کد خبر 19123
۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

چهار روز تا آغاز ثبت نام‌های انتخابات ریاست جمهوری/ ثبت نام الکترونیکی انجام نمی‌شود

چهار روز تا آغاز ثبت نام‌های انتخابات ریاست جمهوری/ ثبت نام الکترونیکی انجام نمی‌شود

تنها 4 روز دیگر ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود، به مدت ۵ روز کاندیداها فرصت دارند ثبت نام کنند و یک هفتهٔ بعد اسامی نهایی اعلام می‌شود تا 15 روز به تبلیغ بپردازند و بعد هم انتخابات برگزار و نهمین رئیس جمهوری ایران برای تشکیل دولت چهاردهم معرفی شود.

به گزارش نمایندگان، تنها ۴ روز تا آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم باقی مانده است؛ انتخابات که قرار بود خرداد ماه سال آینده برگزار شود به دلیل انحه تلخ سقوط هلیکوپتر و شهادت رئیس جمهور ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود و طبیعتاً در یک فضای اضطراری جناح‌ها و گروه‌های سیاسی خود را برای انتخابات آماده می‌کنند. 

بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی وزارت کشور، فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دهم خرداد ماه صادر و تشکیل هیئت‌های اجرایی از همان روز آغاز می‌شود. 

مهلت ۵ روزه کاندیداها برای ثبت نام

سپس ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از دهم تا چهاردهم خرداد ماه به مدت ۵ روز انجام می‌شود. 

نامزدهایی که قصد کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را دارد باید از صبح پنج‌شنبه در سایت اعلامی وزارت کشور برای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات، مدارک خود را بارگذاری کنند.

بر اساس این خبر، نامزدها بعد از آنکه مدارک خود اعم از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، مدیریت و روزمه‌ای خود را بارگذاری کردند، به صورت آنلاین در صورتی که آن نامزد مشخصات اولیه اعم از شرایط سنی، تحصیلی و سابقه مدیریتی اعلام شده در قانون انتخابات را داشته باشد، به آنها همزمان پیامک اولیه برای حضور در وزارت کشور ارسال خواهد شد و در صورتی که این پیامک به نامزدی ارسال نشود، وی حق برای حضور در وزارت کشور برای ثبت‌نام نخواهد داشت.

رسانه‌ها به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور اعلام کردند که، همه نامزدهایی که قصد دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند باید ابتدا در سایت اعلامی وزارت کشور ثبت‌نام کنند و در صورت دریافت پیامک به وزارت کشور بروند و در غیر اینصورت آنها نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند و این قاعده شامل همه نامزدها اهم از چهره‌های شاخص و ملی نیز می‌شود و هیچ‌کس از ان استثناء نیست.

مخالفت شورای نگهبان با ثبت نام الکترونیکی

همچنین اعلام شد که ثبت‌نام الکترونیکی از نامزدهای انتخابات، پیشنهاد وزارت کشور به شورای نگهبان است و اجرای این روش منوط به موافقت شورای نگهبان خواهد بود.

با این حال اما شورای نگهبان با ثبت نام الکترونیکی کاندیداها موافق نبوده و معتقد است مر قانون ثبت نام را حضوری تعیین کرده است. 

مهلت ۷ روزه ورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها

پس از آنکه به مدت ۵ روز از تاریخ ۱۰ الی ۱۴ خرداد، ثبت نام داوطلبان انجام شد، از تاریخ ۱۵ الی ۲۱ خرداد نیز به مدت هفت روز به صلاحیت کاندیداها رسیدگی خواهد شد.

انتشار اسامی کاندیداهای نهایی روز ۲۲ خرداد از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود و سپس از ۲۳ خرداد تا ششم تیر ماه فرصت تبلیغات خواهند داشت؛ این فرصت هفتم تیر ماه تمام شده و هشتم تیر ماه انتخابات هاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود. 

در صورتی که از بین کاندیداهای معرفی شده یک نفر حائز حداکثریت مطلق آرا شود رئیس جمهور آینده خواهد بود و در غیر این صورت انتخابات در مرحله دوم در روز ۱۵ تیر ماه برگزار خواهد شد.

تاکنون برخی چهره‌های سیاسی خود برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی نیز در گمانه زنی‌ها از احتمال کاندیداتوری آنها صحبت شده است.

چهره‌هایی مانند محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، محمد مخبر،علی لاریجانی، محمد جواد ظریف،محمود احمدی نژاد، اسحاق جهانگیری، محمد باقر نوبخت، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی، پرویز فتاح، مسعود پزشکیان و … تاکنون در فضای سیاسی به عنوان کاندیداهای احتمالی طرح شده‌اند و باید دید با شروع ثبت نام‌ها آرایش سیاسی گروه‌ها چه افرادی را به سمت ثبت نام سوق می‌دهد. 

انتهای پیام 

کد خبر 19123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =