به گزارش نمایندگان، چندی پیش دبیر شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرده مصوبه کنکوری شورا مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور سبب افزایش عدالت آموزشی شده است؛ اما اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی از نظرسنجی گزارشی تهیه کرده است که نتیجه عجیب و قابل تاملی داشته که مشروح این گزارش به شرح زیر است:
گزارش اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی از نظرسنجی
«بررسی نگرش دانشآموزان، والدین و نیروهای آموزشی و کادر اجرایی درباره تاثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور سراسری»
مهرماه ۱۴۰۳
این نظر سنجی تلاش نموده است این مقوله را تا حدی بررسی نماید. تعداد کل پاسخگویان در این بررسی برابر با ۶۱۱۸ نفر بوده است که شامل دانشآموزان، داوطلبان فارغ التحصیل، والدین دانش آموزان و داوطلبان و کادر آموزشی و اداری مدارس میشود. در این بین پاسخگویان زن با ۶۱.۳% اکثریت پاسخگویان را داشته و مردان نیز ۳۸.۷% پاسخگویان را تشکیل دادهاند.
از افرادی که خود دانشآموز هستند و یا با یک دانشآموز ارتباط دارند، از پایه تحصیلی سوال پرسیده شده است که پاسخها نشان میدهد در کمتر از نیمی از این افراد داوطلب پشت کنکوری هستند (۴۵.۶%) و پس از آن دانشآموزان پایه دوازدهم با ۳۰.۸% قرار دارند. دانشآموزان پایه یازدهم و دهم ۲۱.۲% پاسخدهندگان را تشکیل میدهند.
این نظر سنجی بطور مستقیم از مخاطبان پرسش نموده است که آیا با تاثیر مستقیم معدل عدالت اموزشی بر قرارشده است که ۸۵ درصد اعلام نمودند که عدالت برقرار نشده است.
در این نظر سنجی از شاخص های دیگر عدالت اموزشی پرسش شده است از جمله سطح آموزش در کلاسهای مدرسه که آیا تناسبی میان آنچه از دانش آموزان در امتحانات نهایی پرسیده شده و محتوای کتب درسی و آموزش های مدارس، بوده است؟ که ۹۲ درصد از انها سئوالات را دشوار وبسیار دشوار اعلام نموده اند.
در نتایج سوال دیگری، عدم تاثیر این مصوبه در ارتقای سطح آموزش و فرآیند یاددهی-یادگیری در دروس عمومی و اختصاصی دیده می شود.
نیک می دانیم که یکی از شاخص های عدالت اموزشی دسترسی یکسان همه دانش اموزان به محتوای علمی و سالن می باشد. در مداری محروم دسترسی به کتب کمک اموزشی، معلمهای مجرب با مدارس برخوردار قابل مقایسه نمی باشد.
یکی از مشکلات فعلی کاهش تعداد دانش اموزان خصوصا در مناطق محروم در رشته های نظری می باشد، به گونه ای که خود به یک معضل تبدیل شده است، زیر ا در آینده این مناطق را از نیروی انسانی ماهر فنی و متخصصین بومی تهی خواهد ساخت. وقتی معلمان اعلام می کنند ۸۳ درصد نمرات دانش آموزان کمتر از انتظار آنها بوده است موجب فرار سریع دانش اموزان به سمت رشته های انسانی می شود و باعث توزیع نابرابر رشته ها در مناطق مختلف می گردد که خلاف عدالت می باشد.
این موضوع را ۵۰ دصد پرسش شوندگان تایید نموده اند ضمن این که موفقیت در این آزمونهای سخت وابسته به کتب کمک اموزشی، معلم خصوصی و آموزشگاه ها خواهد شد. باید نکته دیکری را در این آزمونهای سخت خاطر نشان کرد که معلمان نیز که نتایج سالانه دانش اموزان خود را که می بینند از کار خود سر خورده شده و به سمت گرفتن پست های دیگری در آموزش وپرورش به جز تدریس روی می آورند. همچنین دادن نمرات میانی سال یا مستمر به صورت غیر واقعی رایج می شود تا دانش اموزان انها در خرداد ماه قبول شوند. قرار دادن دانش آموز در این فضای نابرابر، احساس ناخوشایندی را از مدرسه برایشان ایجاد می کند.
از جمله مقوله های مهمی که در این نظر سنجی به آن پرداخته شده است سطح انگیزه و استرس دانش اموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه پس از اجرای مصوبه در این دو سال بوده است. زمانی که آزمونها بسیار سخت برگزار شوند و این سختی طبق نظرات دانش اموزان در همه دروس باشد، آنها در مقابل این آزمونها احساس ناتوانی نموده وانگیزه و اعتماد به نفس خود را برای تلاش بیشتر از دست می دهند و گاهی هم به تقلب روی می اورند آنچه که در این جا دیده شده است حتی استرس به موقع رسیدن به حوزه های آزمون نیز خود مسئله دیگری است که برای دانش آموزان روستایی مسأله آفرین شده و این که خانواده را برای تامین هزینه های ایاب و ذهاب برای ۱۳ درس با مشکل مواجه ساخته است و پرسش شوندگان نیز از موضوع گلایه داشتند.
پرسش شوندگان بطور مستقیم اعلام نموده اند که اضطراب آنها خصوصا از تاثیرسوابق تحصیلی در سه پایه موجب انتقال استرس کنکور از پایه دوازدهم به دهم و یازدهم به مدت سه سال شده است که قبلا در سال دوازدهم ویک سال متمرکز بود و این بار روانی زیادی را بردوش خانواده و دانش اموز می گذارد و موجب فرسودگی عاطفی خانواده و نوجوان می شود. باید دانست نسل جدید که نسل زد خوانده می شود نسلی نیست که تاب وتوان نشستن و خواندن های طولانی کتب کمک درسی فعلی را داشته باشد و راههای دیگری از جمله ترک تحصیل را ترجیح می دهد آنچه که پرسش شوندگان تایید نموده اند.
پرسش شوندگان به صراحت اعلام نموده اند که این آزمونها موجب افزایش یادگیری آنها در دروس عمومی و اختصاصی نشده است وحتی بر کیفیت عملکرد معلمان انها نیز تاثیری نداشته است و تنها نگرانی آنها را از شکست در امتخانات نهایی افزایش داده است.
در یک نگاه کلی بر اساس این نظرسنجی اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث محقق شدن اهداف و دلایل مورد ادعای نشده است و نتایج عکس داشته است.
انتهای پیام
نظر شما