کد خبر 19857
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

دومین روز حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس/ از روز پرچالش همتی و میدری تا بحث داغ فیلترینگ با هاشمی

دومین روز حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس/ از روز پرچالش همتی و میدری تا بحث داغ فیلترینگ با هاشمی

19 وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای حضور در کابینه چهاردهم برای دومین روز متوالی در کمیسیون های تخصصی مجلس حاضر شدند؛ عبدالناصر همتی با توجه به کارنامه عملکردی‌اش در بانک مرکزی پاسخگوی نمایندگان در کمیسیون‌ها بود، احمد میدری هم روز پر چالشی در کمیسیون امنیت داشت. 

به گزارش نمایندگان، وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان برای دومین روز متوالی در رفت و آمد بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس بودند.

روز نه چندان موفق برای همتی 

عبدالناصر همتی به کمیسیون های صنایع و اجتماعی رفت. پوردهقان عضو کمیسیون صنایع در تشریح نشست این کمیسیون گفت: آقای همتی گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و سیاست‌های پولی و مالی فعلی را مطرح کرد. وزیر پیشنهادی اقتصاد به ارائه گزارشی از موضوعات اقتصادی که باید اصلاح شود پرداخت.

به گفته وی اعضای کمیسیون بیان کردند، شما زمانی که رئیس بانک مرکزی بودید در سیاست‌هایی پولی عملکردی داشتید، چه دفاعی نسبت به این سیاست‌ها دارید؟ که ایشان شرایط کشور را دلیلی برای اخذ این سیاست‌ها برشمرد.

ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی هم با اشاره به نشست این کمیسیون اظهار کرد: اولین جلسه امروز کمیسیون با حضور عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برگزار و برنامه‌ها و رویکردهای وی برای اداره این وزارتخانه تشریح شد؛ در موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها آقای همتی قول‌هایی داد اما راهکار ارائه نکرد؛ بنابراین اینکه این قول ها در آینده عملی شود یا خیر؟ معلوم نیست.

وی ادامه داد: ایشان در موضوع دلار صحبت‌هایی داشتند که بسیاری از مسئولیت‌ها را از گردن خود و متولی بودن را از وزارت اقتصاد ساقط و اعلام کرد خیلی از مسائل اقتصادی به وزارت اقتصاد مربوط نیست اما در نگاه کلی صحبت‌های وی قانع‌کننده نبود.

ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور هم به حضور عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: برنامه های وی با توجه به عریض و طویل بودن وزارت اقتصاد، مثبت ارزیابی شد.

روز پرچالش میدری در کمیسیون امنیت ملی 

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته بود. ابراهیم رضایی با اشاره به حضور احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: این جلسه برای گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچالش بود و مواضع گذشته وی مورد اعتراض اکثریت اعضای کمیسیون قرار گرفت.

وی توضیح داد: مواضع میدری به خصوص درباره «نامه جام زهر» و برخی از نطق‌ها و مواضع گذشته وی از سالیان قبل، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بازخوانی شد و نمایندگان نسبت به آن اعتراض و انتقاد داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت که دغدغه شما، دغدغه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بوده است، اما آنها اعتماد کردند. وی اشاره‌ای به تجدیدنظر در دیدگاه‌های خود نسبت به گذشته نیز کرد و گفت که راهی که ما برای اصلاحات و آزادی رفتیم، اشتباه بود و از زمان اصلاحات، منازعات سیاسی زیاد شد و از توسعه دور شدیم و الگوی توسعه باید منطبق با واقعیت‌ها باشد و باید اختلافات فکری خود را حل کنیم.

وزیرکشور پیشنهادی: کسی مرا به پزشکیان توصیه نکرده است

اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور هم در جلسه  کمیسیون امنیت ملی حاضر شد. به روایت نمایندگان این کمیسیون، مومنی تاکید کرده است که باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شود که راهکار ساماندهی آنها انسداد مرز است.

وی تاکید کرده است که در تامین امنیت، سرمایه‌های اجتماعی نیز مدنظر خواهد بود.

مؤمنی در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره چگونگی انتخاب خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور توضیحاتی داد و به سابقه آشنایی خود از دانشگاه تبریز و از سال‌های قبل با پزشکیان اشاره و تاکید کرد که کسی برای معرفی وی واسطه نبوده و کسی او را معرفی نکرده و از قبل با پزشکیان آشنایی داشته است و کسی توصیه نکرده که وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور معرفی شود و به صورت مستقیم با خود پزشکیان جلساتی داشته و صحبت کرده است.

بحث داغ فیلترینگ با وزیر پیشنهادی ارتباطات 

ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع و معادن حاضر شد. علی حدادی درباره این جلسه گفت: یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات بود که در حال حاضر ۶۰ درصد این شبکه اجرایی شده است و وزیر پیشنهادی نیز تاکید کرد که شبکه ملی اطلاعات باید به صورت کامل اجرایی شود.

حدادی درباره صحبت وزیر پیشنهادی درخصوص فیلترینگ، ادامه داد: آقای هاشمی بیان کرد که براساس سیاست‌های کلی عمل می‌کند.

وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که مردم از سازوکار فعلی رضایت ندارند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به صحبت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بیان کرد: اعضای کمیسیون صنایع بر افزایش سرعت اینترنت تاکید داشتند.

برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت برای حفظ انگیزه کار کادر درمان

احسان عظیمی راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت در این کمیسیون، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی بهداشت در این جلسه جزئیاتی از برنامه‌های خود ارائه داد و یادآور شد استخدام و بکارگیری فارغ التحصیلان پزشکی و پرستاری، حفظ ارتقای سلامت روانی جامعه و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت کادر درمانی از اولویت‌های وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه مربوطه بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت در این جلسه به بخشی از سوالات و دغدغه‌های اعضای کمیسیون پاسخ داد، گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت به صورت ویژه به تعرفه‌های پزشکی پرداخت و تورم حاکم در حوزه بهداشت و درمان را تشریح کرد، کیفیت آموزش را در گروی کیفیت سلامت دانست و مقرر شد در جلسه بعدی پاسخگوی بخش دیگر از دغدغه‌های نمایندگان و ارائه برنامه‌های خود باشد تا اعضا بتوانند درباره این وزیر تصمیم گیری کنند.

مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی‌ آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم هم برنامه های خود را تقدیم مجلس کرد؛ توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان،  تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی،  صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان، مردمی‌سازی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی،  آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی،  توسعه و تعمیق برنامه درسی و تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی از مهمترین رئوس برنامه های این وزیر پیشنهادی است. 

وزرای پیشنهادی تا فردا شب هم در کمیسیون های مجلس حاضر خواهند شد و برنامه های خود را برای نمایندگان تشریح خواهند کرد. 

انتهای پیام

 

کد خبر 19857

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =