کد خبر 19664
۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶

در نشست ویژه مصوبه تاثیر قطعی معدل درکنکور چه گذشت؟

در نشست ویژه مصوبه تاثیر قطعی معدل درکنکور چه گذشت؟

با حضور جمعی از دغدغه‌مندان و کارشناسان و اساتید، نشست پلتفرم کارزار ویژه مصوبه کنکور برگزار شد.

به گزارش نمایندگان، حامد بیدی مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار در این نشست صمیمی اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که این کارزارها، فارغ از اصل مطالبه، یک بهانه‌ای برای گفتگوی پیرامون موضوع باشد و ما به آگاهی عمیق‌تری نسبت به آن موضوع دست یافته و ابعاد مختلف آن را بشناسیم.
وی بیان کرد:این محتواهایی که از گفتگوها شکل می‌گیرد نیز در قالب ویدئوهایی در پلتفرم‌ها منتشر می‌گردد و معمولا یک نسخه از آن در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد تا بتوانند گزارشهایی را از آن اتخاذ و در رسانه‌های مختلف منعکس نمایند.
بیدی با مرور برخی از آمار موجود در خصوص پلتفرم کارزار عنوان کرد: پلتفرم کارزار به عنوان یک استارت آپ اجتماعی و ماموریت اجتماعی مشغول به فعالیت است و در مدت 7 سال با استفاده از مسیرهای مختلفی در تلاش هستیم به مطالبه گر کمک کنیم تا به تغییر مطلوب خود برسد.
وی تصریح کرد:طبیعتا متوجه این موضوع هستیم که هر تغییری ممکن نیست و امکان دارد مطالبه‌ای که امضاهای زیادی را نیز از سمت مردم بگیرد، لزوما ابعاد کارشناسی آن شناسایی نشده و یا به راه حل‌های کوتاهی نرسیده باشد، اما ما کمک می‌کنیم در وهله اول صدای بیصدایان باشیم.
مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار خاطرنشان کرد: افرادی که معمولا دغدغه مند هستند و رسانه‌ای را نمی‌شناسند و صدایشان ممکن است از رسانه‌ای بازتاب نیابد و حتی گاهی مافیاهای قدرت و ثروت در جایی هم افزا باشند و این امر موجب شود موضوعاتی که صدها و هزاران نفر دغدغه‌شان این باشد، جایی در رسانه‌ها و یا گفتار مسئولان نداشته باشند ما کمک می‌کنیم در وهله نخست، یک مقدار صدادارتر شوند.
وی در خصوص اهداف کارزار ادامه داد: بنابراین نقش خود را سمت جامعه مدنی تعریف می‌کنیم تا صداها تا جایی که ممکن است بدون سردبیری به حاکمیت منتقل شود، البتهاز طریق رسانه‌ها نیز باید کار کارشناسی صورت بگیرد و فرآیندهای قانونی را بپیماید، با توجه به اینکه شهروندان ابزارهای زیادی نداشتند تا صدایشان را به حاکمیت برسانند ما به آن ورود پیدا کردیم و خوشبختانه طبق سخنان جناب آقای امرائی ما باید مرتب این اعداد را به روزرسانی کنیم.
بیدی اظهار داشت:در حال حاضر بیش از 35 میلیون امضا را میزبانی می‌کنیم و از بیش از 16 میلیون کاربر یکتا یا بیش از 26 هزار کارزار متنوع در مقیاسهای محلی و صنفی و اقشار مختلف در پلتفرم داریم و با تلاش در این 7 سال امروز تبدیل به رفتار روزمره شهروندی و به کنش حداقلی برای مطالبه گری انبوهی از کاربران شده‌ است.
وی گفت:ما بیش از 5 هزار و 500 نفر کاربرانی داریم که حداقل 100 کارزار را امضا کرده اند و این نشان می دهد تا چه میزان دارد تبدیل به یک رفتار مدنی منظم می‌شود؛این مسیری است که از سال 1401 آغاز شده و به اتفاقاتی که در مهرماه سال 1401 درجامعه افتاد اشاراتی دارد.
مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار افزود:کارزار به منزله دماسنج مطالبه گری جامعه است و این دماسنج در مهرماه همان سال ذره ذره این امیدها را جمع کرد و بالاتر آمد، فراز و فرود پلتفرم کارزاز مستقیم به میزان امیدواری مردم ربط دارد و وقتی اتفاق تلخی می‌افتد همان روز نمودارها پایین می آید و گویا مردم از مطالبه گری نا امید می شوند و با شنیدن هر خبر خوشی سریع رشد می کنند.
وی بیان کرد:همان طور که در مدت بازه انتخابات، اقشار مختلف احساس کردند که شاید به واسطه این تغییر صداهایی شنیده شود، باز این نمودار بالا می رود، چرا که امید در جامعه دیده می‌شود.
بیدی عنوان کرد:موضوعات کارزارها از نظر دسته بندی در سال 1402 عمدتا اقتصادی و صنفی است، ولی حقوقی و شهروندی و دانشجویی و موضوعات مختلفی نیز در آن دیده می شود.
وی همچنین ادامه داد:کارزارها عمدتا محلی هستند و دغدغه های استانی و شهری و روستایی را دنبال می‌کنند، در این راستا خراسان رضوی و اصفهان و فارس در این زمینه پیشگام هستند و توزیع گسترده ای در کشور وجود دارد.
در این کارزار مرضیه ادهم جامعه ساز پلتفرم کارزار نیز خاطرنشان کرد:بسیار خرسندیم که در خدمت والدین و دوستان و معلمین و فعالان حوزه کنکور هستیم؛ در حال حاضر یکی از پرجمعیت‌ترین مطالبات که در کارزاری شکل گرفته، دانش آموزان به عنوان آینده سازان هستند.
وی اظهار داشت: آنهادر این جا یاد می گیرند که اگر مطالبه ای دارند در جامعه مدنی از طریق راهکاری همچون امضا کردن به آن برسند و از این طریق امیدوار می شوند و ما سرمایه اجتماعی بهتری را می توانیم جلب نماییم.

وی بیان کرد:هر موضوعی که باعث دغدغه عده ای از افراد جامعه باشد حتما باید پیگیری شود، اما زمانش بعد از استقرار دولت است و پیشنهاد می کنیم بعد از آن مسیر پیگیری مشخص شود.
زرآبادی عنوان کرد: نوع مطالبه گری بسیار مهم است و باید تصمیات شفاف و کارشناسی باشد؛ در متن درخواست کارزار باید شفاف باشیم که چه کاری باید انجام دهیم پیگیری مطالبه مد نظر است یا مطالبه یک پروژه؟باید بدانیم این یک پروژه نیست بلکه یک پروسه است.
وی تصریح کرد: بعد از استقرار دولت باید مطالبات مطرح شود تا جلسه ای کارشناسی تشکیل گردد؛ تحصیل برای خیلی ها راه پیشرفت است و اگر این مسیر شفاف نباشد و از اعدالت دور باشد شکاف بین جمعیتی بیشتر می شود کار کارشناسی و متن در کارزار باید شفاف باشد و به صورت پروسه ببینیم و برای آن برنامه داشتبه باشیم، ما باید همه خانواده ها را ببینیم و مطالعات شفاف در قالب این کارزار می تواند نتیجه بخش باشد.
گفتنی است در این نشست تعدادی از حاضران به بیان دیدگاههای خود پرداختند، در این باره حمید خزائی مدرس زبان انگلیسی و مولف با 28 سال سابقه تدریس گفت: مصوبه با اهدافی چون ایجاد عدالت و بریدن دست مافیا و کم کردن استرس آغاز شد ولی صد در صد مطمن هستم این مصوبه به هیچ یک از این اهداف نرسید.
همچنین گنجی نویسنده کارزار بیان کرد:یکی از عللی که این کارزار را نوشتم در بحث عدالت اجتماعی بود که می دیدم این مصوبه به خصوص در مناطق محروم و روستایی با کمترین امکانات نتوانسته موفق عمل کند، در حالی که اگر مصوبه ای نوشته می شود برای تحقق عدالت باید هه مناطق محروم و همه شرایط را در نظر بگیرد.
امیدیان مشارو کنکور و مدرس عنوان کرد:شورا در مصاحبه ها مسائلی که اعلا می کنند که صحت ندارد و می گویند همه راضی هستند در حالی که این طور نیست اگر ما مجلس داریم چرا باید این همه نهاد موازی داشته باشیم.
یک مدرس فیزیک و پژوهش نیز اظهار داشت:در این باره چند ایراد وجود دارد وقتی بچه ها درگیر کنکور شوند فعالیت های پژوهشی را کنار می گذارند که به آنها لطمه می زند وقتی در کل کشور یک امتحان سراسری برگزار کنیم که قرار است بخشی از نمره خلاقانه باشد فرصت چنین خلاقیتی برای مناطق محروم وجود ندارد.
رفیعی مدیر خبری کارزار نیز عنوان کرد: در این راستا مطالبات و پیگیری های زیادی وجود دارد و باید صدای همه باشیم.
همچنین سیده زهرا عبداللهی خبرنگار نیز خاطرنشان کرد:در دو سالی که درگیر این موضوع هستیم فارغ از بعد کارشناسی که ایرادات اساسی دارد و تلاش مطالبه گران در این زمینه قابل تقدیر است ما تلاش کردیم در صدا و سیما همراه بچه ها باشیم و صدا و سیما همچنان پیگیر و همراه است ای موضوع نباید سیاسی و امنیتی شود و ما می‌خواهیم بدانیم در دولت جدید امکان پیگیری این مطالبه وجود دارد.
در ادامه سید امینی دبیر فیزیک و یکی از موافقان مصوبه گفت: این طرح تاکید روی کتاب است و عدالت اجتماعی نیز تحقق می یابد باید اجازه بدهیم صدای موافقان نیز به گوش برسد من نمی گویم با کل مصوبه موافقم اما باید نکلات مثبت و منفی را با هم ببینیم و برای نکته منفی راهکار بدهیم.
همچنین یکی از مدرسان با سابقه بیان کرد:در کتاب های درسی سوالات متعددی بدون پاسخ آمده است و این خود مافیایی را برای کتاب های کمک درسی ایجاد کرده است.
عباس بهمنی مشاور کنکور نیز در این نشست اظهار داشت: بنده رتبه یک کنکور و دارای دکترا هستم و در ارشد رتبه دو دارم و به کار آماری علاقه هستم.بنده اشکالات ریاضی و آماری این طرح را رصد کرده ام از نظر اجرا و تصحیح اشکالاتی در آن وجود دارد و اثر روانی و استرس آن بالاست و عدالت اجتماعی در آن به وجود نمی آید.
وی گفت: این طرح به خوبی ارزیابی نشده است و خود عاملین می دانند و کاری ندارند نظر سنجی ها چه می گویند، بنده با بحث تراز آشنایی دارم وقتی نمره ها و درصدهای آزمون را ارزیابی می کنیم می بینیم باعث بی عدالتی شده است.
بهمنی تصریح کرد: این مصوبه پر از اشکال است و به عمد هم پر از اشکال شده است و در شیوه سنجش مشخص نیست جمعیت به نفع یا ضرر است در واقع عدم شفافیت مهم ترین اشکال این مصوبه است ضمن اینکه عدلت جمعیتی نیز در نظر گرفته نمی‌شود و آمار نشان می دهد ترازها در سال گذشته اشتباه محاسبه شده است.

جامعه ساز پلتفرم کارزار گفت:تقریبا همه در جریان تاثیر معدل بر روی کنکور قرار دارند که از سال 1400 با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی آغاز شد و مورد انتقادات زیادی به خصوص در نحوه اجرا قرار گرفت.
وی افزود:عمده عزیزان در این نشست از نحوه اجرای آن انتقاد دارند که چرا مهلت کافی برای زیرساختهای آن و تحقق عدالت آموزشی اتخاذ نشده و یک شتابزدگی عجیبی در این تابستان در جهت اینکه مجمع مصلحت نظام به آن مصوبه سرعت دهد اتفاق افتاد و در حال حاضر دیدیم که شاید آخرین فرصتی باشد که به دولت جدید و پزشکیان رئیس جمهور منتخب بتوانیم این پیام را برسانیم تاقبل از

اینکه ذی نفعان زیادی درگیر مشکلات شوند یک تغییری در این زمینه انجام پذیرد.
ادهم با اشاره به هدف برگزاری این رویداد بیان کرد: قرار است حاضران با نگاهها و زاویه های مختلف به گفتگو بپردازند و یک شبکه انسانی اتفاق بیفتد و بتوانند در تولید محتوا پیرامون خواسته مشترک خود و اگاهی بخشی مشارکت داشته باشند.
وی عنوان کرد:تاکنون از طریق این شبکه ها و همفکری توانسته‌ایم نتایج خوبی را در زمینه محیط زیست و میراث فرهنگی داشته باشیم و با مقام ها و جایگاههای مختلفی لینک شده و رضایت خوبی از این آشنایی ها شکل گرفته است.
جامعه ساز پلتفرم کارزار تصریح کرد:امیدواریم چنین اتفاقی نیز در این نشست روی بدهد هر چند والدین یک شبکه منسجم داشته اند و در این جا هم می توانند به طور منسجم تری فعال شوند و از طریق رسانه و این پلتفرم صدایشان را به طور وسیع تری منتشر کنند.
وی خاطرنشان کرد: بدین منظور جو این محیط بیشتر شبیه کافه رویداد است و علاقه مند هستیم همه حاضران با گفتگو دیدگاه خود را ارئه دهند و کارشناسان نیز به طور تخصصی به ارائه نظرات بپردازند.
در این نشست، علی امرائی عضو کمیسیون آموزشِ دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: دیده‌بان شفافیت و عدالت در سال 94 پس از آنکه مسئولان به شکل جزیره‌ای کار مبارزه با فساد را دنبال می کردند آقایان احمد توکلی، احمد امیرآبادی، محمد دهقان و برخی دیگر از مسئولینی که به بحث مبارزه با فساد شهرت داشتند با تشکیل جلساتی، هیئت امنا و هیئت مدیره سازمان را شکل دادند.
وی افزود:در حال حاضر هیات مدیره سازمان ما افرادی همچون احمد توکلی به عنوان رئیس هیئت مدیره، امیرآبادی فراهانی به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره، علی اشرف نوری به عنوان مدیرعامل، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور به عنوان عضو، خاندوزی (وزیر اقتصاد) به عنوان عضو، محسن جلواتی (معاون گمرک ایران) به عنوان عضو و برخی دیگر از دوستان فعال هستند.
امرائی عنوان کرد:این سازمان 21 کمسیون تخصصی دارد که یکی از این کمیسیون‌های تخصصی شامل کمیسیون آموزش است، ما از سال 1395 بر بحث کنکور در حوزه آموزش و پرورش ورود کردیم.
وی تصریح کرد:در این سال مجلس یک مصوبه و اصلاحیه ای بر قانون سال 92 داشت و در آن جا بحث تاثیر مثبت معدل مطرح شده بود و در قانون سال 95 به این اشاره شد که نحوه و میزان اثر معدل در شورای سنجش و پذیرش مطرح شود.
عضو کمیسیون آموزشِ دیده‌بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: از سال 95 تا 1400، مجلس یا شورای سنجش و پذیرش هر زمانی که جلسه تشکیل می داد این میزان نحوه را به شکل مثبت تصویب می کرد علت اینکه اثر مثبت می گذاشتند در مصوبه به نظر کارشناسی‌شان این بود که به صورت مثبت اثر داده شود و معدلی که از امتحانات نهایی از دانش آموزان می گیرند آن روایی لازم و کافی را ندارد.
عضو کمیسیون آموزشِ دیده‌بان شفافیت و عدالت عنوان کرد: آقایان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که ما می‌توانیم به تمام کنکور ورود کنیم و اثر قطعی معدل را برای دو سال پیش 40 درصد و بعد 50 درصد و در حال حاضر نیز 60 درصد بدهند.
وی ادامه داد: سوال این است آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند به موضوع تاثیر معدل در کنکور ورود کند یا نه؛ بنده استناد می‌کنم به نامه حقوقی معاون حقوقی رئیس جمهور، وقتی آقای وزیر علوم دید سال 1400 مصوبه از سوی شهید رئیسی ابلاغ شده بود و از طرفی قانون سال 92 بوده زمانی که خانم زرآبادی هنوز نماینده بودند در سال 95 و در سال 1400 نیز قانونی ابلاغ شد که این قانون

جمعش برای اجرا در تعارض بود.
امرائی اظهار داشت:در آن زمان وزیر علوم به دهقان معاون رئیس جمهور نامه زد مبنی بر اینکه بنده دو مصوبه دارم که یکی مصوبه مجلس و دیگری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید کدام را اجرایی کنم و متاسفانه این را نمی توانند با هم اجرا کنند (برخی می‌گفتند دو مصوبه در تعارض نیستند و می‌شود هر دو را اجرا کرد) در حالی که بین تاثیر مثبت و قطعی چه کاری می توان انجام داد وقتی باید 50 درصد قطعی باشد و در این جا اصلا راه وسطی وجود ندارد.

انتهای پیام

کد خبر 19664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =