کد خبر 19428
۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری بر مجلس دوازدهم/ فقط 10 جلسه علنی در یک ماه

سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری بر مجلس دوازدهم/ فقط 10 جلسه علنی در یک ماه

نمایندگان مجلس دوازدهم در بیش از یک ماهی که از عمر این مجلس می‌گذرد تنها ۱۰ جلسه علنی به غیر از نشست افتتاحیه داشته‌اند، به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همچنان که تشکیل کمیسیون‌ها را به تاخیر انداخت حالا حتی جلسات علنی مجلس را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش نمایندگان، در حالی که پیش از این اعلام شده بود که مجلس شورای اسلامی در هفته جاری در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه جلسه علنی دارد اما روابط عمومی مجلس امروز با انتشار اطلاعی از عدم برگزاری جلسه علنی مجلس در روز سه شنبه خبر داد؛ علاوه بر اینکه تاریخ نشست علنی بعدی نیز هنوز مشخص نشده و به نظر می‌رسد که این هنوز از پس لرزه های انتخابات است. 

انتخابات ریاست جمهوری در تمام ادوار با یک فاصله بیش از یک ساله از انتخابات مجلس برگزار شده و امسال نخستین سالی است که فاصله زمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با حادثه تلخ و ناگهانی که برای رئیس جمهور رخ داد، کوتاه شده به نحوی که مراحل آغازین تشکیل مجلس دوازدهم با مراحل برگزاری انتخابات چهاردهم دوره ریاست جمهوری تداخل پیدا کرده است. 

گرچه در قانون پیش‌بینی‌های لازم برای تشکیل دولت در فقدان رئیس جمهور شده است اما نظر می‌رسد لازم بود تا پیش‌بینی‌هایی برای معطل نماندن قوه مقننه در وضعیت بلاتکلیفی قوه مجریه نیز صورت گیرد. 

لغو ناگهانی جلسه علنی 

نمایندگان مجلس دوازدهم از شروع به کار خود در تاریخ هفتم خرداد ماه تاکنون تنها 10 جلسه علنی، غیر از مراسم افتتاحیه داشتند؛ حالا جلسه سه شنبه هفته جاری نیز لغو و از سوی روابط عمومی مجلس اعلام شده است که زمان جلسه علنی بعدی متعاقبا اعلام می شود. 

این تنها بی نظمی در برگزاری جلسات علنی نیست؛ پیش از این نیز درباره زمان برگزاری جلسه علنی بعدی مجلس در هفته های گذشته این نقصان و عدم اطلاع رسانی به موقع وجود داشت و این در حالی بود که ماده 103 آیین نامه داخلی مجلس تاکید دارد که رئیس هر جلسه قبل از ختم هر جلسه، روز و ساعت تشکیل و دستور جلسه بعد را اعلام می‏کند که در صورت مذاکرات درج شود، مگر در موارد اضطراری (به ‏تشخیص هیأت رئیسه) که حداقل بیست و چهار ساعت قبل از تشکیل جلسه، باید به‌طور رسمی اعلام شود.

آیین نامه داخلی چه می‌گوید؟

در همین حال بر اساس ماده 82 آیین نامه داخلی مجلس تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌ی‏شود. هیأت رئیسه می‌‏تواند در تنظیم برنامه جلسات علنی و کمیسیون‏ها به‏ گونه ‏ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته باشند.

نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود 5 هفته کاری داشته اند که البته در هفته گذشته تنها دو روز و در هفته جاری فقط یک جلسه علنی داشته اند. گرچه درباره هفته سرکشی به حوزه انتخابیه باید از سوی هیئت رئیسه اطلاع رسانی شود اما هنوز مشخص نیست این تعطیلی نابهنگام به دلیل برگزاری انتخابات است و یا مجلس به استقبال تعطیلی صحن برای سرکشی به حوزه های انتخابیه رفته است. 

اما سایه انتخابات فقط بر جلسات علنی سنگینی نکرده است بلکه در شکل گیری کمیسیون های مجلس نیز شاهد تاخیر مشابهی بودیم تا جایی که دیروز بالاخره بعد از گذشت بیش از یک ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم، روسای 10 کمیسیون تخصصی مجلس مشخص شدند اما هنوز سه کمیسیون در بلاتکلیفی به سر می برد. 

انتهای پیام

کد خبر 19428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =