کد خبر 20853
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹

گزارش اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی از نظرسنجی؛

نتایج باورنکردنی یک پژوهش/مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نتایج عکس داشته است؟

نتایج باورنکردنی یک پژوهش/مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نتایج عکس داشته است؟

چندی پیش دبیر شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرده مصوبه کنکوری شورا مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور سبب افزایش عدالت آموزشی شده است؛ اما اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی از نظرسنجی گزارشی تهیه کرده است که نتیجه عجیب و قابل تاملی داشته است.

به گزارش نمایندگان، چندی پیش دبیر شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرده مصوبه کنکوری شورا مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور سبب افزایش عدالت آموزشی شده است؛ اما اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی از نظرسنجی گزارشی تهیه کرده است که نتیجه عجیب و قابل تاملی داشته که مشروح این گزارش به شرح زیر است:

گزارش  اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری آموزشی از نظرسنجی 

«بررسی نگرش دانش‌آموزان، والدین و نیروهای آموزشی و کادر اجرایی درباره تاثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور سراسری»

 مهرماه ۱۴۰۳
این نظر سنجی تلاش نموده است این مقوله را تا حدی بررسی نماید. تعداد کل پاسخگویان در این بررسی برابر با ۶۱۱۸ نفر بوده است که شامل دانش‌آموزان، داوطلبان فارغ التحصیل، والدین دانش آموزان و داوطلبان و کادر آموزشی و اداری مدارس می‌شود. در این بین پاسخگویان زن با ۶۱.۳% اکثریت پاسخگویان را داشته و مردان نیز ۳۸.۷% پاسخگویان را تشکیل داده‌اند.

از افرادی که خود دانش‌آموز هستند و یا با یک دانش‌آموز ارتباط دارند، از پایه تحصیلی سوال پرسیده شده است که پاسخ‌ها نشان می‌دهد در کمتر از نیمی از این افراد داوطلب پشت کنکوری هستند (۴۵.۶%) و پس از آن دانش‌آموزان پایه دوازدهم با ۳۰.۸% قرار دارند. دانش‌آموزان پایه یازدهم و دهم  ۲۱.۲% پاسخدهندگان را تشکیل می‌دهند.

این نظر سنجی بطور مستقیم از مخاطبان پرسش نموده است که آیا با تاثیر مستقیم معدل عدالت اموزشی بر قرارشده است که ۸۵ درصد اعلام نمودند که عدالت برقرار نشده است.

در این نظر سنجی از شاخص های دیگر عدالت اموزشی پرسش شده است از جمله سطح آموزش در کلاس‌های مدرسه که آیا تناسبی میان آنچه از دانش آموزان در امتحانات نهایی پرسیده شده و محتوای کتب درسی و آموزش های مدارس، بوده است؟ که ۹۲ درصد از انها سئوالات را دشوار وبسیار دشوار اعلام نموده اند.

 در نتایج سوال دیگری، عدم تاثیر این مصوبه در ارتقای سطح آموزش و فرآیند یاددهی-یادگیری در دروس عمومی و اختصاصی دیده می شود.

 نیک می دانیم که یکی از شاخص های عدالت اموزشی دسترسی یکسان همه دانش اموزان  به محتوای علمی و سالن می باشد. در مداری محروم دسترسی به کتب کمک اموزشی، معلمهای مجرب با مدارس برخوردار قابل مقایسه نمی باشد.  

یکی از مشکلات فعلی کاهش تعداد دانش اموزان خصوصا در مناطق محروم در رشته های نظری می باشد، به گونه ای که خود به یک معضل تبدیل شده است، زیر ا در آینده این مناطق را از نیروی انسانی ماهر فنی و متخصصین بومی  تهی خواهد ساخت. وقتی معلمان اعلام می کنند ۸۳ درصد نمرات دانش آموزان کمتر از انتظار آنها بوده است موجب فرار سریع دانش اموزان به سمت رشته های انسانی می شود و باعث توزیع نابرابر رشته ها در مناطق مختلف می گردد که خلاف عدالت می باشد.

این موضوع را ۵۰ دصد پرسش شوندگان تایید نموده اند ضمن این که موفقیت در این آزمونهای سخت وابسته به کتب کمک اموزشی، معلم خصوصی و آموزشگاه ها خواهد شد. باید نکته دیکری را در این آزمونهای سخت خاطر نشان کرد که معلمان نیز که نتایج سالانه دانش اموزان خود را که می بینند از کار خود سر خورده شده و به سمت گرفتن پست های دیگری در آموزش وپرورش به جز تدریس روی می آورند. همچنین دادن نمرات میانی سال  یا مستمر به صورت غیر واقعی رایج می شود تا دانش اموزان انها در خرداد ماه قبول شوند. قرار دادن دانش آموز در این فضای نابرابر، احساس ناخوشایندی  را از مدرسه برایشان ایجاد می کند.

نتایج باورنکردنی یک پژوهش/مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نتایج عکس داشته است؟

از جمله مقوله های مهمی که در این نظر سنجی به آن پرداخته شده است سطح انگیزه و استرس دانش اموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه پس از اجرای مصوبه در این دو سال بوده است. زمانی که آزمونها بسیار سخت برگزار شوند و این سختی طبق نظرات دانش اموزان در همه دروس  باشد، آنها در مقابل این آزمون‌ها احساس ناتوانی نموده وانگیزه و اعتماد به نفس خود را برای تلاش بیشتر از دست می دهند و گاهی هم به تقلب روی می اورند آن‌چه که در این جا دیده شده است حتی استرس به موقع رسیدن به حوزه های آزمون نیز خود مسئله دیگری است که برای دانش آموزان روستایی مسأله آفرین شده و این که خانواده را برای تامین هزینه های ایاب و ذهاب برای ۱۳ درس با مشکل مواجه ساخته است و پرسش شوندگان نیز از موضوع گلایه داشتند.

پرسش شوندگان بطور مستقیم اعلام نموده اند که اضطراب آنها خصوصا از تاثیرسوابق تحصیلی در سه پایه موجب انتقال استرس کنکور از پایه دوازدهم به دهم و یازدهم به مدت سه سال شده است که قبلا در سال دوازدهم ویک سال متمرکز بود و این بار روانی زیادی را بردوش خانواده و دانش اموز می گذارد و موجب فرسودگی عاطفی خانواده و نوجوان می شود. باید دانست نسل جدید که نسل زد خوانده می شود نسلی نیست که تاب وتوان نشستن و خواندن های طولانی کتب کمک درسی فعلی را داشته باشد و راههای دیگری از جمله ترک تحصیل را ترجیح می دهد آنچه که پرسش شوندگان تایید نموده اند.

نتایج باورنکردنی یک پژوهش/مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نتایج عکس داشته است؟

پرسش شوندگان به صراحت اعلام نموده اند که این آزمون‌ها موجب افزایش یادگیری آنها در دروس عمومی و اختصاصی نشده است وحتی بر کیفیت عملکرد معلمان انها نیز تاثیری نداشته است و تنها  نگرانی آنها را از شکست در امتخانات نهایی افزایش داده است.  
در یک نگاه کلی بر اساس این نظرسنجی اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث محقق شدن اهداف و دلایل مورد ادعای نشده است و نتایج عکس داشته است.

انتهای پیام 

کد خبر 20853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیسان IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    18 0
    مصوبه شورا واقعا ناعادلانه است،با این مصوبه بسیاری از دانش آموزان و پشت کنکوری ها قید درس را زده اند چون باید چند برابر هزینه کنند هم برای کنکور کتاب بخرند هم برای نهایی،و استرس ما نیز چند برابر شده لطفا تاثیر قطعی معدل را لغو کنید چون مصوبه ای بسیار ظالمانه و ناعادلانه است
  • ملیلا گودرزی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    10 0
    بیچارمون کردن، من یه دانش اموز دهمی هستم از الان دارم از استرس میمیرم
  • ارین IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    8 0
    مصوبه ناعادلانه شورا پر از ظلم است به ما دانش اموزان لطفا انرا برای ۱۴۰۴به تعلیق دربیارید
  • محمد CZ ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    9 0
    واقعا باید یه فکری به حال ما دانش آموزان کرد ما به این امید به نمایندگانمون رای دادیم حالا یه شورای انقلاب فرهنگی برا ما قانون گذار شده.امام فرمودند مجلس راس امور است الان واقعا اینه؟ #لغو_تاثیر_قطعی_معدل_کنکور_۱۴۰۴
  • فرید IL ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    11 0
    این مصوبه به دور از عدالته و برخلاف کنکور که در سال های قبل روزنه ی امیدی برای قشر ضعیف جامعه بود به معضلی برای آنان تبدیل شده و الان این مصوبه باعث بسته شدن همان روزنه امید نیز شده است. پس منطقی ترین کار ممکن تعلیق آن برای کنکور 1404است... #تاثیر قطعی معدل را لغو کنید .
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    5 0
    ممنون از این گزارش واقع گرایانه و بدون سیاستزدگی . به موارد بالا مسئله لاینحل همترازی بین آزمون هایی که نه سوال مشترک دارن و نه جامعه آزمونی مشترک رو هم اضافه میکنم
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    3 1
    خود آقای خسروپناه هم میدونه این مصوبه جزو ننگین ترین مصوبات تاریخ کارشه مثل قرارداد ترکمانچای هست ولی وجدان نداره که بخواد اقرار کنه . خدا لعنتت کنه
  • Yalda IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    2 0
    این مصوبه غیر کارشناسی و ناعادلانه است . از آقای رئیس جمهور خواهش میکنم این مصوبه رو لغو کنند و به داد فرزندان ایران برسند .
  • اسی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    4 0
    امان از گوش ناشنوا
  • فاطمه DE ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    3 0
    با این مصوبه به ما پشت کنکوریها ظلم بزرگی شده,خدا برباعثو بانیش لعنت کنه #حذف مصوبه تاثیر قطعی معدل برای١٤٠٤
  • فاطمه DE ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    2 0
    با این مصوبه به ما پشت کنکوریها ظلم بزرگی شده,خدا برباعثو بانیش لعنت کنه #حذف مصوبه تاثیر قطعی معدل برای١٤٠٤
  • رضا دانشور IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    3 0
    خدا خسروپناه و سوزنچی رو لعنت کنه.دو تا .... که آینده ما رو قربانی لجاجتشون کردند
  • شلتوک IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۸
    2 0
    بر باعث و بانیش هزار لعنت! از...... چندتا کارشناس مرعوب و بله قربانگو چه انتظاری دارید؟
  • محمد IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
    0 0
    عدالت زمانی برقرار میشه که اولا تمام مدارس ایران از امکانات یکسان برخوردار باشن دوم به لحاظ آب و هوا درس خوندن تاثیر داره مثلا کسی که خوزستان درس میخونه با کسی که مثلا کردستان یکسان هستش .... خوزستان برج ۲ که میشه ...جهنم واقعی میشه .... به نظر من کنکور رو بایستی هر استانی خودش برگزار کنه .....