کد خبر 1508
۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

گزارش اختصاصی؛

قصه پرغصه غیبت نمایندگان!

قصه پرغصه غیبت نمایندگان!

طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، حضور نمایندگان مجلس در رای گیری ضروری است و حضور و مشارکت نمایندگان در تصمیمات کلان کشور مهم می باشد. با این حال عدم نظم و انضباط برخی از نمایندگان در صحن مجلس در بسیاری از مواقع مذاکرات صحن علنی را دچار مشکل کرده و گاها این مسئله مورد انتقاد سایر نمایندگان و همچنین رئیس مجلس قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، حضور نمایندگان مجلس در رای گیری ضروری به نظر می‌رسد هر چند مشارکت نمایندگان در تصمیمات تعیین‌کننده بوده و هر یک رای نمایندگان می‌توانند سرنوشت کشور را براساس تدوین قوانین مصوب رقم بزنند.

از این رو حضور و مشارکت نمایندگان در تصمیمات کلان کشور مهم بوده و حتی مقام معظم رهبری تاکیداتی در باب نظم و انظباط نمایندگان در حضور در مجلس دارند.

با این حال عدم نظم و انضباط برخی از نمایندگان در صحن مجلس در بسیاری از مواقع مذاکرات صحن علنی را دچار مشکل کرده و گاها این مسئله مورد انتقاد سایر نمایندگان و همچنین رئیس مجلس قرار گرفت و نمایندگان بارها نسبت به این موضوع اخطار جدی دریافت کردند.

اخیرا جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در همین زمینه در صحن علنی مجلس با انتقاد از عدم مشارکت حداکثری نمایندگان در رای گیری‌ها، این حجم از بی‌تفاوتی را برای مجلسی که به آن لقب انقلابی داده شده، نگران‌کننده دانست و تاکید کرد که باید به این نکته توجه کنیم که در روز قیامت برای هر کدام از ثانیه‌ها که در اینجا حضور داشتیم از ما سوال می‌کنند.

وی این را هم گفت که؛ انقلابی‌گری با بی‌تفاوت بودن زاویه دارد نباید فراموش کنیم که جلسات مجلس از طریق مانیتورها در مجلس نمایش داده می‌شود و مردم آن را مشاهده می‌کنند.

اما این پایان کار نبود و همین چند روز گذشته بود که رئیس مجلس شورای اسلامی هم اتمام حجتی با برخی از نمایندگان داشت.

محمدباقر قالیباف در جلسه ۲۱ شهریورماه مجلس و در جریان بررسی طرح «تقویت امنیت غذایی کشور»، برای چندمین بار نسبت به کم‌کاری و عدم مشارکت عده‌ای از نمایندگان در رأی‌گیری تذکر داد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: «۵۰ نفر از نمایندگان در رأی‌گیری مشارکت نکرده اند. بعدا به گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، معترض نشوید!».

با این حال هنوز هستند نمایندگانی که هیچ اظهارنظری در مجلس نمی کنند و مشارکتی در امور مجلس ندارند، چراکه این موضوع را می‌توان از تعداد نطق‌ها و تذکرهای نمایندگان مجلس متوجه شد که نشان می‌دهد مشارکت برخی از آنها در حد صفر است با این حال کارشناسان معتقدند باید ضمانت اجراهای محکمتری درباره کم‌کاری یا بی‌نظمی برخی نمایندگان در آن دیده شود.

شایان ذکر است آمار مشارکت و انضباط نمایندگان در جلسات صحن و کمیسیون‌ها بود بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس به صورت شش ماهه و سالانه منتشر می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 1508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =