کد خبر 20047
۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور دوباره به جریان افتاد/ مذاکره وزیر آموزش و پرورش با شورای عالی انقلاب فرهنگی

لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور دوباره به جریان افتاد/ مذاکره وزیر آموزش و پرورش با شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش در حال مذاکره با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای لغو تاثیر قطعی معدل بر کنکور است. 

به گزارش نمایندگان، علی رمضانی، رئیس کمیته آموزش و پرورش ستاد رئیس جمهور در ایام انتخابات در توییتی اعلام کرد: وزیر جدید از زمان حضور در وزارت ‎آموزش و پرورش در بحث ‎لغو قطعی تأثیر معدل با ‎شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال مذاکره است.

طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش‌آموزان امسال در تمام پایه‌های تحصیلی دوره متوسطه دوم امتحانات نهایی داشتند و نتایج امتحانات تأثیر قطعی در ورود آنها به دانشگاه دارد.

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت قبل از تغییر ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی

20 تیر ماه امسال بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار مجلس یازدهم بر مصوبه‌ای که می‌توانست تاثیر قطعی معدل را در نتیجه کنکور تا سال ۱۴۰۶ و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به تاخیر بیندازد را رد کرد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه  طرح اصلاح تبصره 5 ماده 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی کرد و مصوبه اصراری مجلس شورای اسلامی در خصوص تاخیر تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در آزمون سراسری (کنکور) تا سال 1406 را به مصلحت ندانست بنابراین تاثیر معدل در تعیین تراز و رتبه کنکور سراسری طبق روال جاری خواهد ماند.

گفتنی است به دنبال پافشاری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبه خود درباره تاثیر قطعی معدل بر نتیجه آزمون، نمایندگان مجلس روز 27 شهریور ماه سال گذشته طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی را با اولویت در دستور کار قرار داده و به تصویب رساندند. مصوبه ای که از دو بعد برای مجلس حائز اهمیت بود؛ هم حفظ شان قانون‌گذاری خود و هم حفظ آرامش داوطلبان کنکور.

استدلال مجلس برای این مصوبه یکسان نبودن کیفیت آموزش در همه نقاط ایران، نقض عدالت آموزشی و ایجاد تبعیض و از همه مهمتر نقض مصوبه پیشین مجلس از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. موافقان این طرح معتقد بودند هرچند تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، اما بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد.

رد مصوبه کنکوری مجلس در شورای نگهبان

شورای نگهبان اما این مصوبه را رد کرد و نمایندگان مجلس یازدهم  در اول خرداد ماه سال جاری بر نظر قبلی خود اصرار کردند و این مصوبه برای حل اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد. 

اما به دنبال رای شورای نگهبان، سازمان سنجش آموزش کشور هم در خصوص ضوابط و مقررات آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر مبنای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) و ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از آن، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

بر این اساس در کنکور 1403، بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر سوابق تحصیلی قطعی برای پایه دوازدهم ۵۰ درصد خواهد بود و ۵۰ درصد هم آزمون سراسری دروس اختصاصی؛ لذا به این ترتیب دروس عمومی فقط در سوابق تحصیلی لحاظ خواهد شد و در آزمون سراسری، دروس عمومی وجود نخواهد داشت و فقط دروس اختصاصی است و سه گروه اصلی تجربی، ریاضی، فنی و انسانی بر مبنای ۵۰ درصد سابقه تحصیلی، ۵۰ درصد آزمون محاسبه خواهد شد.

پیش از تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرده است که اتخاذ تصمیم در «تاثیر معدل در نتایج کنکور» پس از فعال شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیب جدید صورت گیرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکیل دولت چهاردهم، تغییراتی در اعضای حقوقی خود دارد؛ در ترکیب جدید مسعود پزشکیان رئیس جمهور ریاست شورا عهده‌دار است و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با استقرار دولت جدید تغییر می‌کنند.

حالا آنچنان که گفته می‌شود وزیر آموزش و پرورش در حال مذاکره با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای لغو تاثیر قطعی معدل بر کنکور است. 

انتهای پیام



 

کد خبر 20047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فیروزه DE ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    2 1
    این مصوبه بسیار ناعادلانه و ظالمانه است.لغو تاثیر قطعی معدل باعث اجرای عدالت خواهد شد
  • فیروزه DE ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    2 1
    این مصوبه بسیار ناعادلانه و ظالمانه است.لغو تاثیر قطعی معدل باعث اجرای عدالت خواهد شد