کد خبر 20060
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

آیا مجلس از پیشنهاد وام ازدواج وزیر اقتصاد استقبال می‌کند؟

آیا مجلس از پیشنهاد وام ازدواج وزیر اقتصاد استقبال می‌کند؟

طولانی شدن صف وام ازدواج و عدم ایفای تعهد بانک‌ها در این مورد یکی از پرتکرارترین تذکرات نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته بوده است حالا اما وزیر اقتصاد در روزهای اخیر یک پیشنهاد جنجالی مطرح کرده که بخشی از وام به صورت کالا به متقاضیانی که مایل باشند پرداخت شود؛ او می‌گوید که در کمیسیون‌های مجلس هم با استقبال نمایندگان روبرو شده است. 

به گزارش نمایندگان، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای اخیر یک پیشنهاد جنجالی درباره وام ازدواج مطرح کرد و آن اینکه برای متقاضیانی که تعجیل در دریافت تسهیلات خود دارند این امکان فراهم شود که بخشی از وام را به صورت کالا دریافت کنند.

رسانه‌ای شدن این پیشنهاد کافی بود تا برای۳۰۰ هزار نفری که اکنون در صف دریافت وام ازدواج هستند نگرانی ایجاد شود که آیا تغییری در مقررات مربوط به وام ازدواج ایجاد شده است یا خیر؟

اما وزیر اقتصاد دولت چهاردهم پس از واکنش‌های منفی به این پیشنهاد توضیح داد که هیچ تغییری در شیوه‌نامه پرداخت وام ازدواج صورت نگرفته و بانک‌ها موظف هستند بر اساس قانون موجود عمل کنند اما وی این پیشنهاد را برای سبک شدن بار تامین مالی از دوش بانک‌ها و همچنین تسریع در پرداخت وام ازدواج مطرح کرده است. 

وزیر اقتصاد: نمایندگان از پیشنهاد اعطای بخشی از وام ازدواج به صورت کالا استقبال کردند

نکته دیگری که این عضو کابینه چهاردهم، بر آن تاکید دارد این است که در جریان جلسات رای اعتماد و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس این پیشنهاد را با نمایندگان مجلس در میان گذاشته و با استقبال آنها مواجه شده است. 

گفتنی است در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ همانند قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حداقل ۲۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج اختصاص داده شد است. اما در عین حال سقف فردی این تسهیلات به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین به دلیل عدم افزایش اعتبار در بودجه، و بالا بردن تعهد بانک‌ها در این زمینه صف وام ازدواج طولانی‌تر و رسیدن به این تسهیلات برای جوانان دشوارتر شد. 

به گفته مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا امروز، ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. بر این اساس حدود ۲۱۳ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و ۲۱۰ هزار نفر هم تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری از ابتدای سال جاری تا امروز دریافت کرده‌اند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیأت عالی بانک مرکزی مقرر شده است که از فردا ۱۱ شهریور ماه، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال جاری اختصاص داده شود.

شمس الدین حسینی: صفر شدن صف وام ازدواج نیازمند بیش از ۸۰۰ همت منابع است

در اردیبهشت ماه سال جاری، شمس الدین حسینی نماینده تنکابن در مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تکلیف بودجه سالجاری به شبکه بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج گفته بود: براساس مصوبه مجلس امسال باید به ۳.۴ میلیون نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند پرداخت شود که این تعداد با احتساب متقاضیان در صف سال گذشته  به ۳.۸ میلیون نفر می رسد و  صفر شدن این صف نیازمند بیش از ۸۰۰ همت منابع است؛ حال آنکه کل منابع قرض الحسنه در اختیار شبکه بانکی در سال جاری ۳۰۰ همت است.

این موضوع در تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس از ابتدای سال جاری بارها نیز مورد تاکید قرار گرفت برای نمونه امید کریمیان، نماینده مردم سروآباد و مریوان در تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طبق قانون موظف به ترویج و حمایت از ازدواج موفق است و باید تسهیلات مالی مناسبی را برای ازدواج در اختیار جوانان قرار دهد؛ متاسفانه شش ماه است که  تسهیلات بانکی به زوج های جوان نرسیده است و این شیوه اعطای تسهیلات ازدواج درست نخواهد بود.

در همین حال سلمان اسحاقی نماینده قائنات تاکید کرد: بانک‌ها به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات عمل نمی‌کنند، البته به مردم محروم و مستضعف ارائه نمی‌دهند، از مسکن ملی و جوانی جمعیت گرفته تا وام ازدواج پرداخت نمی‌کنند، مردم سال‌ها است در انتظار هستند آن هم با چه شرایط و چه ویژگی‌ها و چه پلکان‌های سختی، الله اعلم، شاید برای یکسری خواص مثل زنجانی‌ها، شهرام جزایری‌ها هنوز پرداخت می‌شود اما به مردم محروم و مستضعف پرداخت نمی‌شود.

اما درباره پیشنهاد وزیر اقتصاد نیز از سوی نمایندگان مجلس مخالفت‌های ابراز شده است. عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد تاکید کرد: آن چیزی که در بودجه سال ۱۴۰۳ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است و آنچه منظور نظر مقنن بوده، پرداخت وام به صورت نقدی است و هر تصمیم دیگری غیر از این باید در بودجه سنواتی دیده شود؛ بنابراین این تغییر سیاست که ما وام ازدواج را به سمت خرید لوازم خانگی هدایت کنیم؛ ضمن اینکه تصمیم درستی نیست، در حال حاضر ممکن نیست و باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

این نماینده مجلس می‌گوید: چنانچه دولت تصمیم به اجرایی کردن این طرح دارد، می‌تواند این مطلب را در قالب پیشنهاد دولت در قالب برنامه بودجه ۱۴۰۴، به مجلس ارائه بدهد تا در کنار تسهیلات مسکن، مبلغی را برای خرید لوازم خانگی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

کد خبر 20060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =