کد خبر 19396
۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تعیین تکلیف کمیسیون‌های مجلس بعد از انتخابات/ معطلی یک ماهه مجلس دوازدهم در آغاز کار

تعیین تکلیف کمیسیون‌های مجلس بعد از انتخابات/ معطلی یک ماهه مجلس دوازدهم در آغاز کار

مجلس دوازدهم از هشتم خرداد ماه کار خود را آغاز کرد؛ اما برخلاف آیین نامه مجلس و سنت معمول ادوار گذشته، این بار شکل‌گیری کمیسیون‌ها معطل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده است.

به گزارش نمایندگان، انتخابات زود هنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر قوه مجریه حداقل وضعیت قوه مقننه را نیز تحت شعاع خود قرار داده است به نحوی که یک ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم می‌گذرد اما هنوز تکلیف کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشخص نیست؛ از یک سو رئیس مجلس و یکی از نمایندگان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هستند و از سوی دیگر برخی نمایندگان در ستادهای انتخاباتی مشغول به فعالیت بوده و رسماً نهاد مجلس این روزها حال نیمه تعطیل گرفته است.

این وضعیت در حالی ادامه پیدا کرده که ماده ۳۶ آیین نامه داخلی مجلس صراحت دارد که هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرمهای امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

زمانبندی تعیین وضعیت کمیسیون‌ها در آیین نامه داخلی مجلس

مهلت تعیین شده در آیین نامه داخلی مجلس نشان می‌دهد که تکلیف کمیسیون‌ها باید در اولین زمان ممکن بعد از شکل‌گیری مجلس روشن شود؛ همچنان که در ماده ۳۷ تصریح شده است که هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می‌کند.

بر اساس تبصره این ماده پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت بیست و چهار ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های مجلس بعد از انتخابات ریاست جمهوری

حالا اما سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می‌گوید اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس بعد از انتخابات انجام می‌شود یعنی بیش از یک ماه پس از آغاز به کار مجلس دوازدهم. 

این در حالیست که نمایندگان مجلس در هفته‌های گذشته و در جریان نشست‌های علنی طی تذکراتی بلاتکلیفی کمیسیون‌های تخصصی را به هیئت رئیسه مجلس گوشزد کردند.

 حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در این مورد گفته بود: چرا هنوز در مجلس نسبت به تشکیل کمیسیون ها تصمیم جدی گرفته نشده است؟ مجلس نباید برای شنیدن گزارش‌ها و موضوع انتخابات نیمه تعطیل شود.

 همچنین در تذکر دیگری، حمید رسایی نماینده تهران در مجلس، با استناد به ماده (37) و (38) آیین‌نامه داخلی مجلس گفته بود : بر اساس ماده (37) هیأت رئیسه باید پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی نسبت به تکثیر و توزیع گزارش اقدام کرده تا نمایندگان بتوانند پس از توزیع، اعتراض کنند اما این گزارش نه تکثیر شده و نه توزیع.

به گفته وی همچنین مطابق ماده (38) اعضای هر کمیسیون باید حداقل19 و حداکثر 23 نفر باشند اما اکنون برخی کمیسیون‌ها به دلیل تقاضای بالا اعضای خود را تا 25 نفر نیز بسته‌اند و در مقابل برخی دیگر مانند کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی تعداد ندارند بنابراین سوال این است چرا اکنون خلاف آیین‌نامه رفتار می‌شود؟

یک ماه اول عمر مجلس دوازدهم چگونه گذشت؟

طی سه هفته گذشته بعد از تشکیل مجلس دوازدهم تنها نمایندگان به استماع گزارش چند وزیر از آخرین وضعیت حوزه اجرایی کشور پرداختند و یک طرح دو فوریتی نیز برای تغییر سقف و کف تعداد نمایندگان کمیسیون‌های مجلس داشتند که رای نیاورد. 

شاید جدی‌ترین اتفاقی که در مجلس دوازدهم تاکنون رخ داده ابلاغ قانون برنامه هفتم که بعد از تایید در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد بوده است و قاعدتاً همزمان با بلاتکلیفی قوه مجریه به واسطه شهادت رئیس جمهور، قوه مقننه نیز در یک ماه گذشته در بلاتکلیفی به سر برده است. 

انتهای پیام

کد خبر 19396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =