کد خبر 5034
۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲

راهکار مجلس برای اجرای پروژه ها در شهرداری ها/ معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری عموم مردم در پروژه های زیربنایی

راهکار مجلس برای اجرای پروژه ها در شهرداری ها/ معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاری عموم مردم در پروژه های زیربنایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای صمن تعیین راهکاری برای شهرداری ها جهت اجرای پروژه مدیریت شهری مصوب کردند که سرمایه گذاری عموم مردم در پروژه های زیربنایی از پرداخت مالیات معاف است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی نمایندگان ما، نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه) بندهای الحاقی ۱ و ۳ تبصره ۴ را تصویب کرده و بند الحاقی ۵ جهت بررسی بیشتر به کیمسیون تلفیق ارجاع شد.

الحاقی ۱- به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تأمین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که اهمیت و کارکرد راهبردی آنها با پیشنهاد دستگاه اجرایی ذیربط ظرف مدت یک ماه پس از پیشنهاد دستگاه اجرایی به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور  می رسد، از طریق ابزارها و روش‌های بازار سرمایه اقدام نماید. سقف منابع موضوع این بند حداکثر سی درصد (۳۰%) اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب در هر فصل تعیین می‌شود.

الحاقی ۳- به منظور فراهم ساختن زمینه سرمایه گذاری عموم مردم در انواع طرح(پروژه) ‌های زیربنایی و طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای، حمل و نقل و تولیدی صنعتی و کشاورزی و نیز تشویق فرهنگ سرمایه گذاری غیرمستقیم، هرگونه نقل و انتقال دارایی به/ از صندوق های سرمایه گذاری طرح(پروژه) که پذیره نویسی آنها با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف می باشد.

مالیات نقل و انتقال و سود ایجادی در شرکتهای مؤسس، ناشی از انتقال آورده غیرنقدی به شرکتهای سهامی عام در شرف تأسیس که به منظور ایجاد و تکمیل طرح(پروژه) های تولیدی صنعتی و کشاورزی، زیربنایی و طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای و حمل و نقل شکل می گیرد و مجوز عرضه عمومی و تأسیس آن از سازمان بورس و اوراق بهادار أخذ می گردد، مشمول مالیات به نرخ صفر می باشد.

همچنین یک جز به بند الف تبصره ۴ الحاق شد که بر اساس این مصوبه، جز ۲-۱ بند «د» تبصره ۱۹ بودجه ۱۳۹۶ تنفیذ می شود.

در جز ۲-۱ بند «د» تبصره ۱۹ بودجه ۱۳۹۶ آمده است که «سازمان برنامه و بودجه موظف است روشها و شرایط قراردادی، کلیه مقررات تضمینات طرفین و دیگر مقررات مربوط و نیز چهارچوب‌های نظارتی متناسب با انواع طرح(پروژه) ‌ را نیز در همین پایگاه منتشر کند. هرگونه تغییر و تفسیر مقررات نیز، فقط در صورتی معتبر است که در این پایگاه منتشر شده باشد. هرگونه حذف و تغییر اطلاعات در این پایگاه نیز باید قابل مشاهده و قابل پیگیری بعدی باشد.»

همچنین یک بند به کل تبصره ۴ الحاق شد که طبق این مصوبه، شهرداری ها می توانند برای اجرای پروژه مدیریت شهری از انواع ابزار تامین منابع مالی و روش های اجرایی مناسب از قبیل منابع مالی، ساخت، بهره برداری و واگذاری (BOT)، تامین منابع مالی و ساخت و تملک و بهره برداری (BOO)، طرح و ساخت کلید در دست (EPCF)، ساخت و بهره برداری و مالکیت واگذاری (BOOT)، ساخت و اجاره و واگذاری (BLT)، احیا و بهره برداری و انتقال (ROT)، ساخت و اجاره و بهره برداری (BLO)، مشارکت بخش عمومی و اختصاصی (PPP) با پیش بینی تضمین های کافی اقدام نماید.

انتهای پیام

کد خبر 5034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =