کد خبر 19813
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

فهرست وزرای پیشنهادی در یک قدمی مجلس/ آخرین گمانه زنی‌ها درباره دولتمردان چهاردهم

فهرست وزرای پیشنهادی در یک قدمی مجلس/ آخرین گمانه زنی‌ها درباره دولتمردان چهاردهم

از دولت خبر می‌رسد که فردا (یکشنبه 21  مرداد ماه) فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس ارائه می‌شود؛ در هفته جاری نیز برخی کمیسیون‌ها دستور کار خود را بررسی برنامه وزرای پیشنهادی قرار داده‌اند. 

به گزارش نمایندگان، شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور امروز گفت: به جز ۲ مورد فهرست کابینه تا امروز نهایی شده و فردا همه اعضای کابینه به مجلس معرفی خواهند شد.

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم می‌گوید: فردا رئیس‌جمهور اعضای کابینه را به مجلس معرفی می‌کند؛ بعد از اعلام وصول در صحن، وزرا یک هفته مهلت دارند در کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌های خود را ارائه دهند.

به گفته وی بعد از آن جلسات مجلس به‌‎صورت ۲ شیفت برگزار می‌شود. باید جلسات رای اعتماد در ۴ روز کاری به پایان برسد.

از سوی دیگر علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که: پس از بررسی یک هفته‌ای کمیسیون‌ها هفته آینده ۲۷ مرداد به صورت سه شیفت جلسه رای اعتماد وزرا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

روال رسیدگی به رای اعتماد بر اساس آیین نامه 

بر اساس ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

بر این اساس فرصت سخنگو برای ارائه گزارش در مورد هر وزیر ده‌ دقیقه است. در صورتی‌که بررسی برنامه وزیر پیشنهادی به بیش از یک کمیسیون تخصصی ارجاع شده باشد، سخنگوی هر کمیسیون حداکثر به مدت پنج دقیقه گزارش خود را ارائه می‌کند.

همچنین بر اساس ماده 203،  یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط‌ مشی و اصول کلی برنامه دولت و أخذ رأی اعتماد برای هیأت وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالی تشکیل می شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به  صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سی و پنجم (135) قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند. 

آخرین اخبار رسمی از فرآیند انتخاب وزرای پبشنهادی

محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور در آخرین گزارش خود از چینش ترکیب وزرای پیشنهادی اعلام کرد: پنجشنبه روز سنگین و پرچالشی بود. در دیدارهای جداگانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب، مدیران ستاد تهران و اعضای کمیته‌های بهداشت، نفت و سیاست خارجی، با صمیمیت و صراحت، دیدگاه‌ها و انتظارات خود را بیان کردند. 

وی ادامه داد: ‏در جلسه ۲۰۰ دقیقه‌ای شورای راهبری، گزارش این دیدارها و نیز گفت وگو با اعضای کمیته‌های محیط زیست، زنان، رفاه، جوانان، اطلاعات و دیگر نخبگان و فعالان جامعه مدنی را ارائه کردم. اعضای شورای راهبری همچنین گزارش رئیس دفتر محترم رئیس جمهور را از مصاحبه‌های دکتر پزشکیان بزرگوار با برخی نامزدها (که به معنی قطعی بودن هیچ یک از آنان نیست و بعضاً برای یک مسئولیت با چند نفر مصاحبه شده است) و آخرین وضعیت گزینه‌های عضویت در هیئت دولت شنیدند و دیدگاه‌های خود را جهت انتقال به ریاست محترم جمهوری به ایشان بیان کردند. ‏

معاون راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین نگرانی‌ها نسبت به برخی شایعات توسط اعضای محترم شورای راهبری بیان گردید. ‏لازم است از توجه و حساسیت مردم عزیز نسبت به روند و نتایج تعیین اعضای هیئت دولت قدردانی نمایم. این یک تجربه جدید شفافیت و دموکراسی در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزراست. بی‌گمان هر تجربه جدیدی با ایرادها و چالش‌های فراوانی روبه روست که مهم ترین آن مقاومت در برابر تغییر و باور نداشتن به نوآوری و سپردن کار به جوانان است. ‏خوشبختانه رئیس جمهور محترم با شجاعت و باور به تغییر، نوآوری و جوانان گام نخست را در این مسیر دشوار و پرفراز و نشیب برداشته‌اند که شایسته قدردانی و سپاس است.ش
اما آخرین گمانه زنی‌ها درباره گزینه‌های پیشنهادی کابینه چهاردهم،  از احتمال معرفی عبدالناصر همتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات، محسن حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش، سید عماد حسینی برای وزارت نفت، 
فرزانه صادق مالواجرد برای وزارت راه و شهرسازی، سید عباس عراقچی برای وزارت امور خارجه، علی اکبر صالحی برای وزارت علوم و حسین علایی برای وزارت کشور دارد اما هنوز از سوی شورای راهبردی و یا دفتر رئیس جمهور این اسامی تایید نشده است.

البته معاون پارلمانی رئیس جمهور مروز در گفتگویی از نهایی شدن تمام گزینه‌های پیشنهادی به جز وزرای پیشنهادی کشور و علوم خبر داده و گفته بود: در حال بررسی آخرین جمع‌بندی‌ها درباره ۲ وزارت‌خانه کشور و علوم هستیم و فعلاً جمع‌بندی‌ها درباره این ۲ وزارت‌خانه قطعی نشده است.

دبیری با بیان اینکه درباره وزارت کشور، سه‌ تا 4 گزینه مطرح هستند که همه آنها برای معرفی به مجلس شانس دارند، گفت: سعی ما این است که فردا همه وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کنیم اما این مهم، مستلزم این است که درباره ۲ وزارت‌خانه باقی‌مانده بتوانیم جمع بندی کنیم.

انتهای پیام 



 

کد خبر 19813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =