به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، معلمان غیرانتفاعی با وجود اینکه از بدنه این وزارتخانه هستند لیکن از حقوق و مزایای مربوطه محروم بوده و طی سالهای گذشته همواره کوتاهی هایی در قبال آنها صورت گرفته است. از این رو جمعی از معلمان غیرانتفاعی با ایجاد کمپینی از مجلس درخواست کرده اند که نسبت به مطالبه تبدیل وضعیت آنها به استخدام رسمی، اقدامی موثر صورت دهد تا آنها از وضعیت بلاتکلیفی بیرون بیایند.
در دلایل توجیهی این معلمان که برای پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما ارسال شده، موارد زیر به عنوان مهمترین دلایل اینکه مطالبه آنها به حق و صحیح می باشد ذکر شده است:
یک: طبق تعریف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلمان غیرانتفاعی از معلمان وزارت آموزش و پرورش هستند.
در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش آمده است که: «معلم» و «مربی» (مترادف هم بکار رفته است) به فردی اطلاق می شود که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارد.
دو: معلمان غیرانتفاعی اولین گروهی از معلمان غیررسمی بودند که تبدیل وضعیت شدند و به واسطه سالها تلاش در کسوت معلمی به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش در آمدند. اسناد این تبدیل وضعیت در سامانه ملی قوانین و مقررات قابل مشاهده است.
سه: رفع تبعیض و ایجاد امکانات عادلانه با توجه به بند ۱ و ۱۰ اصل سوم قانون اساسی.
چهار: کارآمدی بالای معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی به دلیل فضای رقابتی حاکم بر این مدارس
پنج: حفظ کرامت انسانی و رفع تبعیض ناروا و محرومیت از مزایای یکسان با توجه به مواد ۷ و ۸ منشور حقوق شهروندی.
شش: عدم اجرای عدالت میان معلمان غیرانتفاعی با آموزش دهندگان نهضت، معلمان حق التدریس، مربیان پیش دبستانی و خرید خدمات قبل از سالهای ۱۳۹۲ و تضاد با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصل ایجاد فرصت برابر در جمع مردم شاهرود:
(عدالت به معنای یکسان بودن همهی برخورداریها نیست؛ به معنای یکسان بودن فرصتهاست؛ یکسان بودن حقوق است. همه باید بتوانند از فرصتهای حرکت و پیشرفت بهرهمند شوند. باید سرپنجهی عدالت گریبان ستمگران و متجاوزان از حدود را بگیرد و مردم به این، اطمینان پیدا کنند۲۰/۸/۱۳۸۵).
هفت: بی توجهی به شان و حقوق قانونی معلمان غیرانتفاعی و تضاد با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش در مورد شان و جایگاه مقام معلم:
(آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود ۱۱/۶/۱۳۹۹).
هشت: تعطیلی مجموعه تربیت معلم و عدم برگزاری آزمون های پذیرش معلمی در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به دلیل مازاد نیرو و گرایش فارغ التحصیلان سایر دانشگاه های علاقه مند شغل معلمی به تدریس در مدارس غیرانتفاعی.
انتهای پیام
نظر شما