پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه 25 مهرماه به درخواست بررسی خارج از نوبت یا همان اولویت لایحه رتبه بندی معلمان را مورد رسیدگی قرار دادند؛ احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم به عنوان متقاضی اولویت به تشریح دلایل خود پرداخت و گفت: در بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ پیشبینیها و بودجه لازم برای اجرای این رتبهبندی اختصاص داده شده که باید از ابتدای سال جاری اجرایی میشد اما با توجه به اینکه نبود قوانین مورد نیاز و تاخیر دولت قبلی در ارائه لایحه به مجلس، متاسفانه این کار صورت نگرفت. باید با تسریع در تصویب این قانون اجرای آن در نیمه دوم سال محقق شود.
در ادامه این جلسه الیاس نادران نماینده تهران، یکی از باسابقه ترین نمایندگان مجلس در مخالفت با اولویت قرار گرفتن این طرح در صحن مجلس گفت : اگر تکلیف بار مالی این لایحه روشن نشود و محدوده اعتبارات را مشخص نکنیم وعدهای خواهیم داد که اجرایی نخواهد شد. مانند موضوع اعضای هیات علمی دانشگاهها که گفتند این مشکل با ۳۰۰۰ میلیارد تومان حل میشود اما امروز گفتهاند که کسری ۱۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.
البته که این پایان بررسی لایحه در مجلس نبود و در ادامه نقد موافقان از مخالفان بالا گرفت.
رحمتالله نوروزی نماینده علیآباد کتول در مخالفت با اظهارات نادران و در موافقت با در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبهبندی معلمان عنوان کرد: امروز نگاه فرهنگیان کل کشور به نمایندگان مجلس است، به این موضوع توجه کنید که مخالفان، نمایندگان تهران هستند شاید به این دلیل که ارتباط کناری با مردم و فرهنگیان دارند.
همین جمله باعث شد تا در ادامه مجلس متشنج شود و برخی از نمایندگان از جمله مالک شریعتی نماینده تهران به اظهارات نوروزی انتقاد کنند؛ شریعتی در قالب تذکری گفت: این چه استدلالی است که میگویند چهار نماینده تهران به عنوان مخالف صحبت کرده به همین دلیل نمایندگان تهران حرف فرهنگیان را نمیفهمند اکنون ما با یک موضوع کشوری، مالی و اقتصادی و بودجهای روبه رو هستیم. چرا بحث را به سمت موضوعات پوپولیستی و غیرکارشناسی میکشانید؟ من با رتبه بندی مخالف نیستم، اما باید منابع اجرای آن مشخص شود.
بلافاصله بعد از صحبتهای شریعتی درخواست بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه بندی به رای گذاشته شد و نمایندگان موافقت کردند این لایحه با اولویت مورد بررسی قرار گیرد.
در همین رابطه علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار نماینده گراف گفت: هدف غایی لایحه رتبه بندی معلمان ارتقای کیفیت آموزش و همچنین ارتقای شان و منزلت معلمان در کشور است. پیش بینی میکنیم این لایحه حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی را طلب کند.
وی همچنین یادآور شد: در این لایحه پنج رتبه را تعیین کردیم؛ رتبه بالا، استاد معلمی و رتبه پایین هم معلمین پایه را شامل می شود، بین هر رتبه ۲۵، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد افزایش حقوق خواهیم داشت. همچنین بازنشستگان امسال هم میتوانند از این رتبه بندی بهرهمند شوند.
طبق ماده یک لایحه رتبه بندی معلمان ، «در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص و شایستگیها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظاممند شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفهای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا میشود.»
به هر حال با در نظر گرفتن اهمیت این لایحه در کشور، مجلس یازدهم هم به نوبه خود پافشاری در این زمینه داشته و حالا در مصاف همکاری با دولت سیزدهم، آماده بررسی لایحه رتبه بندی معلمان است؛ این لایحه در جلسه علنی فردا(سه شنبه ) مجلس بررسی می شود.
انتهای پیام
نظر شما