجه سنواتی را در دو بخش به مجلس ارائه کند.
بخش اول شامل ماده واحد یعنی احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی، ترازهای عملیاتی، سرمایه ای و مالی بودجه عمومی دولت، فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است که دولت موظف است آن را حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم کند. فقط احکامی قابل درج در ماده واحده است، که اثر مستقیم بر منابع یا مصارف بودجه دارد، یا برای تأمین مالی بخشی از وظایف قانونی دولت از جمله گسترش سرمایه گذاری، حمایت از اشتغال و ازدواج، ترویج فرزندآوری و تأمین مسکن نیازمندان از محل هایی غیر از بودجه عمومی دولت، در نظر گرفته شده باشد.
بخش دوم بودجه جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه است که دولت موظف است حداکثر ده روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، با رعایت احکام و سقفهای مصوب موضوع بند «الف» این ماده، جداول تفصیلی بودجه را به مجلس ارسال کند.
بودجه سه مرحلهای در سال ۱۴۰۴
حالا حمید پورمحمدی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه خودمان را مقید به ارائه لایحه بودجه سال آینده در زمان مقرر قانونی میدانیم، میگوید: بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش کلیات، بودجه شرکتهای دولتی و اجزا و جداول تقدیم مجلس می شود.
وی با اشاره به تشکیل ستاد بودجه ۱۴۰۴ در این سازمان از حدود یک ماه و نیم قبل، گفت: جلسات ستاد بودجه ۱۴۰۴ در سازمان برنامه و بودجه به صورت منظم تشکیل شده و کمیسیونها و کمیتههای این ستاد، فعالیتهای خود را به صورت مستمر انجام میدهند.
بر اساس آنچه رئیس سازمان برنامه بودجه گفته است یک بخش بودجه شرکتهای دولتی تفکیک در لایحه بودجه سال آینده به مجلس خواهد رسید ین در حالیست که بودجه شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش دوم آن جای گرفته بود.
تغییرات بودجه شرکتهای دولتی در سال ۱۴۰۳
منابع و مصارف شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، حدود ۲۹.۷ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ رشد داشته است. مهمترین تغییر قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قوانین قبلی در حوزه شرکتهای دولتی، کسر یک درصد از هزینههای شرکتهای مذکور (به استثنای هزینههای سود و جریمههای بانکی و بیمه) برای امور فرهنگی است که در بند ب تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار گرفته است.
یک درصدی که البته برای همه شرکتهای دولتی قابل اجرا نیست چرا که یک درصد از هزینه در ۷۷ شرکت دولتی سودده از کل رقم سود پیشبینی شده برای سال آینده بیشتر است و برای ۱۸۰ شرکت اساساً سود صفر پیش بینی شده و پرداخت یک درصد هزینه در خصوص آنها در عمل با احتمال قابل توجهی مساوی با زیان خواهد بود.
در هر حال بودجه سال ۱۴۰۳ نخستین بودجهای است که پس از تغییر آییننامه داخلی مجلس در فرآیند بررسی بودجه به صورت دو مرحلهای توسط مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
چارچوب بودجه شرکتهای دولتی در بودجه ۱۴۰۴
گفتنی است یکی از پیوستهای بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴، دستورالعمل تهیه بودجه شرکتهای دولتی بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است.
بر این اساس تمامی شرکتهای دولتی مکلفند با رعایت کامل مفاد آیین نامه انتظام بخشی شفاف سازی و ضابطه مندسازی درآمدها و هزینه های شرکتهای دولتی بویژه مواد۴, ۸ تا ۱۲ و ۲۸ بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ خود را در چارچوب فرم اصلی صورتجلسه و ضمائم مربوط به همراه ۱۱ مستند به به طور کامل تکمیل کرده و حداکثر تا پانزده شهریور در سامانه جامع بودجه ثبت و حداکثر تا اول مهرماه به تصویب مجمع عمومی شورای عالی خود رسانده و برای سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.
آمار نیروی انسانی، تعداد بازنشستگان و افزایش کارکنان، گزارش پرداختی به کارکنان به تفکیک نوع قرارداد، گزارش منابع و مصارف ارزی، گزارش توجیهی پیش بینی درآمدها،
گزارش توجیهی از تغییر هزینه ها، وضع وام ها و تعهدات خارجی، وضع وامهای داخلی و دیون، طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای یا عناوین سرمایه گذاری، وضعیت ارتقای بهره وری، روشهای مولد سازی دارایی ها و بهبود روشهای تامین مالی و نسبتهای مالی مستنداتی است که در بودجه شرکتهاید ولتی لحاظ خواهد شد.
انتهای پبام
نظر شما