کد خبر 3765
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

امروز مجلس چه خبر بود؟

بودجه 1401 در مسیر بهارستان/ ادامه بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی

بودجه 1401 در مسیر بهارستان/ ادامه بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 206 نفر از نمایندگان آغاز شد. در جلسه امروز، رئیس جمهور لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 21 آذرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 3 دقیقه و با حضور 206 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی

-گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار

-ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه بندی معلمان

-گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح 46 هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان

-انتخاب نماینده ناظر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم

-انتخاب نماینده ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان قم

-انتخاب نماینده ناظر در شورای نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی استان قم

-بررسی تقاضای دو فوریت طرح الزام بخش های خصوصی در بکارگیری نیرو از طریق ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی

-بررسی تقاضای دو فوریت طرح اصلاح ماده 41 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی.

تعیین مدت اعتبار گواهینامه طرح صنعتی در حوزه اختراع 

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی،  در جریان بررسی جزئیات حمایت از مالکیت صنعتی با ماده 91 این طرح با 204 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 91 این طرح؛ درصورت پذیرش اظهارنامه مطابق ماده (90) این قانون، مرجع ثبت، اظهارنامه و پیوست‌های مربوط به آن‌ را برای عموم منتشر می‌کند. متقاضی می‌تواند به صورت مکتوب از مرجع مذکور تقاضا کند اظهارنامه و پیوست‌های مربوط به آن تا دوازده ‌ماه از تاریخ اظهارنامه منتشر نشود.

همچنین نمایندگان مجلس استفاده از یک اظهارنامه جهت ثبت یک علامت برای کالاها و خدماتی که شامل چند طبقه‌ بین‌المللی هستند، با پرداخت هزینه‌ مربوط در طرح حمایت از مالکیت صنعتی را بلامانع دانستند و راه‌اندازی موتور جستجوگر علائم تجاری در طرح مذکور را حداکثر ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون امکان‌پذیر کردند.

تعیین مهلت بهره برداری از علائم تجاری اختراعات ثبتی

نمایندگان، در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی با مواد 109 تا 122 این طرح موافقت کردند و شرایط اعتبار گواهینامه ثبت علامت و بهره برداری از علائم تجاری اختراعات ثبت شده را مشخص کردند.

نمایندگان در همین راستا با ماده 109 طرح مذکور، با 204 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. همچنین نمایندگان مجلس اقدامی که منجر به ایجاد تشابه کالاها و خدمات خود با کالاها و خدمات رقیب شود، به‌شرطی که نوعاً موجب گمراهی مصرف‌کنندگان شود را در طرح حمایت از مالکیت صنعتی به عنوان یکی از مصادیق رقابت غیرمنصفانه صنعتی و تجاری مشخص کردند.

تعیین مقررات کیفری و مصادیق جرائم مرتبط با اختراعات

نمایندگان در جریان بررسی فصل مقررات کیفری طرح حمایت از مالکیت صنعتی با ماده 133 این طرح با 210 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 253 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که عبارت است از؛ ارتکاب هر یک از رفتارهای زیر جرم محسوب و مرتکب علاوه بر جبران خسارت و ضبط اموال و عوائد حاصل از جرم به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا جزای نقدی معادل دو برابر خسارات وارده شده هرکدام که بیشتر باشد محکوم می شود

لزوم اصلاح ساعت کاری قانونی برای معلمان خرید خدمت

نصراله پژمان فر در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی در تذکری با اشاره به سابقه زیاد نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش گفت: هرچند وزارت آموزش و پرورش به منظور رفع مشکل این افراد اعلام کرده که حداقل حقوق کارگری به آنها پرداخت و بیمه آنها واریز شود اما این کار وزارت آموزش و پرورش به مثابه این مثل است که «اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد»، چرا که دستگاه‌های نظارتی به این اقدام ایراد گرفته و مطرح کردند اگر منظور حقوق کارگری است پس این افراد باید 44 ساعت در هفته خدمت کنند.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: با دستگاه‌های نظارتی درباره این موضوع صحبت می‌کنیم هر چند بر اساس قانون کار افراد باید 44 ساعت فعالیت داشته باشند اما مدت خدمت معلم در طول هفته 24 ساعت است زیرا این افراد باید فرصت مطالعاتی داشته باشند. لذا برای معلمان خرید خدمتی هم باید زمان فرصت مطالعاتی در همان 44 ساعت لحاظ شود کما اینکه برای سایر معلمان نیز در طول هفته به همین شکل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با دستگاه نظارتی این مشکل را دنبال می‌کنیم تا حل شود.

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط رئیسی به مجلس

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان امروز) برای تقدیم لایحه بودجه سال 1401 را به مجلس تقدیم کرد. رئیسی در این باره گفت: حضور در مجلس برای ما فرصت مغتنمی است. این حضور در راستای اجرای اصل (52) قانون اساسی درباره تقدیم لایحه بودجه سال 1401 است و بیان برخی ویژگی‌های این لایحه و تمایز این بودجه با بودجه‌های سنوات قبل است.

سید ابراهیم رئیسی تمایزات مهم لایحه بودجه سال بعد را در عناوین زیر بیان کرد:

-بودجه 1401 به دنبال ثبات اقتصادی است

-در بودجه 1401 رشد اقتصادی 8 درصدی هدف گذاری شده است

-نظام پرداخت عادلانه در کشور را با قدرت به نفع عموم مردم و نه خواص ساماندهی می کنیم

-کل منابع عمومی دولت در بودجه نسبت به سال قبل 7 درصد رشد داشته است

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه اعضای هیات دولت در کمیسیون های مختلف در جریان بررسی بودجه حضور دارند، تصریح کرد: ان شاءالله محصول آنچه در دولت تنظیم و در مجلس تصویب می شود نتایج خوبی برای کشور به دنبال داشته باشد.

رئیس جمهور در پایان افزود: از همکاری ها بسیار سپاسگزارم و امیدوارم این جلسات بین مجلس و دولت به منظور گفت وگوها و رفع مشکلات همواره ادامه داشته باشد.

تأکید رئیس مجلس برکنترل نقدینگی و تورم در لایحه بودجه ۱۴۰۱

محمدباقر قالیباف، پس از تقدیم لایحه بودجه سال 1401 از سوی رئیس جمهور به مجلس، گفت: تقدیر و تشکر می‌کنم از رئیس محترم جمهور که بودجه سال 1401 را امروز تقدیم مجلس کردند، این بودجه در حقیقت هم بودجه دولت است و هم ملت؛  ان شاء الله دقت کنیم به درستی انجام شود و نکاتی که ایشان به حق به آن اشاره کردند همچون اصلاح ساختار بودجه، کنترل نقدینگی، تورم و شفاف کردن بودجه محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس قانون، لایحه بودجه توسط حوزه قوانین مجلس تکثیر خواهد شد و در اختیار همکاران در کمیسیون‌ها قرار خواهیم داد، نمایندگان 10 روز فرصت دارند پیشنهادات را به کمیسیون بدهند و کمیسیون‌ها 15 روز فرصت بررسی دارند و نهایتاً 15 روز بعد، در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت البته اگر کمیسیون تلفیق نیاز به تمدید داشته باشد 15 روز دیگر قابل تمدید است.

وی افزود: ان‌شاء الله با همکاری دقیق، خوب و کارشناسی دولت و مجلس، اولین لایحه بودجه مدیریت و دولت جدید بتواند در کشور اثرگذار باشد.

لزوم آزادسازی قیمت خودرو در کنار آزادسازی واردات

جلال رشیدی کوچی  در نطق میان دستور خود گفت: امروز خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پی در پی با گستاخی تمام با وجود دستور صریح ریاست جمهور و مخالفت مجلس قیمت را افزایش و متاسفانه وزیر مربوطه به جای تنبیه در توجیحی ناشیانه افزایش قیمت را اصلاح قیمتگذاری می نامد.

رشیدی کوچی تاکید کرد: آخر کجای دنیا دیده اید که برای خوردو مردم را به صف کنند وقرعه کشی به راه بیاندازند آن هم قرعه کشی هایی که بی نتیجه و صوری است، معمولا این  تولید کننده است که به دنبال مشتری می دود نه مشتری به دنبال تولیدکننده، یا شما می توانید نیاز داخل را برطرف کنید یا نمی توانید. اگر می توانید پس این بازی چیست؟ اگر نمی توانید مردم و مملکت که نمی تواند معطل بی عرضگی شما باشد یا شاید هم می توانید اما می خواهید محصولات به شدت بی کیفیت خود را با قیمت های بالاتر به ملت مظلوم قالب کنید.

این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز مافیای خودرو حرف از آزادسازی قیمت می زند و از اینکه مجبور است فولاد، مس و پلاستیک و قطعه را به قیمت آزاد تهیه کند و محصول خود را مثلا به قیمت دولتی بفروشد می نالد، اشکال ندارد ما هم موافق آزادسازی قیمت ها هستیم به شرط آنکه واردات آزاد و تعرفه به صورت تدریجی حذف شود. آیا نیم قرن فرصت کافی در حمایت از ایک صنعت ملی نیست؟

رشیدی کوچی عنوان کرد: خروجی این حمایت های بعضا نادرست امروز چیزی جز ایجاد نارضایتی، از دست رفتن جان هزاران انسان بحران های اجتماعی، بدبینی نسبت به نظام و حاکمیت، بلعیدن و چپاول سرمایه ملی اعم از ریالی، ارزی و ذخایر انرژی و حیف و میل بیت المال مسلمین نیست. لذا پیشنهاد می شود مجلس و دولت انقلابی در جهت شکستن انحصار و ایجاد رقابت سالم و در راستای افزایش کیفیت و تنوع محصولات، بازگشت امید از دست رفته و جلب رضایت آحاد مردم، صرفه جویی در مصرف بنزین و سایر هزینه های جانبی با در نظر گرفتن سود حاصل ما به التفاوت این صرفه جویی به عنوان درآمد پایدار و ایجاد اشتغال برای هزاران جوان ایرانی بر اساس یک برنامه زمان بندی اقدام به آزادسازی قیمت خودرو در کنار آزاد سازی واردات کنند تنها راه بیرون رفت از وضعیت کنون همین است.

احکام سازمان تعزیرات و عملکرد گمرک بر خلاف پشتیبانی از تولید

سید محمد رضا میر تاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها و یاران آسمانی آن‌‎ها، شهدای جبهه جنگ، جبهه مقاومت و شهدای سلامت، اظهار کرد: صدها واحد تولیدی به خاطر شرایط بد اقتصادی، گرفتار ضوابط پیچیده و خودساخته بانک‌ها شدند و برخی از آن‌ها به تعطیلی کشیده شدند. در این میان ورود قوه قضاییه برای حمایت از تولید مخصوصا اقدام شجاعانه نسبت به املاک تملیکی و بازهای کردن قفل‌های آن امیدی در دل تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کرد.

میرتاج الدینی اضافه کرد: امید است با اصلاح سیاست‌ها و رویکردهای دولت گذشته، گام‌های جدیدی برای توسعه تولید و تحقق بخشی به رهنمودهای رهبری برداشته شود.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی تأکید کرد: متأسفانه احکام صادره در سازمان تعزیرات در این راستا نیست و بدون توجه به  جایگاه تولید احکام شدیدی صادر می‌شود که بعضا منجر به بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانجات می‌شود که نمونه‌ای از این، در نامه دادستانی کل کشور خطاب به وزیر دادگستری آمده است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس اضافه کرد: نمونه دیگر در حوزه موانع تولید، عملکرد گمرکات است؛ در گمرک سهلان تبریز، چندین شرکت تولیدی بیش از سه ماه است که ماشین آلات و خطوط تولید را وارد کردند تا با راه اندازی آن‌ها هزاران نفر مشغول به کار شوند ولی هنوز این خطوط آزاد نشده است. آیا این است رفع موانع؟ یا زنجیر بستن به پای تولید است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه این موضوع حتی به وزارت اطلاعات نیز رسیده است، تأکید کرد: به شخص وزیر اطلاعات عرض می‌کنم که امروز وقت عمل است و انتظار می‌رود که هرچه سریع‎تر به دستور رهبر معظم انقلاب برای رفع موانع تولید اقدام کنید.

پالایش مدیران بی درد از بدنه دولت ضروری است

سید مرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: آقای رئیس جمهور؛ کمبودها و مشکلات زیاد است، به ویژه مشکل مسکن، بیکاری جوانان، تورم و گرانی، قاچاق کالاو و واردات بی رویه، اما به قول حضرت آقا، ظرفیتها بیشتر از مشکلات است، ظرفیت های فراوانی در کشور وجود دارد، ما در بخش آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان، استعدادها و آمادگی‌های حیرت آور جوانان ظرفیت‌های فوق العاده ای داریم. این ظرفیت ها می‌تواند بر مشکلات غلبه کند به شرط آنکه این ظرفیت‌ها درست شناخته شده و به کار گرفته شود، از عناصر مومن، پاک و کاردان استفاده شود، مسئولان و مدیران بی درد و بی تعهد از نظام اداری و بدنه دولت پالایش گردد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز ما نیازمند یک بازنگری و انقلاب اداری هستیم، هم از لحاظ گزینش و چینش مدیران و هم از لحاظ ساختاری و بروکراسی؛ باید آن دسته از عناصر و مدیرانی را که در به وجود آمدن وضع موجود سهیم و شریک بودند، از چرخه تصمیم‌سازی، تصمیم گیری و اجرایی کنار بگذارید که خوشبختانه خودتان هم اخیراً بر این موضوع مهم تاکید کردید.

لزوم ساماندهی بازار ارز

رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در نطق میان دستور خود خطاب به رییس جمهور و رییس مجلس، گفت: اقتصاد ما باید مورد رسیدگی، بازبینی و مهندسی مجدد قرار بگیرد؛ معیشت و سفره مردم کوچک شده است. به داد سفره مردم رسیدگی کنید.

وی خطاب به رییس جمهور، ادامه داد: صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ متاسفانه بازار ارز رها شده لذا باید آن را ساماندهی کنیم.

در انتهای جلسه، محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 11 و 41 دقیقه به صدا درآورد.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز سه شنبه 23 آذرماه ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 3765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =