کد خبر 4033
۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸

امروز مجلس چه خبر بود؟

اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه/ پیام برادری و امنیت رزمایش پیامبر اعظم(ص)

اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه/ پیام برادری و امنیت رزمایش پیامبر اعظم(ص)

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 203 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 5 دی ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 4دقیقه و با حضور 203 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی اصلاح ماده 182 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها

- گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن(اعاده شده از شورای نگهبان1)

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در موردطرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

- گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

- گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره یک قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

- گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه الحاق موادی به قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنفی و تولیدی

تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) به هموطنان مسیحی

محمدباقر قالیباف در ابتدای نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح (ع) گفت: لازم می دانم فرا رسیدن عید سراسر نور و رحمت میلاد حضرت مسیح (ع) را به تمام حق جویان و انسان دوستان سراسر جهان به ویژه هموطنان عزیز مسیحی، آشوری و کلدانی تبریک و شادباش بگویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای همه این عزیزان روزهای خوب و خوشی را آرزو می کنم.

اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه

نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح دو فوریتی اصلاح ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با کلیات این طرح با 176 رأی موافق، 62 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در تشریح نحوه بررسی این موضوع گفت: این طرح با حضور طراحان و کارشناسان بررسی و در نشست صبح چهارشنبه (29 آذر ماه) به تصویب رسید.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در توضیح اهمیت این طرح اظهار داشت: قانون فعلی نحوه بررسی بودجه در مجلس به این شکل است که لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود و مستقیما به کمیسیون تلفیق رفته و بعد از بررسی و تصویب کلیات و جزئیات آن، به صحن می‌آید.

وی افزود: با توجه به ابهامات موجود در وقت و هزینه که برای مجلس پیش می‌آید و اتفاقی که در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1400 افتاد و کلیات آن در صحن رأی نیاورد، تصمیم گرفتیم به منظور تعامل بیشتر مجلس با دولت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آیین‌نامه را به این نحو اصلاح کنیم که ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی شده و به صحن بیاید و در صورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی شود.

محمودی همچنین یادآور شد: در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه به دولت ارجاع می‌شود تا تغییرات مورد نظر صورت گرفته و مجدداً به مجلس بازگردد.

سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه تصویب این طرح نیازمند دو سوم آراء نمایندگان است، خاطر نشان کرد: این طرح هیچ حقی را از نمایندگان ضایع نمی‌کند و همانند گذشته می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند و صرفا به جای یک شوری، به صورت دو شوری بررسی می‌شود تا همکاری میان مجلس و دولت بیشتر شده و در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

بنابراین نمایندگان با جزئیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس موافقت کردند

اصلاح لایحه موافقتنامه بین ایران و افغانستان

نمایندگان در نشست علنی امروز با الحاق یک تبصره به ماده 4 لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن برای تأمین نظر شورای نگهبان با 201 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در این تبصره الحاقی آمده است: رعایت مفاد موافقتنامه‌ها یا کنوانسیون‌های بین‌المللی مصوب پیش از انقلاب اسلامی و اعمال قوانین و مقررات جاری طرف مقابل منوط به عدم مغایرت با موازین شرع است.

رأی مثبت مجلس به بررسی اولویت دار طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

نمایندگان در نشست علنی امروز با 182 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن با بررسی اولویت دار طرح کمیسیون عمران درخصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند.

حبیب الله دهمرده، به عنوان نماینده متقاضی بررسی اولویت دار طرح کمیسیون عمران درخصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در راستای اعمال تبصره 1 ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: همانطور که بارها در جریان قرار گرفتید آب جنوب شرقی کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان به رودخانه هیرمند وابسته بود و زمانی که این رودخانه به دریاچه هامون جاری می شد، مردم این منطقه هیچ نیازمندی در این خصوص نداشتند و حتی با پرداخت مالیات به حکمرانان نیز در طول تاریخ کمک می کردند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی دو سال گذشته پس از ورود آمریکا و انگلیس به افغانستان، تصمیمی مبنی بر وارد کردن لطمه به نظام جمهوری اسلامی اتخاذ شد تا این سرزمین خالی از سکنه شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که به فرموده مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است. امروز هیچ راه جایگزینی برای تامین آب منطقه شرق کشور جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد.

دهمرده با یادآوری اینکه طی 2 سال گذشته یک قطره آب وارد ایران نشده است، اضافه کرد: این پیشنهاد چندین سال پیش به صورت عادی مطرح شد، اما امروز این طرح مورد تاکید کمیسیون عمران و دولت قرار گرفته و انتقال آب از دریای عمران بنایی است که شرق کشور را تا خراسان شمالی به آب می رساند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه این طرح انتقال آب از دریای خلیج فارس نیست، افزود: متاسفانه شاهدیم که سایر کشورها از آب دریای عمان استفاده می کنند، اما ما هیچ بهره ای از آن نمی بریم.

وی ادامه داد: اگر امروز چاره ای برای آبرسانی به شرق کشور اندیشیده نشود، شرق کشور دچار مشکل خواهد شد.

رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار را رفع کردند.

انتقاد نماینده مجلس از ایجاد سازو کارهای چانه زنی در بودجه

ولی الله فرزانه در نشست علنی امروز در نطق میان دستور خود گفت: قبل از اینکه نکاتی را یادآوری کنم باید خدمت حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم عرض کنم که قبل از اعلام آمادگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شبکه عظیمی از نمایندگان در حمایت از جنابعالی شکل گرفت قطعا انتظار نداریم که تسلیم مجلس باشید اما انتظار داریم از این شبکه عظیم که با کف مشکلات مردم آشنا هستند تحت عنوان مشاورین امین استفاده کنید، آرزوی همه نمایندگان موفقیت جنابعالی است که در مجموع موفقیت نظام جمهوری اسلامی است.

نماینده نور و محمودآباد در مجلس ادامه داد: آقای رئیس جمهور آنچه که کشور را دچار مشکل کرده است و استان ها را باهم درگیر کرده است دخالت عالی مقامات اجرایی و ایجاد سازو کارهای چانه زنی در بودجه ها است باید به عرض برسانم که مکانیسم بودجه سال 1401 به نحوی که قدرت چانه زنی را چند برابر کرده است. متاسفانه ارتقا میانگین شاخص ها در تهیه و تنظیم بودجه به ویژه بودجه سال 1401 جایگاهی ندارد.

سازوکار استفاده از اعتبارات محرومیت زدایی و اشتغالزایی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ 

سیدکاظم دلخوش اباتری  در نشست علنی امروز در نطق میان دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)، گفت: اعتقاد دارم اقتصاد دان در کشور به کسی گفته می‌شود که مسائل تئوری و اجرایی را بداند، بسیاری از افرادی که در تیم‌های اقتصادی مدعی هستند اجرا را نمی‌دانند و تنها اقتصاد کلان را خوانده‌اند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از افراد از سفره مردم اطلاع ندارند درحالی که از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کرد که در بودجه سال آینده شق القمر کرده و کارهای بسیار خوبی انجام داده است در حالی که با تیم بودجه نویس دولت گذشته بودجه سال آینده را تدوین کرده‌اند که جای تعجب دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده به محرومیت زدایی و اشتغال توجه شده اما سازوکار آن تعیین نشده است.

رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ پیام برادری و امنیت به کشورهای دوست و همسایه

محمدرضا احمدی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز، گفت: با عرض تبریک و خداقوت به دریادلان و دلاوران سپاه اسلام که با رزمایش پیامبر اعظم(ص) 17 جلوه‌ای از عزم خدشه‌ناپذیر ملت شریف ایران برای دفاع و پاسخی کوبنده به دشمنان و تهدیدات اخیر ایران عزیز ما بود، این رزمایش مقتدرانه پیام برادری و امنیت به کشورهای دوست و همسایه و صحنه جدید قدرت‌نمایی ملت ایران در برابر تهدیدات و به ویژه شلیک همزمان 16 موشک بالستیک هشداری برای دشمنان کشور و دشمنان این مرز و بوم بود یعنی دور و بر این دیار پرسه نزنید، این دیار ما حیدر دارد.

احمدی ضمن عرض خداقوت به ریاست جمهور و همه اعضاء دولت، خاطرنشان کرد: همان گونه که شما فرمودید با مسببین وضعیت فعلی کشور نمی‌توان تحول جدید انتظار داشت لذا مردم شریف ایران و دلسوزان انقلابی انتظار دارند همان گونه که وعده دادید در مدیریت کلان کشور و استانی تحولی ایجاد گردد، این چه منطقی است که می‌گویند دقت را فدای سرعت نمی‌کنند یعنی مدت حدودا 6 ماه برای تغییرات و تحولات کشور کافی نیست؟

وی اظهار کرد: مردم انتظار دارند تا تحولات را مشاهده کنند. آنها منتظرند تا در دولت خدمتگذار و زندگی خود در معیشت گشایش را ببینند. مردم منتظرند تغییراتی را در وضعیت بازار، اقتصاد، خودرو، مسکن و ....نظاره‌گر باشند.

موافقت مجلس با اصلاح لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح لایحه دوفوریتی درآمدپایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها مطابق با نظر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها موافقت کردند.

تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

محمدیاری نماینده مردم تالش خواستار عذرخواهی رسانه ملی از مردم تالش به دلیل عدم انعکاس اتفاق طوفان اخیر این منطقه شد.

دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل تالاب انزلی جدی است و نیاز به توجه فوری و اختصاص منابع لازم برای بهبود وضعیت آن داریم، گفت: انتظار می‌رود طرح نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار داده و همچنین هیأت عالیرتبه‌ای را برای پیگیری و ارائه گزارش به دولت به شهرستان انزلی و برخورد با خاطیان اعزام کنید.

نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس از حذف مرکز دخانیات از سوی وزارت صمت انتقاد کرد و گفت: ۷۰ درصد اقتصاد کشاورزی استان گلستان در گرو کشت توتون است.

یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس خواستار ارائه برنامه‌های عملیاتی عمرانی از سوی دولت برای  استان خوزستان شد و گفت: فقط ۵.۷ درصد از راه‌های استان خوزستان دوطرفه است.

احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس خواستار تسریع در چهاربانده شدن جاده خرمشهر به اهواز شد.

پاک مهر نماینده مردم بجنورد در مجلس یازدهم بر ضرورت تسریع دولت در صدور کد روستایی برای آبادی های کشور تاکید کرد.

حاتمی نماینده مردم کلیبر در مجلس گفت: از ارز ۴۲۰۰ تومانی اثر مثبتی به نیازمندان نرسید، مراقب باشید اولین ترکش های بی امان حذف این ارز بر پیکر نحیف پابرهنگان و مستضعفان که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، اصابت نکند! برنامه پیشینی و جبرانی برای آن طراحی کنید و سپس ارز را حذف کنید.

باقرزاده نماینده مردم بابلسر در مجلس ضمن انتقاد از نامناسب بودن زیرساخت های شبکه برق حوزه انتخابیه خود گفت: احتمال قطعی برق در بهار و تابستان آینده زیاد است.

رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تایپاد و تربت جام در مجلس با بیان اینکه دروازه صادراتی ایران و افغانستان منتظر تصویب لایحه منطقه آزاد دوغارون است، گفت: از وزیر صادرات خواست هرچه سریع تر این لایحه را به مجلس بیاورد.

خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت برخی اقلام دارویی تصریح کرد: هنوز ارز ۴۲۰۰ دارو حذف نشده، قیمت ها چندبرابر شده است.

دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: با برنامه‌ریزی دولت اسلامی، امور واجب محقق نشده در دستور کار قرار خواهد گرفت و بارقه‌های تحقق اهداف نظام ولایی با سرعت در این استان تأثیرگذار در تولید و مانع زدایی و پشتیبانی قابل مشاهده هست و خواهد بود.

ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سنگینی برای مردم به همراه دارد، گفت: باید نظارت را بر توزیع نهاده های دامی و کنترل بازار انجام دهیم چرا که تبعات خیلی کمتری نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد.

رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس با تاکید بر اینکه اکثریت مردم موافق آزادسازی واردات خودرو هستند و باید به نظر مردم احترام گذاشت، تصریح کرد: قیمت بالای خودرو چه تناسبی با کیفیت آن دارند؟

ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس جهت جلوگیری از تخریب روستاها خواستار تامین قیر مصرفی برای ساخت مسکن روستایی شد.

ایزدپناه نماینده مردم ایذه در مجلس یازدهم با اشاره به وضعیت نامناسب راه های ارتباطی استان خوزستان گفت: از وزیر راه می خواهم با سفر به استان خوزستان از نزدیک وضعیت راه های ارتباطی را بررسی کرده و برای رفع مشکلات آنها تصمیم گیری کند.

شکرالهی نماینده مردم کهنوج در مجلس خواستار خرید محصولات کشاورزی جنوب کرمان شد و گفت: در حالی که وزیر جهاد عنوان کرده بود کشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند اما خرید محصولات از کشاورزان صورت نمی گیرد.

طهماسبی نماینده مردم نی ریز در مجلس خواهان تدبیر وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در خصوص بازپرداخت وام های کشاورزان دچار خشکسالی شد.

گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس خواستار حذف شرکت‌های واسطه‌گر جهت بهره‌مندی مردم از مزایای معنوی و مادی سازمان‌دهی نیروهای طرحی، حجمی و شرکتی شد.

در پایان جلسه، علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 5 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز سه شنبه، 7 دی ماه ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

کد خبر 4033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =