کد خبر 4938
۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

گزارش اختصاصی؛

آیا کفه ترازوی واردات خودرو به سمت مردم سنگین می‌شود یا به سمت مافیا؟

آیا کفه ترازوی واردات خودرو به سمت مردم سنگین می‌شود یا به سمت مافیا؟

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس مصوبه‌ای درباره واردات خودرو داشت این در حالی است که شایعاتی از عقب نشینی بهارستان نشینان منتشر شده ولی امروز (یکشنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف واردات خودرو که بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو است را روشن خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: اخیرا خبری مبنی بر عقب‌نشینی کمیسیون تلفیق از واردات ۵۰ هزار خودروی سواری منتشر شده است اما آیا این موضوع می‌تواند رافع مشکلات کمبودهای بازار شود؟ آیا هزار فامیل خودروسازان اجازه واردات را می‌دهند؟

علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس در همین رابطه اعلام کرده است که صحن علنی موافق واردات ۵۰ هزار خودرو در است اما حالا ورق برگشته و اخبار جدید، گویای عقب‌نشینی از واردات خودروی سواری است زیرا در مصوبه جدید کمیسیون تلفیق، قرار است ۵۰ هزار دستگاه کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال‌دار، واگن، واگن یخچال‌دار و کشنده و ده هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور وارد شود. به عبارت دیگر خودروی سواری به خودروهای عمومی و سنگین تغییر کرده است.

آیا کفه ترازوی واردات خودرو به سمت مردم سنگین می‌شود یا به سمت مافیا؟

بازار خودروی کشور سابقه استقبال از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در سال را نیز دارد و در سال ۹۵ بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد شد، بنابراین واردات ۵۰ هزار دستگاهی احتمالی سال بعد، در مقایسه با گذشته خیلی بالا نیست. طبق متن پیشنهادی مصوب در کمیسیون تلفیق «به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تأمین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی موردنیاز اعم از قطار عادی، برقی و سریع‌السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی و توسعه فرهنگ حمل‌ونقل با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و ارتقای مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل، نسبت به واردات خودروهای سواری با رعایت سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، از محل ارز غیرصادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۵۰ هزار دستگاه اقدام کند. همچنین دولت اجازه دارد نسبت به واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌آهن، کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال‌دار، واگن، واگن یخچال‌دار با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام کند. سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود.»

آنچه که واضح است آن است که خودروسازان به طور کامل با واردات خودرو به کشور موافقت نکرده‌اند. برخی از آنها مخالف واردات هستند. به نظر می‌رسد که دست‌های پشت پرده‌ای که از ممنوعیت واردات خودرو سود می‌برند، جلوی آزادسازی را می‌گیرند. خودروسازان، با آزاد شدن واردات توان رقابت ندارند. آنها نمی‌توانند به راحتی طرح‌های پیش‌فروش را اجرا کنند و در فروش محصولات با مشکل مواجه می‌شوند.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، درباره آخرین وضعیت طرح واردات خودروهای خارجی اظهار داشت: قرار است امروز (یکشنبه اول اسفند مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ماده ۴ طرح واردات خودروهای خارجی که مربوط به واردات خودرو است را تعیین تکلیف کند این در حالی است که پیش از این شورای نگهبان به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو ایراد گرفته بود که ان شا الله این ایراد مرتفع شده و بتواند موجب شکوفایی صنعت خودروی کشورمان شود.

وی ادامه داد: افکار عمومی نباید اساس واردات خودرو را با واردات ۵۰ هزار خودرو اشتباه بگیرند زیرا این دو موضوع از یکدیگر متفاوت است.

آیا کفه ترازوی واردات خودرو به سمت مردم سنگین می‌شود یا به سمت مافیا؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود: نیت و هدف مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح واردات خودرو آن است که تولید داخل به اندازه کافی وجود ندارد لذا باید با واردات کمبود خودرو را مرتفع کرده و موجب افزایش کیفیت خودروهای تولیدی در داخل را فراهم آورد.

حسینی کیا تصریح کرد: طرح واردات خودرو به معنای مقابله با تولید داخل نیست بلکه مجلس همواره حامی تولید داخلی بوده و باید زمینه رشد بیشتر آنرا فراهم کرد اما باید این حمایت شاکله و اساس خاصی داشته باشند و خودروسازان بتوانند در بازه زمانی خاصی خود را ارتقا دهند.

وی گفت: نگاه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تنظیم بازار خودرو با واردات محدود خودرو است؛ قطعا مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید این طرح دست مافیا را از بازار خودرو کوتاه خواهد کرد.

وی افزود: نگاه آنهایی که مخالف واردات خودرو هستند آن است که این واردات می‌تواند به حمایت از تولید داخلی خودرو آسیب بزند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: واردات خودرو قطعا میتواند تاثیرات مثبتی در کیفیت خودروی تولیدی و ارتقا کیفیت قطعات تولیدی خودرو و کاهش قیمت خودرو بگذارد.

حسینی کیا گفت: واردات خودرو منجر به رقابت پذیری بیشتر شده و موجب رشد صنعت خودروسازی کشورمان خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4938

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =