کد خبر 3503
۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

امروز مجلس چه خبر بود؟

وزارتخانه «آموزش و پرورش» وزیردار شد/ رأی اعتماد مجلس به یوسف نوری

وزارتخانه «آموزش و پرورش» وزیردار شد/ رأی اعتماد مجلس به یوسف نوری

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف و با حضور 204 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و با حضور 204 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد؛

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح حمایت از مالکیت صنعتی

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی

گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری

بررسی برنامه و صلاحیت یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رأی‌اعتماد

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی.

راه شهید فخری زاده پرقدرت ادامه دارد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت شهید فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای کشورمان، گفت: امیدواریم با فعالیت های علمی و درخشان این شهید عزیز و دیگر شهدای هسته ای، توسعه مراکز تحقیقاتی در حوزه صنایع هسته ای کشور موفق تر از همیشه و با قدرت به پیش برود.

رأی اعتمادمجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

بررسی روند صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی صبح امروز با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور و برخی از وزرای کابینه سیزدهم حمید سجادی، حجت الله عبدالمکی، احسان خاندوزی  و سیدجواد ساداتی نژاد آغاز شد.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح علت عدم حضور رئیس جمهور در این نشست گفت: آقای رئیسی به منظور حضور در نشست سران اکو در سفر هستند از این رو آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ما حضور دارند که عرض خیر مقدم خدمت ایشان و وزرای همراه وی داریم.

ابتدا رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد که حاکی از موافقت این کمیسیون با نوری است.

مخالفان:

نیک بین نماینده کاشمر: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید در برنامه‌هایش تشریح می‌کرد چه رویکردی برای دانشگاه فرهنگیان و مقابله و حذف مافیای کنکور دارد.

چنارانی نماینده نیشابور: ورودی و خروجی وزارت آموزش و پرورش تناسبی نداشته و علیرغم تعدد تعداد بازنشستگان آن، با کمبود معلم جوان روبرو هستیم که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی تدبیری برای آن نشده است.

موافقان:

نوروزی نماینده رباط کریم: مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز باید در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد. برنامه های نوری مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است.

غضنفرآبادی نماینده بم: نوری توجه زیادی به سند تحول بنیادین و حل مشکلات فرهنگیان دارد.

زنگنه نماینده تربت حیدریه: آقای نوری از جنس آموزش و پرورش بوده و سال های متمادی از تدریس در مدارس تا دانش سراها و تربیت معلم را گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب می شود اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.

بسطامی نماینده ایلام: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منطبق با احکام ۲۰ ساله کشور و در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

پس از دفاعیان نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رأی گیری از نمایندگان مجلس آغاز شد و وی توانست رأی اعتماد آنها را جلب کند و وزیر آموزش و پرورش بشود. دکتر قالیباف ، نتیجه رای نمایندگان مجلس به یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد. بر این اساس؛ نمایندگان مجلس با 194 رای موافق، 57 رای مخالف، 17 رای ممتنع و از مجموع 268 آرای مأخوذه، تصدی وزارت آموزش و پرورش را به نوری سپردند.

طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی اصلاح شد

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح تبصره 1 ماده واحده این طرح با 198 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 265 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

موافقت نمایندگان با اصلاح طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار جهت رفع ایرادات شورای نگهبان با ماده 1 این طرح موافقت کردند.

مشمولان تقاضای ثبت اختراع مشخص شدند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی با اصل ماده 5 این طرح با 179  رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع   251 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بر اساس ماده 5 این طرح اشخاص زیر حق تقاضای ثبت اختراع را دارند:

1- مخترع (شخص پدیدآورنده اختراع) یا قائم مقام قانونی یا نماینده قانونی وی

2- شخصی که اختراع به سفارش او حاصل شده است یا قائم مقام قانونی یا نماینده وی، با رعایت حقوق مختلف

3- همچنین در تبصره (1) ماده (5) این طرح آمده است اگر افرادی به صورت مشترک اختراعی را پدید آورده باشند، حق تقاضای ثبت اختراع و حقوق ناشی از گواهینامه ثبت اختراع به طور مشترک به آنان تعلق دارد.

در تبصره 2 نیز ذکر شده کارکنان مرجع ثبت، حق تقاضای ثبت اختراع برای خود و یا به نمایندگی از دیگری را ندارند.

تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

چنارانی نماینده نیشابور و فیروزه: قدردان زحمات کادر نیروی دریایی برای حراست از مرزهای آبی ایران اسلامی هستیم.

اعظمی نماینده مردم جیرفت در مجلس با انتقاد از کندی سرعت اینترنت که برخلاف وعده های وزیر ارتباطات بود، گفت: آقای وزیر لطفا پای خود را از روی سیم بردارید.

نقدعلی عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان خواستار رسیدگی به وضعیت کشاورزان اصفهانی و خسارات خشکسالی ناشی از تدابیر بارگذاری‌های ناروا در زاینده رود شد.

سعیدی عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان طرح تقسیم این استان را غیرکارشناسی، دارای ایراد اصل ۷۵ و فاقد پیوست فرهنگی و اجتماعی دانست.

کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل خواستار پیگیری وزیر آموزش و پرورش برای تامین اعتبار لازم در راستای اجرای طرح رتبه بندی معلمان شد.

یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت افزایش سرقت در استان خوزستان از سوی دستگاه های تحت عمل وزارت کشور شد.

شکرالهی نماینده مردم کهنوج در مجلس با گلایه از مشکلات ایجاد شده توسط مدیرعامل شرکت فاریاب برای کارگران، از وزیر صمت خواست تا سهام این کارخانه را به مردم واگذار کند.

گلرو  نماینده مردم سمنان در مجلس با انتقاد از دستور وزیر نیرو مبنی بر توقف عملیات اجرایی سد فینسک تصریح کرد: با کدام منطق این دستور صادر شده، پروژه‌ای که تمامی مجوزهای زیست محیطی و برنامه و بودجه‌ای را داشته است.

رضازاده نماینده مردم سلماس در مجلس در تذکری به وزیر صمت خواستار رسیدگی به وضعیت اختصاص آرد به عشایر شد.

بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس گفت: مجلس و دولت به معنای واقعی و به دور از شعار از ظرفیت بسیج در اداره کشور استفاده کنند.

فروردین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس گفت: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با پوست، گوشت و استخوان خود مشکلات ایثارگران و جانبازان را درک کرده است.

وحیدی نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان تاکنون سه بار با اولویت در صحن مجلس بررسی شده، ولی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، گفت: اگر دولت توان پرداخت اعتبار این لایحه را ندارد صراحتا اعلام کند و مجلس شورای اسلامی نیز با شجاعت آن را از دستور کار خارج کند.

در انتهای جلسه، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آذرماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 53 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (سه شنبه، 9 آذر ماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام

کد خبر 3503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =