کد خبر 4636
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

شریعتی:

نامه نمایندگان به رییس قوه قضاییه درباره قرارداد کرسنت

نامه نمایندگان به رییس قوه قضاییه درباره قرارداد کرسنت

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در نامه ای با امضای بیش از ۲۶۰ نفر از رئیس قوه قضائیه درخواست کردند تا به موضوع قرارداد کرسنت رسیدگی و گزارش آن ارائه شود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) در اخطاری با استناد به اصول ۷۷ و ۱۳۹ قانون اساسی گفت: در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده است که عهدنامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، معنای به تصویب رسیدن، قرائت متن و پیوست مفاد نیست و این موضوع امری تشریفاتی محسوب می شود.

وی ادامه داد: براساس اعلام نماینده دولت، ۷۳ موافقت نامه بین المللی داریم که برخی از آنها در حاصل منقضی شدن هستند. ادامه داد: گزارشی ارائه شود که کدام یک از عهدنامه ها به تصویب رسیده و جزئیات آن در کمیسیون و صحن علنی بررسی شده و نمایندگان همانند سایر طرح ها و لوایح درخصوص آنها اظهارنظر کرده اند.

شریعتی افزود: در اصل ۱۳۹ قانون اساسی آمده است که طرح دعوای موافقت نامه های بین المللی باید پس از طرح در مجامع بین المللی در مجلس و یا هیات وزیران بررسی و به تصویب برسد، زمانی که اصول قانون اساسی رعایت نشود، با قراردادهایی مانند کرسنت مواجه می شویم که ده ها میلیارد دلار زیان به کشور وارد می کند و مفاد آن محرمانه می شود.

وی تصریح کرد: مجلس طی نامه ای با امضای بیش از ۲۶۰ نفر از نمایندگان از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا به موضوع قرارداد کرسنت رسیدگی و گزارش آن ارائه شود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه به قراردادی که براساس آن ۳ گروه فساد کرده اند و خسارت زیادی برای کشور به همراه داشتند، تاکنون رسیدگی نشده است، گفت: از ابتدا باید  با فساد مقابله کرد، ممکن است از هر ۱۰ قرارداد یک مورد به کرسنت تبدیل شود، اما همان یک قرارداد وبال گردن می شود، مخازن ما را خالی کردند و از ما خسارت نیز دریافت می کنند، در حالی که کشور با تراز منفی گاز نیز مواجه شده است.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: همه نمایندگان می توانند متن موافقت نامه و پیوست آن را مشاهده کنند و دو نماینده موافق و مخالف نیز در این راستا مباحث خود را مطرح کرده اند. مطالب مطرح شده توسط آقای شریعتی درخصوص موضوع دیگری بود که باید به آن رسیدگی شود، اما اینکه مجلس خبر ندارد چنین چیزی نیست و متن موافقت نامه بارگذاری شده است. کمیسیون اقتصادی بند به بند این موافقت نامه را بررسی و در صورت نیاز درخصوص آن توضیح ارائه می کند.

انتهای پیام 

کد خبر 4636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =