کد خبر 20125
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴

ایزدخواه در گفتگو با نمایندگان:

مجلس تخلف سازمان بورس را پیگیری می‌کند/ تیغ نظارتی مجلس کند و تعارفات زیاد است!

مجلس تخلف سازمان بورس را پیگیری می‌کند/ تیغ نظارتی مجلس کند و تعارفات زیاد است!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ریشه مشکل سازمن بورس را در عدم نظارت کافی مجلس بر نظام بانکی می‌دانم. مجلس در برابر نظام بانکی مماشات می‌کند و عموم نمایندگان با خواهش و تمنا با این سیستم برخورد می کنند.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نمایندگان درباره حواشی پیش آمده در سازمان بورس گفت: این مسأله را می توان به دم‌خروسی تشبیه کرد که از نظام بانکی بیرون می زند. مردم وقتی برای وام‌های ۵۰ میلیونی یا کمتر  مراجعه می‌کنند، بانک‌ها از ارائه آنها سر باز می‌زنند یا به بهانه‌های مختلف از دادن وام ازدواج که یک تکلیف قانونی است، خودداری می‌کنند. همچنین در مورد وام‌های فرزندآوری هم به همین صورت رفتار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این وضعیت، سال‌هاست ادامه دارد، افزود: در مواقعی که موضوع نظارت و بازخواست از عملکرد یا بودجه مطرح می شود روسای کل بانک مرکزی به‌سرعت با نامه‌ای به رهبری از ما می‌خواهد که مجلس بر بانک ها تکالیف مالایطاق نگذارد. در عین حال، تسهیلات قرض‌الحسنه به هیچ وجه با حجم تسهیلاتی که بانک‌ها به خودشان، بنگاه‌ها و کارمندان‌شان می‌دهند، قابل مقایسه نیست و بسیار کمتر است و در این مواقع باک ها شانتاژ می کنند.

تیغ نظارت مجلس کند است/مجلس در برابر نظام بانکی مماشات می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: حالا که این اتفاقات عجیب و غریب رخ می‌دهد و وام‌های چند میلیاردی به راحتی پرداخت می‌شود، گویی نظام بانکی هیچ قانون و انضباطی ندارد. من ریشه این مشکل را در عدم نظارت کافی مجلس بر نظام بانکی می‌دانم. مجلس در برابر نظام بانکی مماشات می‌کند و عموم نمایندگان با خواهش و تمنا با این سیستم برخورد می کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد:  این وضعیت در حالی است که ما قوانین مشخصی درباره نظام بانکی و تسهیلات  هم قوانین دائمی و هم بودجه سالانه داریم. وقتی مجلس در این زمینه سستی کند و تیغ نظارت مجلس کند باشد این چنین مشکلاتی پیش می‌آید و نمایندگان فقط در حد نطق یا مصاحبه درباره آن صحبت می‌کنند. در حالی که باید به صورت اساسی درباره نحوه نظارت مجلس بر بانک ها چاره اندیشی شود.

ایزدخواه گفت:  من در زمان تصویب قانون بانکداری جمهوری اسلامی و استقلال بانک مرکزی هم مخالفت کردم، زیرا این کار نظارت مجلس را تضعیف می‌کند. اکنون رئیس بانک مرکزی، تحت نظارت مجلس نیست و وقتی از وزرای اقتصاد سؤال می‌کنیم، پاسخ می‌دهند که اختیارات لازم در نظام بانکی را ندارند. این شکاف ساختاری باید حل شود.

وی ادامه داد: مجلس در حال حاضر نظارت کافی و کامل بر نظام بانکی ندارد و در عوض برای مسائل کوچکتر وزرا را به راحتی عزل و استیضاح می کند اما در مورد نظام بانکی که نقش اساسی در اقتصاد دارد و مشکلات و معضلات کشور از جمله تورم به این بی انضباظی ها و تخلفات صریح بانکی بر می گردد، نظارت مجلس کند می شود.

تعارفات بین نمایندگان و بانک‌ها، نظارت مجلس را به چالش می کشد

ایزدخواه اضافه کرد:  وجود تعارفات بین نمایندگان و بانک‌ها نیز مزید بر علت است؛ زیرا نمایندگان در حوزه انتخابیه خود انتظاراتی دارند که ممکن است منجر به کاهش نظارت مؤثر مجلس شود. دولت‌ها نیز اساسا وام دار نظا بانکی هستند و به دلیل بدهی‌های خود به نظام بانکی نمی‌توانند نظارت دقیقی انجام دهند. بارها شاهد بوده‌ام که وزرای اقتصاد در مورد نظام بانکی اعلام کرده‌اند که اختیارات لازم را ندارند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار نمایندگان مبنی بر اینکه آیا مجلس تخلف پیش آمده در سازمان بورس را پیگیری می کند یا خیر؟ گفت: باید نظارت مجلس را در این حوزه تقویت کنیم و  قطعاً موضوع را در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهیم کرد و تخلفات قابل پیگیری هستند.

انتهای پیام

کد خبر 20125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =