کد خبر 16041
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

اسماعیلی:

آموزش ۱۲ ساعته معلمان مدارس خاص در مدارس دولتی طرح کارآمدی نیست

آموزش ۱۲ ساعته معلمان مدارس خاص در مدارس دولتی طرح کارآمدی نیست

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از پیشنهاد وزیر مبنی بر آموزش ۱۲ ساعته معلمان مدارس خاص در مدارس دولتی، اظهار داشت: این پیشنهاد تنها بخش ناچیزی از عدالت آموزشی است، به اعتقاد بنده اگر شرایط کلی را در نظر بگیریم باید آموزش و پرورش در جذب معلمان به شایستگی‌های آنها بیش از هر چیزی توجه داشته باشد.

به گزارش نمایندگان، مهدی اسماعیلی در مورد لزوم تدریس 12 ساعته معلمان خاص در مدارس دولتی، گفت: در بین دانش آموزان گروهی هستند که از بهره هوشی فوق العاده‌ای برخوردار بوده و نیازمند احداث مدارسی خاصی با توجه به استعداد هوشی آنها هستیم تا تحت تعلیم آموزش‌های خاص قرار بگیرند، البته این مسئله به این معنا نیست که دانش آموزی که معدل بالایی داشته جزو شاگردان تیزهوش هستند، فاکتورهای متعددی برای تیزهوشی دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود که یکی از آنها هوش بالا است.

دانش آموزان خاص و با استعداد باید تحت تعلیم و آموزش خاصی قرار بگیرند

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید هوش سنجی دقیقی از دانش آموزان انجام پذیرد تا در زیر مجموعه تیزهوشان قرار بگیرند؛ افزود: دانش آموزان خاص و با استعداد باید تحت تعلیم و آموزش خاصی قرار بگیرند و متناسب با هوش آنها معلمان دوره دیده‌ای باشند تا فراتر از برنامه تعلیم و تربیت نظام نامه تدریس کنند. اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آموزش و پرورش نمی تواند تصمیم درستی باشد.

شایستگی معلم یکی از فاکتورهای عدالت آموزشی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: معلمان تمام مقاطع باید از صلاحیت لازم برخوردار باشند تا بتوانند در برابر وظایف ذاتی خود یعنی تدریس انجام وظیفه کنند، بر اساس عدالت آموزشی باید معلمانی جذب آموزش و پرورش شوند که شایستگی و صلاحیت لازم را داشته باشند.

اسماعیلی با انتقاد از پیشنهاد وزیر مبنی بر آموزش 12 ساعته معلمان مدارس خاص در مدارس دولتی، اظهار داشت: این پیشنهاد تنها بخش ناچیزی از عدالت آموزشی است، به اعتقاد بنده اگر شرایط کلی را در نظر بگیریم باید آموزش و پرورش در جذب معلمان به شایستگی‌های آنها بیش از هر چیزی توجه داشته باشد.

مدارس خاص در کشور بسیار محدود هستند

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مدارس خاص در کشور بسیار محدود هستند و معلمان ویژه اندک، در واقع برنامه ریزی و اثر بخشی این طرح بی نتیجه خواهد بود و این ناترازی در جای خود خلاءهایی را به همراه دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه با تزریق معلمان مدارس خاص به مدارس عادی شاید بتواند جزئی از ناترازی عدالتی در حوزه آموزش را کاهش دهد، اظهار داشت: تنها شرط از بین بردن ناعدالتی در سیستم آموزشی کشور مربوط به تدریس معلمان ویژه در مدارس دولتی نیست بلکه موضوعاتی همچون توزیع مناسب امکانات، تجهیزات آموزشی پیشرفته و... نیاز است، طرح پیشنهادی (وزیر) مناسب برای از بین بردن ناعدالتی در مدارس نیست باید فکر اساسی در این راستا داشته باشیم.

عدالت آموزشی را در چند مولفه اساسی خلاصه می‌شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم عدالت آموزشی را در چند مولفه اساسی خلاصه کرد و گفت: اگر آموزش و پرورش بتواند به صورت برابر در تمام حوزه‌ها از تجهیزات آموزشی مناسب گرفته تا امکانات آموزشی عادلانه و استخدام نیروی کارآمد در همه استان‌ها به یک اندازه آموزش را برای دانش آموزان فراهم کند در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد که در حوزه آموزشی به عدالت آموزشی دست یافته‌ایم. 

اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: یکسری نقص‌ها و ضعف‌هایی برای نظام آموزشی کشور وجود دارد به فرض مثال جمعیت دانش آموزی کشور در برخی از مناطق محروم روستایی به قدری کم است که نمی‌توان تمام شرایط موجود مدارس عادی را برای مدارس روستایی با جمعیت محدود مهیا کنیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام 

کد خبر 16041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =