کد خبر 6263
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

گزارش؛

رتبه‌بندی معلمان مهمترین مصوبه کمیسیون آموزش در یک سال اخیر

رتبه‌بندی معلمان مهمترین مصوبه کمیسیون آموزش در یک سال اخیر

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس طی یک سال گذشته مصوبات مهم و تأثیرگذاری داشت که برخی از مصوبات از جمله لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» و طرح «جهش تولید دانش بنیان» تبدیل به قوانین ماندگاری از مجلس یازدهم شد و در کنار این وظایف تقنینی، اقدامات نظارت مهمی نیز انجام داد.

به گزارش نمایندگان ما، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم عملکرد تقنینی و نظارتی مهمی از خود به جای گذاشت که در این گزارش به بررسی عملکرد این کمیسیون می‌پردازیم.

در این بازه زمانی، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، ۸۵ جلسه رسمی برگزار کرد که در مجموع بیش از ۱۵۲ ساعت طول کشیده است. همچنین در این کمیسیون، هفت کارگروه (کمیته) تخصصی تشکیل شده است که تاکنون ۲۶ جلسه داشته اند که روی هم بیش از ۴۸ ساعت زمان برده است.

حوزه قانون گذاری

در این بازه زمانی تعداد ۲۰ طرح و لایحه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است که شامل ۱۴ طرح و ۶ لایحه بوده است.

الف ـ  تصویب قوانین

۱ ـ قانون نظام رتبه بندی معلمان؛  در جهت اجرای سند تحول نظام آموزش و همچنین ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه، بعد از جلسات متعدد و بررسی های فراوان، قانون نظام رتبه بندی معلمان که یکی از قوانین بسیار مترقی است، تصویب و به دولت ابلاغ شد.

۲ - قانون جهش تولید دانش بنیان؛  این طرح به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع شد و  این ارجاع، عملا پویایی در نظام آموزش کشور را نشان داد چرا که برای مفید بودن آموزش، باید با صنعت و تولید ارتباط مستقیم و محکم ایجاد شود. به درستی کمیسیون آموزش متولی بررسی جهش دانش بنیان شد. بنابراین در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و تشویق به تولید دانش بنیان و رفع موانع تولیدگران، طرح جهش تولید دانش بنیان با تلاش این کمیسیون و در قالب ۲۰ ماده در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد. ان شاء الله با ابلاغ این قانون و ادامه این روند حمایتی، شاهد تحول خوبی در حوزه دانش و تولید دانش بنیان باشیم.

۳ ـ قانون نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

ب - طرح ها و لوایح مصوب کمیسیون (نوبت رسیدگی در صحن علنی)

در این اجلاسیه، چهار مصوبه مهم و اساسی در کمیسیون بررسی و مصوب شد که در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

۱ - طرح ساماندهی، تأمین وتربیت نیروی انسانی آموزشی و پرورشی وزارت آموزش وپرورش

۲ - طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

۳- طرح الحاق سه تبصره به ماده (۴) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

۴- لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) درخصوص تأسیس مرکز منطقه­ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب­آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و  مهندسی زلزله (پژوهشگاه) تهران، به­عنوان مرکز گروه (۲) تحت حمایت یونسکو  با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا

ج ـ  طرح‌ها و لوایح تحت بررسی

طرحها و لوایح دیگر در این بازه زمانی در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر است:

 ۱- طرح اجرای اصل پانزدهم (۱۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (تدریس زبانهای محلی و قومی در مدارس و دانشگاههای کشور)

۲- طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور

۳- تصویب کلیات طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی

۴-طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی

۵- طرح اصلاح تبصره (۴) بند (۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

۶- طرح پذیرش بدون کنکور دانشجوی ایرانی فارغ التحصیل مدارس خارجی و ایرانی خارج از کشور

۷- طرح برگزاری آموزش و ارتقاء مهارتهای حکمرانی و تربیت حکمرانان آینده کشور

د - عملکرد در مورد لایحه بودجه

بیش از ۸۰۰ پیشنهاد در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، به این کمیسیون ارجاع داده شد که در جلسات متعدد کمیته‌های کمیسیون و متعاقبا صحن کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

خوشبختانه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با پیگیری های مداوم اعضای کمیسیون مبالغ بسیار خوبی در جهت رشد و ترقی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تصویب شد.

هـ - اولویت های رسیدگی تقنینی:

ضمن بررسی میزان تحقق و بازخورد قانون برنامه ششم توسعه، تصویب احکام مناسب آموزشی، تحقیقاتی و فناورانه در قانون برنامه هفتم توسعه از اولویت های این کمیسیون است.

حوزه نظارت

الف - رسیدگی به سؤال نمایندگان از وزیران

در اجلاسیه اول دوره یازدهم؛ براساس بند (۴) ماده (۴۵) آیین نامه داخلی، در مجموع تعداد ۱۱۴ سوال از وزراء، به این کمیسیون ارجاع داده که در این میان سهم وزیر آموزش و پرورش ۵۳ سوال، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۵۳ سوال، وزیر کار و امور اجتماعی۲ سوال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱ سوال و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵ سوال بوده است.

ب - رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص

تعداد ۷ فقره درخواست تحقیق و تفحص به این کمیسیون ارجاع شده است که دو فقره از آنها به دلیل منصرف شدن متقاضی، بایگانی شده است. دو فقره هم به درخواست متقاضی مراعا مانده است و یک فقره نیز به تصویب رسیده است. دو فقره تقاضای تحقیق و تفحص هم در دست بررسی است.

تصویب تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور؛  با توجه به اهمیت بسیار زیاد کیفیت مطالب آموزش داده شده و همچنین پایش سطح علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، جهت سنجش و نظارت دقیق و مستمر بر آزمونهای ورودی دانشگاهها، تحقیق و تفحص از سازمان سنجش و آموزش کشور در کمیسیون و صحن تصویب گردید و هیات تحقیق و تفحص در سازمان مستقر و در حال بررسی موضوع است.

ج - بررسی تقاضاهای مربوط به اعمال ماده (۲۳۴) آیین نامه

سه فقره تقاضای اعمال ماده (۲۳۴) به کمیسیون واصل شده است که یک فقره از آن که مربوط به سازمان سمت بود در کمیسیون تصویب، گزارش آن در صحن قرائت و سپس به قوه قضائیه ارسال شد. یک فقره هم به درخواست متقاضی مراعا مانده است. یک فقره هم در دست بررسی است.

د - کسب اطلاع از کم و کیف اداره کشور از دستگاه‌های مرتبط با کمیسیون:

ایفای درست وظیفه نمایندگی، مستلزم کسب اطلاع و نظارت بر نحوه اداره کشور توسط دستگاه‌هاست. جهت کسب اطلاعات دقیق از کم و کیف نحوه اجرای قوانین و مقررات توسط دستگاهها و نحوه تدوین آیین نامه و بخشنامه ها و همچنین اجرای آنها و گزارش گیری از نتیجه اجرای مصوبات مجلس و بازخورد رفتاری جامعه هدف هر قانون، باید ارتباط مستمر با دستگاههای اجرایی داشت و از آنها در مسائل مختلف گزارش گرفت. کمیسیون با استفاده از ابزارها و روشهای گوناگون، در این مسیر گام بر می دارد:

۱ - پیگیری اجرای صحیح قوانین:

- پیگیری تصویب آیین نامه قانون نظام رتبه بندی معلمان؛ با توجه به اینکه در ماده (۹)  قانون نظام رتبه بندی معلمان تصریح شده است دو نفر نماینده کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در همه مراحل تدوین و تصویب آیین نامه این قانون، نظارت داشته باشند، هم اکنون دو نفر از اعضای کمیسیون در تدوین صحیح آیین نامه اجرایی، نظارت دارند.

-بررسی نحوه اجرای قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون های سراسری

- پیگیری اجرای دقیق همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها مصوب شده در قانون بودجه

۲ - برگزاری جلسات با موضوعات خاص از قبیل:

-نحوه اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها

-بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی

- گزارش وضعیت آموزش پزشکی کشور

- توجه به ظرفیت نخبگان

- حمایت از شرکتهای دانش بنیان، فناور و خلاق

کارنامه یکساله کمیسیون آموزش مجلس

هـ - بازدیدهای میدانی

نمایندگان عضو کمیسیون در اجلاسیه دوم دوره یازدهم بازدیدهایی را در برنامه خود داشته است و سعی نمودند ارتباط لازم را با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش و پرورش حفظ نمایند، نمونه هایی از آن به شرح زیر است:

- بازدید از دانشگاه گیلان و مراکز آموزشی و پژوهشی استان گیلان

- بازدید از مراکز آموزش و پرورش استان گیلان

- بازدید از مرکز آموزش شهدای وظیفه نزاجا(۰۱)

- بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی

- بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

- بازدید از شرکت همراه اول به منظور بررسی عملکرد شبکه آموزشی شاد

و - نظارت بهینه بر دستگاه‌ها

یکی از موانع تصمیم گیریهای صحیح و به هنگام، کمبود گزارش های جامع و دقیق از دستگاه‌های اجرایی است. این کمیسیون از مسیرهای مختلف، گزارش های دقیق آماری را از دستگاه‌ها مطالبه کرده است.

بر همین اساس در یک اقدام ابتکاری در این کمیسیون، دستگاههای مرتبط بین نمایندگان کمیسیون تقسیم بندی شد، به طوری که هر عضو کمیسیون به عنوان نماینده کمیسیون با یکی از دستگاهها مرتبط باشند. البته این علاوه بر وظایف نمایندگی همه نمایندگان در ارتباط با دستگاهها بوده و نافی اختیارات و مسوولیت قانونی نمایندگان دیگر در نظارت بر رفتار دستگاهها نیست اما بطور ویژه برای هر دستگاه یک نماینده کمیسیون مسوول ارتباط شد. نمایندگان مرتبط، طی نامه هایی به همه این دستگاهها قوانین حوزه آنها خواستار شدند تا دستگاه ضمن تنقیح قوانین خود، نقائص و کمبودهای قانونی را، احصاء و به صورت طرح یا لایحه پیشنهاد دهند.

در گام بعدی نمایندگان از دستگاه‌های مرتبط گزارش تحقق قانون برنامه ششم توسعه و پیشنهادها برای قانون برنامه هفتم توسعه طلب نموده اند که در بتدریج در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

ز - گزارش‌های تبصره (۱) ماده (۴۵)

عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فرآیند برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مکاتبات

الف - مکاتبات موضوعات خاص کشوری به رئیس جمهور

۱ - مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور سراسری

۲ - اجرای حکم همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی برای اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی

ب - مکاتبات تکلیفی

در مواردی که به استناد حکم قانونی خاص، دستگاه مرتبط در زمان تعیین شده قانونی، مکلف به ارائه گزارش می باشد، کمیسیون طی مکاتبه هایی، گزارش را درخواست نموده است.

ج - مکاتبات در مورد تقاضاهی مردمی

بیش از ۱۱۰۰ نامه به دستگاه‌های مختلف با امضای رئیس و نواب رئیس کمیسیون برای بررسی و مساعدت در حل مشکلات موردی متقاضیان که تقاضای بررسی و کمک از کمیسیون را داشته اند؛ ارسال شده است. بسیاری از اینها همراه با پیگیری بوده و پاسخ های دستگاهها دریافت و به متقاضی منعکس شده است.

انتهای پیام

کد خبر 6263

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =