کد خبر 20814
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

بازگشت طرح صیانت به دستور کار مجلس دوازدهم

بازگشت طرح صیانت به دستور کار مجلس دوازدهم

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در آخرین نسخه آن به طرح نظام بخشی فضای مجازی در مجلس یازدهم تغییر نام یافته بود حالا در دستور کار مجلس دوازدهم قرار گرفته است. 

به گزارش نمایندگان- حمیدرضا اعتمادی: در دستور کار هفته جاری کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح نظام بخشی فضای مجازی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد و این حکایت از بازگشت طرح صیانت به دستور کار مجلس دوازدهم با عنوان طرح نظام بخشی فضای مجازی است. 

این طرح آخرین بار در جلسه پایانی مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفته بود اما فرصت رسیدگی به آن در مجلس گذشته فراهم نشد. 

طرح صیانت در مجلس یازدهم

گفتنی است مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که نمایندگان مجلس یازدهم با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند به این ترتیب رسیدگی به این طرح به کمیسیون تخصصی سپرده شد تا در همان جا تصویب نهایی شود.

براساس موافقت مجلس این طرح در دستور کمیسیون مشترک قرار گرفت منتها در اسفند همان سال اعلام شد که معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران، رای‌گیری کمیسیون ویژه و تصویب کلیات طرح صیانت را غیرقانونی دانسته است.

این حواشی موجب شد که هیئت رئیسه مجلس یازدهم تصمیم ویژه‌ای در این مورد بگیرد و آن اینکه طرح صیانت را از دستور کار کمیسیون ویژه خارج کرده و رسیدگی به آن به صورت اصل ۸۵ را منتفی کرد. 

بازگشت طرح با نام جدید

این رفت و برگشت اما نام طرح را تغییر داد و مقرر شد که طرحی با نام نظام بخشی فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گیرد و البته در آخرین روز کاری مجلس یازدهم نیز با همین عنوان در دستورات کاری مجلس قرائت شد اما عملا مجالی برای بررسی آن باقی نماند.

البته علاوه بر آنکه نام طرح صیانت به طرح نظام بخشی فضای مجازی تغییر یافت به گفته برخی نمایندگان محتوای آن نیز تغییراتی پیدا کرده و تعدیل شده است اما در مجلس دوازدهم تاکنون خبری از جزئیات طرحی که قرار است نمایندگان در این زمینه بررسی کنند منتشر نشده است.

اما از آنجا که با پایان عمر مجلس تمامی طرح ها و لوایح که مجلس بررسی آن را شروع نکرده و یا بررسی آن نیمه تمام باقی مانده باشد، به دوره بعدی منتقل نمی شود و منتفی است درباره بررسی این طرح در مجلس دوازدهم اما و اگرهایی وجود داشت. 

حالا اما در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب اعضای کمیسیون مشترک طرح نظام بخشی به فضای مجازی حکایت از بازگشت دوباره این طرح به دستور کار مجلس دارد ‌

انتهای پیام

کد خبر 20814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =