کد خبر 614
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

گزارش اختصاصی؛

ارز خصوصی و واکسن دولتی 

ارز خصوصی و واکسن دولتی 

مدیریت اپیدمی کرونا در حالی در دولت دوازدهم پایان یافت که عدم تامین واکسن کرونا بحرانی تازه بر این زخم گذاشته است. دولتمردان سابق مدعی بودند که از هر کاری برای تامین واکسن دریغ نکرده اند و ارز لازم را برای تامین واکسن کرونا اختصاص داده اند و اما برخی از کشورها مانع شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان‌ما: مدیریت اپیدمی کرونا در حالی در دولت دوازدهم پایان یافت که عدم تامین واکسن کرونا بحرانی تازه بر این زخم گذاشته است. دولتمردان سابق مدعی بودند که از هر کاری برای تامین واکسن دریغ نکرده اند و ارز لازم را برای تامین واکسن کرونا اختصاص داده اند و اما برخی از کشورها مانع شدند.

 حتی دولتمردان تاکید داشتند که اجازه واردات واکسن کرونا را به بخش خصوصی  نیز داده اند، اما همه این اقدامات در جریان پیک پنجم کرونا نشان داد که کشور هنوز در تامین واکسن کرونا مشکلات عدیده ای دارد.

طبق اظهارات مسئولین، سازمان غذاو دارو تاکنون ۳۸ مجوز برای تامین واکسن کرونا به شرکت های تولید دارو در بخش خصوصی داده است اما سوال این است که چرا با وجود تامین ارز دولتی واکسن مورد نیاز کشور را تامین نکرده اند.

"کارشکنی خارجی‌ها برای واردات واکسن " این نواری از اظهارات رئیس کمیسیون بهدات و درمان در پاسخ به کم کاری بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا است.

شهریاری به نمایندگان‌ما می گوید: این روزها افراد و شرکت‌های خصوصی زیادی مدعی هستند که می‌توانند واکسن کرونا به کشور وارد کنند. البته سازمان غذا و دارو هم می‌گوید که به بسیاری از افراد و شرکت‌های خصوصی مجوز واردات واکسن داده است اما آنان نتوانستند واکسن کرونا وارد کنند و یا اینکه کشورهای خارجی به آنان واکسن ندادند.  

این نماینده مجلس همچنین این را هم می گوید که واقعیت این است که برخی از دولت‌ها برای فروش واکسن می‌گویند که فقط دولت با دولت باید کار کند و به شرکت‌های خصوصی واکسن نمی‌دهند. سازمان غذا و دارو و هلال احمر هم این موضوع را تایید کردند که برخی از دولت‌ها به شرکت‌های خصوصی واکسن کرونا نمی‌دهند.  

این در حالی است که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو  اخیرا در صفحه شخصی خود نوشت: «خروجی ۳۸ مجوز واردات واکسن بخش خصوصی، ۳۱۴ هزار دز واکسن آسترازنکا از روسیه آن‌هم توسط یک شرکت دارویی بوده است.

این در حالی است که پیش از این، رئیس اتاق بازرگانی تهران ادعا کرده بود که وزارت بهداشت مانع واردات واکسن توسط بخش خصوصی شده است.

با وجود برخی اظهارات ضد و نقیض مسئولین ماجرا به همین جا ختم نشده و رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در اظهارات تازه ای پرده از برخی موضوعات برداشت.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، در یک ویدیو که گفت شد خصوصی بوده، بیان کرد: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.»

زالی  این را هم گفت که سفرای ایران برای تامین واکسن کرونا تلاش چندانی نکردند.

اظهارات این مقام وزارت بهداشت، واکنش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را برانگیخت. ظریف در صفحه اینستاگرام خود با انتقاد ضمنی از وزارت بهداشت در مخالفت با واردات واکسن، نوشت: «کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟»

با همه این تفاسیر هنوز سرنوشت ارائه ارز به بخش خصوصی پیرو واردات واکسن مشخص نیست و مسئولین باید در زمینه به سرعت شفاف سازی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 614

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =