کد خبر 20884
۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

نمایندگان گزارش می‌دهد 

بی‌نظمی؛ بیماری درمان نشده مجلس دوازدهم 

بی‌نظمی؛ بیماری درمان نشده مجلس دوازدهم 

بی‌نظمی در برگزاری جلسات علنی مجلس و همچنین کوتاهی هیئت رئیسه در اعلام جلسات علنی و یا اعلام دیر هنگام دستور جلسات از مشکلاتی است که هنوز مجلس دوازدهم با آن درگیر است. 

به گزارش نمایندگان، مجلس دوازدهم در چهار ماهه عمر فعالیت خود تنها ۳۱ جلسه علنی داشته است و یکی از ویژگی‌های جلسات علنی که در هفته‌ای که گذشت با اعتراض رئیس مجلس نیز مواجه شد بی‌نظمی در برگزاری این جلسات است. 

بی‌نظمی در روز نظارتی

سه شنبه هفته اخیر در جریان بررسی وضعیت تسهیلات تولید و اشتغال در مجلس، نمایندگان موجب شد تا رئیس مجلس با گلایه از رفتار نمایندگان خطاب به آنها گفت: اکنون ما در حال بررسی موضوع به این مهمی هستیم بعد برخی از نمایندگان حتی اجازه نمی‌دهند آقای پورمحمدی به سخنان سایر نمایندگان مجلس گوش دهد. ما ۹۰ دقیقه وقت مجلس شورای اسلامی را می‌گیریم تا کار نظارتی انجام دهیم بعد با این وضعیت اتفاقی نمی‌افتد. اگر نمایندگان نامه‌ای دارند در روزهای دوشنبه که جلسات علنی هم برگزار نمی‌شود، نامه را به دفاتر دولت ببرند چون اکنون وقت مجلس برای گزارش‌های نظارتی است سوال این است که آیا موضوع اشتغال مهم نیست؟

اعتراض به اعتراض رئیس مجلس

البته نام بردن رئیس مجلس از برخی نمایندگان به عنوان بی‌نظمی حواشی دیگری به دنبال داشت از جمله اینکه یک روز بعد از این ماجرا عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران، ری‌، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن امروز با اشاره به گلایه دیروز رئیس مجلس خطاب به او گفت: من دیروز وقتی صحبت‌های شما را در تذکراتی که به نمایندگان می‌دادی، در رسانه‌ها دیدم واقعا ناراحت شدم.

روح‌الامینی تصریح کرد: ما در رابطه با مجلس مدیون هستیم؛ ما در زمانی که در مجلس هستیم، باید به دستور جلسات توجه کنیم و مطابق دستور رفتار کنیم.

نماینده تهران، ری‌، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی نمایندگان، حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر، در جلسات شرکت نمی‌کنند یا در تجمعات بی‌حد و حصر حضور دارند که با ورود مسئولان این رفتارها بیشتر می‌شود در همین مورد هم پیشنهاداتی مثل ایجاد جایگاه جداگانه برای مسئولان مطرح شده، اما ما را در بیرون مجلس به خاطر این پیشنهادها مسخره می‌کنند.

وی با گلایه از رفتار برخی از مسئولان گفت: متأسفانه برخی نمایندگان به مذاکرات توجه نمی‌کنند و حتی وقتی مسئولان در صحن حضور دارند، اجازه صحبت و آزادی عمل به آن‌ها نمی‌دهند.

روح‌الامینی از هیئت رئیسه درخواست کرد: از هیئت رئیسه می‌خواهیم تدابیری جدی بیندیشید تا خودمان آبروی مجلس را نبریم.

بی‌نظمی که دامن معاون پارلمانی را گرفت

یکی دیگر از حواشی بی‌نظمی‌ها تذکری بود که قالیباف به احمدی لاشکی معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش داد و همین موضوع موجب شد تا یک روز بعد توضیحاتی از سوی رئیس مجلس درباره این موضوع مطرح شود.

روز چهارشنبه هم قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ نظم جلسه موضوع مهمی است نمایندگان باید بر صندلی‌های خود نشسته و ردیف جلو مربوط به نمایندگان دولت است منتها دیروز بی‌نظمی را شاهد بودیم و من چندین بار تذکر دادم چهار یا پنج بار خواستم که نظم جلسه رعایت شود که اتفاقی رخ نداد.

وی افزود: روز گذشته اسم احمدی لاشکی را بردم و از او خواستم که مجلس شورای اسلامی را ترک کنند که از ایشان عذرخواهی می‌کنم. آقای احمدی لاشکی را قبل از آنکه به مجلس بیاید می‌شناختم انصافا در دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی از افراد فعال بود و اکنون هم در کسوت معاونت پارلمانی فعال است.

هیئت رئیسه برای حفظ نمایندگان کار دیگری که در هفته‌های اخیر انجام داد اعلام اسامی منظم‌ترین نمایندگان مجلس بود و به این ترتیب اسامی ۲۰ تن از نمایندگان که سه ماهه اول اجلاسیه اول مجلس دوازدهم را منظم به رسانه‌ها داد.

البته بی‌نظمی در آغاز به کار مجلس دوازدهم به دلیل شرایط خاصی که برای انتخابات ریاست جمهوری رخ داد تا حدی طبیعی بود اما عدم مشارکت نمایندگان مجلس در رای‌گیری‌ها حکایت از رسوخ این بی‌نظمی به ایفای وظیفه نمایندگی دارد.

پیش از این نیز در هفته‌های گذشته محمد باقر قالیباف ضمن تذکری در صحن علنی روز سه شنبه مجلس به نمایندگان گفته بود که صورت عدم مشارکت در رأی‌گیری‌ها اسامی آنها در سامانه مجلس منتشر خواهد شد.

در جریان یک رای گیری رئیس‌مجلس گفته بود: ۸۰ نفر از نمایندگان در رای‌گیری شرکت نکردند، همکاران حوزۀ فناوری بعد از این رای‌گیری حتما اسامی نمایندگانی که مشارکت نمی‌کنند را در سایت اطلاع‌رسانی کنند.

 مشکلات دیگری همچون عدم اعلام به موقع زمان برگزاری جلسات علنی مجلس، تعطیل شدن جلسه علنی مجلس به دلیل نداشتن دستور کار، غیبت نمایندگان و مشارکت نکردن آنها در رای‌گیری‌ها در همین عمر کوتاه مجلس دوازدهم دیده می‌شود.

انتهای پیام 

کد خبر 20884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =