کد خبر 20131
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

ورود مجلس به پرونده وام‌های نجومی/ استدلال‌های درهم و شبیه به هم عشقی!

ورود مجلس به پرونده وام‌های نجومی/ استدلال‌های درهم و شبیه به هم عشقی!

انتشار مصوبه اعطای وام‌های نجومی به کارکنان سازمان بورس و پیش از آن انتشار آمار وام‌های دریافتی کارکنان بانک‌ها موجب شد تا نمایندگان مجلس از جایگاه نظارتی خود ورود به این موضوعات را کلید بزنند.

به گزارش نمایندگان، در روزهای اخیر نامه‌ای از سازمان بازرسی به عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد منتشر شده است که بر اساس آن شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تیر ماه سال جاری پرداخت وام و تسهیلات را به کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار با نرخ ۴ درصد بازگشت ۱۰ ساله از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسانده که اعتبار این وام در مجموع ۱۰.۵ میلیارد تومان است.  

همتی از وعده مقابله با رانت تا دفاع از رانت بانکی‌ها

پس از انتشار این نامه، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:‌ «پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده ام.د ر دولت چهاردهم برای حذف رانتها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچکس نخواهیم داد.»

البته این موضع همتی در حالی مطرح شده بود که پیش از این بعد از انتشار آمار مربوط به پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها او این موضوع را توجیه کرده و گفته بود که این اقدام انگیزشی برای جبران زحمات کارکنان بانک‌ها است.

استدلال‌های شبیه به هم در دفاع از وام‌های نجومی 

مشابه همین استدلال درباره وام های نجومی کارکنان بورس مطرح شد. مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره تخصیص تسهیلات به اعضای هیئت مدیره سازمان بورس اعلام کرد: این‌که گفته می‌شود هیئت مدیره سازمان وام را برای خودشان تصویب و پرداخت کرده، قطعا یک دروغ بزرگ است.

وی توضیح داد: شورای عالی بورس براساس ماده ۴ قانون اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیئت مدیره سازمان بورس را برعهده دارد، این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر یک روال کاملا عادی است و حتی گاه در برخی نهادها مبالغ پرداختی بیشتر از این ارقام است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه‌اند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود. شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع با پرداخت تسهیلات موافقت کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: ما هم تمام مدارک و مستندات را برای بررسی به دستگاه‌های نظارتی ارایه کرده‌ایم تا مشخص شود هیچ گونه ابهامی در پرداخت این وام‌ها وجود نداشته است؛ به‌دلیل وجود تعارضات منافع، این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است .

امروز پایگاه خبری بازار سرمایه ایران از استعفای کتبی مجید عشقی خبر داده و دلیل این استعفا را اینطور بیان کرده است: با توجه به تغییر دولت و انتخاب وزیر جدید اقتصاد، رییس سازمان بورس برای باز گذاشتن دست دکتر عبدالناصر همتی برای اعمال تغییر در ساختار مدیریت بازار سرمایه از سمت خود استعفا داد.

حالا مجلس از بعد نظارتی لازم است به این موضوع ورود کند و قرار است ابن کار انجام شود.

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمام دلایل و جوانب پرداخت وام‌های نجومی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف به کارکنان خود باید مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: پرداخت این وام‌های نجومی از سوی نهادهای مربوطه به کارکنان خود بر چه اساسی صورت می‌گیرد؛ این مسئله باید به صورت جزئی در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد توجه قرار بگیرد؛ حتی اگر پرداخت این وام‌ها بر مبنای قانون صورت گرفته باشد.

انتهای پیام 

کد خبر 20131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =