کد خبر 19459
۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

بازگشت نمایندگان به صحن دو هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری/ آیا هیئت رئیسه مطابق آیین نامه عمل کرده است؟ 

 بازگشت نمایندگان به صحن دو هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری/ آیا هیئت رئیسه مطابق آیین نامه عمل کرده است؟ 

برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و دو دوره‌ای شدن آن، همزمان با نخستین ماه فعالیت مجلس دوازدهم فعالیت نهاد تقنینی را نیز تا حد زیادی تحت الشعاع خود قرار داد؛ حالا برخلاف آیین نامه داخلی مجلس از سوی هیئت رئیسه اعلام نشده که جلسه علنی بعدی مجلس چه زمانی است.

به گزارش نمایندگان، دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری امروز ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود، انتخاباتی که نه تنها پس از آن تکلیف قوه مجریه مشخص می‌شود بلکه شاید قوه مقننه را نیز از این وضعیت بلاتکلیفی خارج کند.

بی‌نظمی در اطلاع رسانی جلسات علنی

مجلس دوازدهم هفتم خرداد ماه سال جاری آغاز به کار کرد اما تنها با برگزاری ۱۱ جلسه علنی، تعلل هیئت رئیسه در اعلام زمان جلسات علنی، حتی کوتاهی در اعلام زمان تعطیلات مجلس امروز که نزدیک به ۴۰ روز از آغاز به کار مجلس می‌گذرد، عملاً حالت نیمه تعطیل به خود گرفته بود. 

هفته گذشته نیز گرچه دو روز کاری از سوی هیئت رئیسه برای جلسات علنی مجلس اعلام شده بود اما بعد از برگزاری جلسه در روز یکشنبه، اعلام شد که جلسه علنی دیگر مجلس در آن هفته برگزار نخواهد شد یعنی نمایندگان تنها با یک جلسه علنی هفته گذشته را یک هفته کاری اعلام کردند. 

اعلام غیر رسمی دو هفته تعطیلی مجلس

باز هم در زمینه جلسه علنی بعدی مجلس هیچ اطلاع رسانی از سوی هیئت رئیسه نشد و تنها یکی از نمایندگان از تعطیلی مجلس تا ۳۱ تیرماه خبر داد؛ با این محاسبه که هفته پیش رو بر مبنای آیین نامه داخلی مجلس هفته سرکشی به حوزه انتخابیه خواهد بود و هفته بعد نیز به واسطه دو روز تعطیلات رسمی در میانه هفته تعطیل است.

کاندیداتوری رئیس مجلس و یکی دیگر از نمایندگان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و به تبع آن فعالیت برخی نمایندگان در ستادهای انتخاباتی موجب شده تا عملاً مجلس دوازدهم به حالت نیمه تعطیل درآید و حتی در معدود جلسات علنی هم که برگزار شد می‌توان سایه انتخاباتی ریاست جمهوری را به وضوح دید؛ هم در نطق‌ها و تذکرات و هم در سایر کنش‌ها و فعالیت‌های نمایندگان مجلس. 

پس لرزه‌های انتخاباتی فقط به ضعف در انتظام بخشی به نشست‌های علنی مجلس محدود نشد بلکه شکل‌گیری کمیسیون‌های مجلس نیز تحت شعاع همین شرایط یک ماه پس از آغاز به کار مجلس تشکیل شد. 

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که بر اساس ماده 103 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس هر جلسه قبل از ختم هر جلسه، روز و ساعت تشکیل و دستور جلسه بعد را اعلام می‏کند که در صورت مذاکرات درج شود، مگر در موارد اضطراری (به ‏تشخیص هیأت رئیسه) که حداقل بیست و چهار ساعت قبل از تشکیل جلسه، باید به‌طور رسمی اعلام شود.

در همین حال بر اساس ماده 82 آیین نامه داخلی مجلس تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌ی‏شود. هیأت رئیسه می‌‏تواند در تنظیم برنامه جلسات علنی و کمیسیون‏ها به‏ گونه ‏ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته باشند.

نمایندگان مجلس دوازدهم از ابتدای شروع به کار خود 5 هفته کاری داشته اند که البته در هفته گذشته تنها یک روز و در هفته پیش از آن فقط دو جلسه علنی داشته اند. 

مرکز پژوهش‌های مجلس مشغول نظرسنجی انتخاباتی 

اما در حاشیه مجلس نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی پژوهشی مجلس اقدام به نظرسنجی‌های انتخاباتی کرد که نتایج آن خود بخشی از فضای انتخاباتی بود.

یادآوری می‌شود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از سال ۷۴ برای ارائه خدمات مستمر کارشناسی و مطالعاتی در کنار مجلس تشکیل شده است .

گفتنی است مطابق قانون «شرح وظایف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی»، هدف از تأسیس مرکز، انجام دادن طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور ارائه نظرهای کارشناسی و مشورتی به نمایندگان، کمیسیون ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. وظایف این نهاد در ماده (2) قانون «شرح وظایف مرکز پژوهش ها» مذکور به شرح زیر است:

الف) مطالعه، بررسی و ارائه نظرهای کارشناسی بر روی تمام طرح ها و لوایح

ب) گردآوری، نقد و تنظیم نظرهای محققان و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، دستگاه های اجرایی، نهادها، گروه ها و احزاب سیاسی و افکار عمومی در مورد نیازهای جامعه

ج) مطالعه، بررسی و تحقیق نسبت به حسن اجرای قوانین و سایر ابعاد نظارتی مجلس و ارائه پیشنهادهای کارشناسانه برای رفع موانع و مشکلات اجرایی

د) تأمین نیازهای اطلاعاتی کمیسیون ها و نمایندگان مجلس از طریق تدارک و برقراری نظام اطلاع رسانی

هـ) انجام پژوهش های موردی حسب درخواست هیأت رئیسه، کمیسیون ها و نمایندگان مجلس

و) انجام مأموریت های محوله در رابطه با کتابخانه های مجلس که این گونه موارد زیرنظر مستقیم رئیس مجلس قرار می گیرند؛

ز) اشاعه نتایج مطالعات پژوهشی از طریق نشر کتب و نشریات

ح) انعکاس نظرات به واحدها و دستگاه های ذیربط با نظر هیأت رئیسه مجلس

با توجه به شرح وظایف اشاره شده درباره مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد ورود این مرکز به نظرسنجی‌های انتخاباتی بیشتر به دلیل نیمه تعطیل بودن مجلس در یک ماه گذشته بوده است چرا که این مرکز فراغت بیشتری برای رسیدگی به امور دیگر پیدا کرده است.

انتهای پیام


 

کد خبر 19459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =