کد خبر 19674
۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

طرح دو فوریتی رفع فیلترینگ یا مطالبه فراگیر

طرح دو فوریتی رفع فیلترینگ یا مطالبه فراگیر

ترافیک طرح‌های فوریتی نمایندگان در حالی که هنوز مجلس روال معمول فعالیت خود را آغاز نکرده مجالی شد تا مطالبه رفع فیلترینگ در مجلس با تذکر یک نماینده درباره به جریان نیفتادن طرح دو فوریتی اش مطرح شود.

به گزارش نمایندگان، طرح دو فوریتی رفع فیلترینگ از سوی یکی از نمایندگان مجلس و تشنجی که به دنبال تذکر محمد قسیم عثمانی در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس ایجاد شد؛ همزمان با تغییر دولت و وعده رفع فیلترینگ بیش از آنکه از بررسی یک طرح در مجلس خبر دهد حکایت از بازگویی مطالبه‌ای دارد که به دنبال این تحولات سیاسی مطرح می‌شود. 

گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها

در روزهای گذشته، غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد در مصاحبه‌ای گفته بود: براساس برخی گمانه‌زنی‌ها، گردش مالی صنعت فروش فیلترشکن‌ها در ایران اعداد و ارقامی حول و حوش ۵ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود. اما این پول به جیب چه افراد و جریانی می‌رود؟ 

وی این ادعا را نیز مطرح کرده بود که : «براساس اطلاعاتی که از شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند، دارم همان افراد و جریاناتی که اقدام به فیلترینگ کرده و برای تصویب طرح صیانت تلاش کرده‌اند، بی‌ارتباط با فروشندگان فیلترشکن هم نیستند. باید توجه داشت، گردش مالی این صنعت به اندازه‌ای بالاست که بعید است بخش خصوصی بتواند در این حجم در فروش فیلترشکن ورود کند.»

این ۵ هزار میلیارد تومان همان رقمی است که قسیم عثمانی در تذکر روز چهارشنبه گذشته خود در مجلس به عنوان نتایج طرحش مطرح کرد و معتقد بود که جلوی طرح دو فوریتی او در مجلس گرفته شده است.

جزئیات طرح رفع فیلترینگ چیست؟

عثمانی درباره جزئیات طرح خود می‌گوید: طرح من در ارتباط با فیلترینگ است و در آن طرح خواسته ام این بود که اگر مسئله امنیتی در سطح شهرستان، استان و یا کشور وجود داشت حسَب مورد یا شورای تامین شهرستان، شورای تامین استان و یا شورای عالی امنیت ملی، دستور فیلترینگ را تا زمانی که نا امنی وجود دارد می تواند بدهد و زمانی که نا امنی بر طرف شد، فیلتر نیز باید برداشته شود؛ یعنی فیلترینگ متعلق به دوره ناامنی است و نه زمان حال حاضر که خوشبختانه هیچ مشکل امنیتی نداریم.

لاهوتی: مجلس دوازدهم به رفع فیلترینگ رای مثبت می‌‎دهد

این طرح در صورت مطرح شدن در مجلس، موافقانی نیز دارد از جمله مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس می‌گوید: نماینده‌ای طرح دو فوریتی برای رفع فیلترینگ ارائه کرده، طرح باید پیش برود و درباره آن بحث شود. اگر مطلوب بود، رای مثبت می‌گیرد و اگر برخلاف منافع کشور بود با رای منفی نمایندگان مواجه می‌شود. این طور نیست که طیف‌های تندرو بتوانند در تصمیمات مجلس اثر سوء بگذارند. طرح‌ها به هر حال مطرح می‌شود و نمایندگان مردم در خصوص آن بحث می‌کنند و رای می‌دهند. این تصور که برخی افراد و جریانات می‌توانند جلوی مطرح شدن طرح رفع فیلترینگ مانع‌تراشی کنند، ممکن نیست.

وی تاکید می‌کند: معتقدم این طرح از دستور کار خارج نمی‌شود و نمایندگان چاره‌ای جز تصویب طرح ندارند. چاره‌ای جز این نیست که بستر مناسب مجازی برای مردم فراهم شود. تجربه نشان داده است که هر زمان که مسئولان به مردم زور گفته‌اند و طرح‌های سلبی در دستور کار قرار گرفته، نتیجه مناسب شکل نگرفته است.

سلیمی: مجلس فیلتر نکرده که فیلتر را بردارد 

با این حال برخی نمایندگان معتقدند این طرح اساسا قابلیت طرح در مجلس را به لحاظ حقوقی ندارد چرا که مرجع فیلترینگ مجلس نیست.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رییسه مجلس می‌گوید: مگر فیلترینگ از سوی مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است که مجلس رفع فیلترینگ کند؟ فیلترینگ در زمان حسن روحانی و از سوی شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد؛ بر این اساس، فیلترینگ با مصوبه مجلس شورای اسلامی نبوده است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ممکن است در اینجا این موضوع مطرح شود که اگر هم مجلس فیلترینگ را انجام نداده است اما موضوع رفع فیلتر فیلترینگ از وادی مجلس دنبال شود که این کار محل بحث و بررسی است.

اما موضع‌گیری افراد نزدیک به دولت چهاردهم و در عین حال مشاور رئیس مجلس نشان می‌دهد طرح فیلترینگ که اخیراً در مجلس آنچنان که اشاره شد خبرساز شده است پیش از آنکه یک طرح برای وضع یک قانون باشد، یک مطالبه و یک موضع‌گیری سیاسی است. 

 مشاور رئیس مجلس مباحث پیش آمده درباره طرح دوفوریتی فیلترینگ را ایجاد یک دو قطبی سازی جعلی تعبیر کرده است. 

او همچنین آمار قابل توجهی از طرح‌های تدوین شده در مجلس دوازدهم داده که در جای خود قابل تامل است: مجلس هنوز تازه آغاز به کار کرده است، حدود 170 طرح ثبت شده است که بیش از 40 طرحآ نها دوفوریتی و یک فوریتی است.

انتهای پیام

کد خبر 19674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =