کد خبر 8312
۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

گزارش اختصاصی؛

قانون رتبه بندی و شکستن سد مقاومت دولت ها/ دولت باید به مر قانون عمل کند

قانون رتبه بندی و شکستن سد مقاومت دولت ها/ دولت باید به مر قانون عمل کند

اجرای رتبه بندی معلمان پس از یک دهه مقاومت و کارشکنی دولت‌ها، گام مهم و بنیادی مجلس و دولت سیزدهم در راستای ارتقای منزلت اجتماعی فرهنگیان و سطح کیفیت و کمیت خدمات آموزشی است، اما همچنان عده ای از مزایای این قانون بی بهره اند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: ۳۰ مرداد ماه سال جاری پس از ۱۰ سال  چشم‌انتظاری سرانجام قانون رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد. مطالبه ای که پس از کش و قوس‌ها و فراز و فرودهای فراوان در مجلس یازدهم قانونی  و اجرای آن در دولت سیزدهم محقق شد.

موضوع رتبه‌بندی معلمان در چند سال اخیر جنجال برانگیز بود، معلمان با توجه به دغدغه‌های معیشتی و ضرورت توجه به ارتقای جایگاه فرهنگیان، آن را به عنوان یک مطالبه و حق پیگیری و بارها برای تحقق آن اعتراضات مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

مطالبه ای که قانون شد

اما داستان رتبه‌بندی از کجا مطرح و آغاز شد؟ طرح موضوع رتبه‌بندی معلمان به اوایل سال ۱۳۹۰ و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باز می‌گردد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در بخش اهداف عملیاتی و راهکارهای سند تحول بنیادین بر ارتقای منزلت اجتماعی فرهنگیان تاکید شده است.

پیرو این سند در سال ۱۳۹۲ لایحه‌ای به مجلس ارائه شد. بر مبنای این لایحه معلمان در چهار گروه طبقه‌بندی و میزان دستمزد آنها نیز بر این اساس تعریف شد. مجلس به دلیل پاره‌ای مشکلات ضمن بازگرداندن لایحه دولت تعیین منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.

در برنامه ششم توسعه نیز توسعه آموزش و پرورش مکلف شد نظام جامع رتبه بندی معلمان را تدوین و اجرا کند.

قانون رتبه بندی و شکستن سد مقاومت دولت ها/ دولت باید به مر قانون عمل کند

مجلس در سال‌های ۹۶ و۹۷ از دولت درخواست کرد لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس ارائه دهد که با مقاومت دولت تدبیر و امید در برابر این موضوع، مجلس طرح رتبه‌بندی معلمان را مصوب کرد که دولت باز بی توجه به این قانون از اجرای آن سرباز زد تا اینکه  سال ۱۳۹۸ بار دیگر داستان رتبه‌بندی با جدیت بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد و در نهایت دولت دوازدهم زیر فشار مجلس، افکار عمومی و جامعه فرهنگیان به گفته وزیر آموزش و پرورش دولت قبل، نظام رتبه‌بندی را ارتقا داد، اما عملا آنگونه که شعار دولت و وزارت آموزش و پرورش بود، محقق نشد.

دولت سال ۹۹ لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس ارائه کرد که در جریان گذار دولت دوازدهم به سیزدهم بررسی آن به طول انجامید.   سرانجام با چکش‌کاری بسیار به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و به قانون تبدیل شد.

پس از آن وزارت آموزش و پرورش موظف شد آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان را تدوین کند که این آیین نامه نیز با اما و اگرهای بسیار در نهایت در هیأت دولت تصویب و مقرر شد دولت تا محاسبه رتبه‌ها، مبلغی را علی الحساب به معلمان پرداخت کند و پس از بررسی مدارک و مستندات، رتبه‌ها در احکام کارگزینی معلمان درج شود.

قانون رتبه‌بندی باید با سهولت اجرا شود

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در باره اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به نمایندگان ما، گفت: طولانی شدن این قانون به صلاح کشور نبود. باید شأن و منزلت قشر فرهنگی کشور حفظ می‌شد.

وی افزود: معلمان  در تربیت نسل آینده نقش اساسی دارند و  باید کرامت بیشتری داشته باشند. مجلس یازدهم با این نگاه و با همراهی دولت، این امر را در دستور کار قرار داد و پس از فراز و نشیب بسیار زمینه اجرای آن فراهم شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور در صورتی در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی توسعه می‌یابد که نگاه ما به آموزش و پرورش و  معلمان به عنوان پرچم‌داران تعلیم و تربیت معطوف باشد.

قانون رتبه بندی و شکستن سد مقاومت دولت ها/ دولت باید به مر قانون عمل کند

منتظری گفت: تجربه کشورهای پیشرفته  نشان داده که اگر نگاه به آموزش و پرورش، اولویت ویژه داشته باشد، آثار و نتایج آن در بخش‌های مختلف کشور مشهود خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشورهای موفق توانا هستند، دانایی را مقدمه و ضرورت این امر دانست و افزود:دانایی در کشور به دست توانمند معلمان رقم می‌خورد.

نماینده مردم گرگان در مجلس با بیان اینکه این قانون در عمل باید با سهولت اجرا شود، تاکید کرد: باید تلاش شود مجموعه فرهیخته آموزش و پرورش به ویژه فرهنگیان دغدغه مسائل معیشتی و رفاهی نداشته باشند. مسائل معیشتی بازدارنده است و در کیفیت و کمیت خدمات آموزشی تأثیر منفی دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ها باید در راستای رفع دغدغه‌های معلمان باشد، ادامه داد: شایسته نیست‌ معلم پس از تدریس به ناچار برای تأمین معیشت شغل دوم داشته باشد. شهروندان در هر منصبی خدمت کنند، مدیون زحمات معلمان هستند.

در چشم‌انداز پیش رو بانگاه رییس جمهور به این قشر و همکاری و همراهی مجلس تحولات بزرگی را در عرصه تعلیم و تربیت و توجه بیشتر به جامعه فرهنگیان شاهد باشیم.

در روزهای اخیر و پس از اجرای قانون رتبه‌بندی نمایندگان مجلس در جلسات علنی درباره ضرورت اجرای قانون برای همه معلمان تذکر داده‌اند. گروه‌هایی از معلمان از جمله معلمان طرح مهرآفرین از مزایای این قانون بی بهره اند.

هر چند تصویب قانون رتبه‌بندی و اجرای آن دستاوردی بزرگ برای مجلس و دولت به شمار می‌رود اما آنگونه که نمایندگان مجلس بیان می‌کنند کامل اجرایی نشده است و ضرورت دارد دولت و وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای قانون و توجه به حقوق همه معلمان به مر قانون رتبه‌بندی معلمان عمل کند.

انتهای پیام

کد خبر 8312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =