کد خبر 19171
۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از فردا/ از کاندیداهای احتمالی تا چهرهایی که تکلیف را معلوم کرده‌اند

آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از فردا/ از کاندیداهای احتمالی تا چهرهایی که تکلیف را معلوم کرده‌اند

با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در روز جمعه هشتم تیرماه سال جاری، داوطلبان انتخابات از فردا به‌مدت ۵ روز فرصت ثبت‌نام دارند و بر همین اساس بیشترین گمانه زنی‌ها درباره کاندیداهای احتمالی در روزهای منتهی به ثبت نام‌ها به چشم میخورد.

به گزارش نمایندگان، با دستور وزیر کشور از فردا ششم خرداد فرآیند اجرایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شده است؛ ثبت نام انتخابات از هشت صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد تا ساعت ۱۸ روز ۱۴ خرداد ماه به مدت پنج روز در وزارت کشور انجام می‌شود. شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کند و اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده تا ۲۲ خرداد ماه توسط وزارت کشور اعلام می‌شود و این افراد به مدت ۱۵ روز یعنی ششم تیر ماه می‌توانند، تبلیغات انجام دهند. هفتم تیر ماه ممنوعیت تبلیغات اعمال می شود و هشتم تیرماه نیز انتخابات برگزار می‌شود

مقدمات برگزاری انتخابات از سوی مسئولان مربوطه در حال فراهم شدن است. در همین زمینه احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی استانداران سراسر کشور تاکید کرد که استانداران سراسر کشور مشارکت در انتخابات را با همه ابعاد باید دنبال کنند.

در همین حال محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز به داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت‌نام، حتما اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت‌نام است، مطالعه کنند.

از چهره ها و شخصیت‌های سیاسی که احتمال می‌رود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند؛ این روزها اخبار زیادی در رسانه ها دیده می‌شود.

چهار نماینده و مذاکره با سعید جلیلی

در روزهای اخیر خبر قطعی شدن احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی منتشر شده است. یکی از خبرگزاری ها نوشت که چهار نفر از نمایندگان مشهد (پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر دعوت کردند. این جلسه حاکی از تصمیم قطعی سعید جلیلی برای حضور در انتخابات بوده است.

دعوت پایداری از صادق محصولی 

اعضای شورای‌مرکزی جبهه پایداری از صادق محصولی، دبیرکل این جبهه خواسته‌اند برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام کند؛ موضوعی که درصورت تحقق، رویکرد نهایی این جبهه در انتخابات پیش رو را با ابهام‌هایی مواجه خواهد کرد.

حضور فتاح، محمد و شمخانی در حد گمانه زنی 

پرویز فتاح یکی دیگر از چهره هایی است که احتمال کاندیداتوری او وجود دارد؛ هنوز اظهار نظری رسمی درباره حضور یا عدم حضور او دیده نمی شود. احتمال کاندیداتوری علی شمخانی نیز در رسانه‌ها مطرح شده اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. به گفته یکی از منتخبان مجلس دوازدهم، سعید محمد هم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند.

محسن رضایی و رایزنی برای ایجاد وحدت 

یکی از این چهره ها محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سابقه حضور در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری را دارد؛ دفتر وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ووی تاکنون هیچ اظهارنظری در این ‌رابطه نداشته‌اند و در زمان حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب است و درصورتی که به تصمیمی برسند به‌صورت رسمی اعلان خواهد شد.

غضنفری در حال بررسی شرایط 

مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی هم درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری گفته است: برای حضور قطعی در انتخابات ریاست جمهوری فعلا زمان داریم؛ من در حال بررسی شرایط هستم؛ برخی از دوستان و همکاران سابق من پیشنهاداتی در این باره داده‌اند ولی فعلا حضورم در حد گمانه‌زنی است. 

اعتدال و توسعه به دنبال واعظی و نوبخت؛ واعظی به دنبال لاریجانی 

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از درخواست اعضای حزب مبنی بر حضور نوبخت و واعظی برای حضور در انتخابات و همچنین آغاز رایزنی‌ها با علی لاریجانی خبر داد.

وی اعلام کاندیدای مدنظر این حزب را به بعد از بررسی صلاحیت‌ها موکول کرده و گفته است: ما با بسیاری از افراد و نخبگان جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب صحبت‌هایی را داشتیم و رایزنی‌ها به صورت انفرادی و جمعی انجام شده و به صورت نسبی به نتایجی رسیدیم. اما موضع قطعی حزب زمانی خواهد بود که شورای مرکزی از میان رایزنی‌ها و مشورت‌ها به جمع‌بندی نهائی برای کاندیداها برسد.

همچنین، محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه در گفت و گویی تاکید کرده که لاریجانی در حال ارزیابی و بررسی شرایط هستند؛ در صورتی که شرایط مساعد باشد کاندیدا خواهند شد. او می گوید که لاریجانی از گذشته برای مدیریت کشور برنامه‌ داشتند و اخیراً هم که در سمت مشاور مقام معظم رهبری بودند، شرایط کشور را بررسی کرده‌اند و به نظرم برای مدیریت دولت برنامه دارند.

البته از این طیف نام عبدالناصر همتی و اسحاق جهانگیری نیز در میان کاندیداهای احتمالی دیده می‌شود. 

محمد صدر و یک پیشنهاد کاندیداتوری 

بعد از گمانه زنی ها درباره حضور محمد صدر و طرح پیشنهاد حضور او از سوی یکی از سران اصلاح طلبان؛ محمد سالاری، رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات گفته است که صدر یکی از ظرفیت‌های بسیار توانمند و اصلاح‌طلب این جریان است اما هنوز در جبهه اصلاحات روی هیچ گزینه‌ای نه بحث صورت گرفته و نه تصمیم‌گیری انجام شده است. اما با این حال حزب اتحاد گفته که در مورد معرفی محمد صدر و محمدرضا ظفرقندی به جبهه اصلاحات توافق صورت گرفته است.

چهره دیگر این جناح مسعود پزشکیان است که رسانه های نزدیک به وی از تصمیم قطعی او برای حضور خبر داده اند. در مقابل محمدعلی انصاری از اعضای سابق دفتر امام خمینی(ره) احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام سید حسن خمینی را رد کرده است. 

محسن هاشمی و تصمیم حزب برای کاندیداتوری او 

در روزهای اخیر شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم اولیه برای حمایت از محسن‌ هاشمی رفسنجانی رسیده است. 

محسن‌ هاشمی که خود می گوید از طریق رسانه ها از این تصمیم حزب مطلع شده، گفته که مخالفتی هم با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد

چهرهایی که نمی‌آیند!

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در حاشیه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که قصد ثبت نام در انتخابات دارد یا خیر؟ گفت: ما داریم خدمت می‌کنیم، این حرف‌ها چیست؟

او می‌گوید: هیچ دغدغه‌ای به جز توجه و اجرای ماموریت‌های جناب آقای رئیسی را نداریم. 

سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ت در حاشیه اولین جلسه هیات دولت چهارشنبه بعد از رئیس جمهور شهید با حضور خبرنگاران گفت: خیالتان راحت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم.

حسین دهقان، رییس بنیاد مستضعفان هم در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: الحمدلله آنقدر تعداد افراد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است که باید کم شود؛ فعلا من بیکار نیستم!

هرچند احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف، بیش از همه محتمل به نظر می رسید اما با رای نمایندگان مجلس دوازدهم و ریاست وی خبرهایی مبنی بر تمایل وی به ماندن در مجلس دیده می شود. 

غلامرضا نوری‌قزلجه، ناظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی گفته است: قالیباف رسماً اعلام کرده بود که بنای رفتن به ریاست‌جمهوری ندارد و محکم پای مجلس می‌ایستد و مجلس را مدیریت خواهد کرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات واجب کفایی است و وقتی افرادی به حد کفایت برای خدمت وجود داشته باشند این وظیفه از گردن دیگران ساقط می‌شود گفت: هنوز تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات نگرفته‌ام.

انتهای پیام

کد خبر 19171

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان خواجه‌امیری IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا تبعیض قایل می‌شوید دکتر ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای راهبردی حزب قانون و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم و یازدهم نیز اعلام کاندیداتوری کرده است
  • احسان خواجه‌امیری IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا تبعیض قایل می‌شوید دکتر ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای راهبردی حزب قانون و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم و یازدهم نیز اعلام کاندیداتوری کرده است