پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما- محمدرضا اخوان نیلچی: کیفیت خودرو و قیمت آن همواره یکی از دغدغه های ایرانیان بوده و هست؛ در طول سالیان اخیر خودروسازان نتوانسته اند در این زمینه پاسخگوی نیازهای مردم و بازار خودرو باشند؛ این در حالی است که درب واردات هم بسته است و عملا مدیران جاده مخصوص در ارائه خودرو بی کیفیت و افزایش قیمت ها جولان داده اند. هفته گذشته هم مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی گلایه کردند.
اردشیر مطهری عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار نمایندگان ما با اشاره به افت کیفی تولیدات خودروسازان داخلی در سالهای گذشته به بی توجهی خودرو سازان به اعتراضات مردم و خسارت های جانی و مالی وارده به آن ها اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با این جمله که «کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و حق با مردم است.» اعتراض های مردم را مورد تائید قرار دادند که لازم است مسئولان صنعت خودرو در همه سال های گذشته در مقابل خداوند متعال، وجدان خود، قانون و مردم پاسخگو باشند.
مطهری با اشاره به افزایش قیمت خودرو پس از خروج آمریکا از برجام و بسته شدن مسیر واردات خودرو و معامله خودروهای خارجی با قیمت نجومی گفت: اکنون که واردات خودرو ممنوع است، از طریق کانالهای غیر رسمی خودروی خارجی با چندین برابر قیمت وارد میشود؛ به طوری که قیمت آن برای مصرف کننده چند برابر قیمت واقعی است.
وی تصویب طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو خارجی را اقدامی در جهت برون رفت از این وضعیت قلمداد کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی طرح آزادسازی مشروط واردات خودرخارجی را به تصویب رساند که بازار خودروهای داخلی و خارجی بدان واکنش مثبت نشان داد و قیمتها ریزش نسبتا خوبی را تجربه کردند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو در صورت آزاد سازی خودرو سخن گفت و افزود: به طور قطع تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار تنها بر خودروهای خارجی نخواهد بود.
مطهری با اشاره به تصویب واردات خودرو در مجلس افزود: براساس این مصوبه، با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری موافقت شده و طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز جهت بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
وی افزود: دولت راهی جز تصویب این طرح نخواهد داشت ضمن این که یکی راههای جبران وضعیت کسری بودجه دولت، عوارض و حقوق گمرکی اخذ شده از واردات خودرو خارجی است.
وی در پایان در خصوص رویکرد دولت و مجلس با صنعت خودرو سازی افزود: در برخورد با وضعیت نگران کننده ای که در خصوص واردات خودرو در صنعت خودرو سازی بوجود آمده دو سناریو می توان در پیش گرفت. سناریوی اول اینکه صنعت مذکور دارای مزیت نسبی است در این حالت نباید نگران واردات خودرو و تاثیر آن بر اشتغال بود. سناریوی دوم اینکه صنعت مذکور دارای مزیت نسبی در کشور نیست در این حالت قطعا این نگرانی وجود دارد. زیرا صنعتی که در یک کشور مزیت نسبی ندارد قطعا باید کوچک و در نهایت از اقتصاد محو شود.
انتهای پیام
نظر شما