کد خبر 21115
۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴

متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴

متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴

امروز با تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس توسط رئیس‌جمهور، عملا روند بررسی لایحه بودجه در مجلس آغاز شد که بنا برگفته رئیس مجلس، کلیات لایحه بودجه سال آینده، سه‌شنبه ۸ آبان در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان،  از سال گذشته با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه بودجه در دو بخش ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آنها و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم می‌شود.

امروز بخش اول لایحه بودجه تقدیم مجلس شد؛ روند بررسی لایحه بودجه در مجلس بدین صورت است که ابتدا کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با عضویت ۴۵ نماینده تشکیل می‌شود. طبق ماده ۴۱ آیین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق مرکب از ۹ نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و ۳ نفر از هر کمیسیون تخصصی است؛ عصر امروز اولین جلسه کمیسیون تلفیق برای تعیین اعضای هیات رئیسه تشکیل می‌شود.

کمیسیون تلفیق موظف است ظرف ۵ روز گزارش خود را درباره رد یا تایید کلیات به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کند و سپس گزارش در صحن مجلس بررسی شود، در صورتی که مجلس کلیات لایحه بودجه را تصویب نکند لایحه به دولت ارجاع می‌شود و دولت باید ظرف هفت روز لایحه را با اصلاحات به مجلس تقدیم کند.

اگر مجلس شورای اسلامی کلیات را به تصویب برساند، لایحه به کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات بخش اول آن ارجاع می‌شود.

مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش اول لایحه بودجه از زمان وصول حداکثر دو ماه است. بعد از اتمام رسیدگی به بخش اول لایحه بودجه، مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال می‌شود و بعد از تایید شورا به دولت ابلاغ خواهد شد، سپس دولت موظف است حداکثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، جداول تفصیلی بودجه(بخش دوم) را به مجلس برای بررسی و تصویب تقدیم کند.

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۴ را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 21115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =