کد خبر 19522
۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

فرجام لایحه حجاب؛ بازگشت به دولت یا تایید شورای نگهبان

فرجام لایحه حجاب؛ بازگشت به دولت یا تایید شورای نگهبان

موضوع لایحه حجاب یکی است بحث برانگیزترین موضوعات در جریان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بود؛ مخالفت با لایحه، وعده بازپس گیری آن و از سوی دیگر دفاع از آن مواضع متفاوت کاندیداها بود و حالا برخی منابع خبری از درخواست رئیس جمهور منتخب برای بازپس‌گیری خبر داده‌اند.

به گزارش نمایندگان، برخی منابع خبری امروز از درخواست مسعود پزشکیان برای بازپس‌گیری لایحه حجاب از مجلس و ارائه لایحه‌ای تحت عنوان آزادی پوشش فرهنگ و قومیت خبر داده‌اند؛ خبری که هنوز تایید یا تکذیب نشده است. 

مسعود پزشکیان رئیس جمهور چهاردهم در جریان رقابت‌ها و مناظره‌های انتخاباتی موضع خود را درباره موضوع حجاب و لایحه حجاب مطرح کرد بنابراین این خبر گرچه تایید نشده اما دور از انتظار نیست که چنین موضوعی از سوی او، برای اجرای مواضع انتخاباتی‌اش دنبال شود.

او در جریان مناظره ها گفته بود: «همانطور که در گذشته نتوانستند حجاب را به زور از سر زنان بردارند، نمی‌توانیم ما با زور حجاب را بر سر زنان بپوشانیم. در دانشگاه‌ها و مدارس دختران، کسانی را گذاشتیم که سواد و علمش را ندارند. با روش‌هایی که با زنان و دختران برخورد می‌کنیم، آنها را عقده‌ای می‌کنیم؛ حق برخورد اینگونه را با جوانان‌مان نداریم.»

قالیباف: لایحه حجاب هنوز قانون نشده است

البته در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، زمانی که در یکی از مناظرات مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری وعده بازپسگیری این لایحه را داده بود، محمد باقر قالیباف به او متذکر شد که این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است. رئیس مجلس معتقد بود که این لایحه معطوف به کارهای ایجابی است.

 لایحه عفاف و حجاب با عنوان «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» توسط قوه قضائیه تدوین و در ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و در مجلس نیز با تغییرات گسترده ای تصویب و در نهایت با 5 فصل و 70 ماده راهی شورای نگهبان شد.

اما لایحه معروف به لایحه عفاف و حجاب که بعد از رفت و آمدهای مکرر بین مجلس و دولت برای تصویب نهایی نیاز به تأییدیه هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت، در  29 اردیبهشت ماه امسال در این هیأت به رأی گذاشته شد و اعضای آن به بررسی موارد مغایرت مصوبه اصلاحی مجلس در خصوص لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پرداختند.

در این جلسه، تبصره ۵۴ باقیمانده از موارد مغایرت مصوبه اصلاحی مجلس در خصوص لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» با سیاست‌های کلی نظام در دستور کار قرار گرفت که اعضا پس از بررسی، اصلاحات انجام شده مجلس درباره این تبصره را رافع مغایرت های پیشین این هیات با سیاست‌های کلی نظام دانستند.

بنابر اعلام مجمع، لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بعد از مغایرت‎‌های اعلامی هیات عالی نظارت با سیاست های کلی ابلاغی، در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد. اصلاحات انجام شده در مجلس مجدداً در جلسه هیأت عالی نظارت بررسی شد و هیأت عالی نظارت اصلاحات انجام شده را پذیرفت و در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ نظر موافق اعضای هیأت عالی نظارت به شورای نگهبان اعلام شد.

آخرین نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

شورای نگهبان روز 12 اردیبهش ماه سال جاری آخرین نظر خود را درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اعلام کرد. بر این اساس مواد ۴۷، ۴۹ و ۶۵ مصوبه، از این جهت که در موارد، مکان‌ها و زمان‌هایی که از طریق سامانه‌های هوشمند فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، امکان احراز هویت وجود ندارد؛ تکلیف چیست، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد و دوم اینکه با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام درخصوص لایحه فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. 

پس از آن ،هنوز شورای نگهبان نظر جدیدی درباره این لایحه اعلام نکرده و البته مشخص نیست بعد از آنکه هیات عالی نظارت نظر خود را درباره بخش دوم آخرین ایراد شورای نگهبان اعلام کرد، نظر نهایی این شورا چه بوده یا خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر 19522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =